Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslabjørns alvorlige problemer med Optimus Prime

Startet av eha, fredag 23. september 2016, klokken 00:17

« forrige - neste »

eha

Vi er mange som er fans av Bjørns videoer på YouTube, men jeg er litt skuffet over at han ikke har rapportert om de meget alvorlige problemene han har hatt med Optimus Prime. I en post på Facebook innrømmer han tilsynelatende litt motvillig at han måtte levere bilen inn for et par uker siden for å rette på følgende:

"Falcon doors not 100 % aligned, charge port issues, some rattling, front drive unit replacement."

Spør dere meg er dette ikke akkurat småtteri, og jeg er ikke glad over å lese at Tesla fortsatt har problemer med drive units! Nå har han riktignok en lav/tidlig VIN, men...  ???

Jeg vil nesten si at de fleste av disse problemene bør karakteriseres som alvorlige, og jeg synes det er synd at de tones ned. Jeg skjønner selvsagt at Bjørn ikke ønsker å fokusere på dette selv (og det står han selvsagt fritt til å avgjøre), men for nåværende og fremtidige Model X-eiere er dette viktige erfaringer.

Her er linken til Facebook-innlegget hvor Bjørn forteller om servicen:
https://www.facebook.com/BjornsTesla/posts/529030763956723

Er det noen andre av dere etterhvert ganske mange (over 500!) X-eiere som har erfart noen av de samme problemene som Bjørn har, ev. andre alvorlige problemer, og som kunne tenke seg å dele dette med alle oss?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Steffen Grøhn

Hadde vært fint med noen ærlige kritiske meninger ja. Her er det veldig mye fan-boys som ikke er særlig troverdige. Har lyst å sammenligne biler på et objektivt grunnlag. Det var f.eks. en som lurte på hvordan det er med å holde rent området rundt hengerfestet, siden det sitter inne i et plastdeksel som tas bort. Dette har jeg også lurt på... Ingen svar der ennå.

Leaf_2014

Leaf 2014

Øyvind.h

Jeg håper og tror at alle som kjøper X nå er klar over at de får en veldig tidlig modell som må påregne en del revisjoner og fiks? I hvert fall de som kjenner historien med Model S og Teslas tilnærmingsmåte :)

Men Tesla forsøker stort sett å rette opp, og jeg har inntrykk av at X har prioritet i køen på servicesenteret. Så det bør ikke skape for store utfordringer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eha

Jeg er selvfølgelig klar over at jeg bestiller et produkt som kan by på utfordringer og kreve justeringer, og synes det er helt greit å leve med. Det jeg sliter litt med, er at Tesla tilsynelatende fortsatt har problemer med drive units 4 år etter at de første Model S kom.

Jeg kunne også tenke meg å høre litt mer om folks negative erfaringer med Model X. Igjen, hadde jeg ikke vært overbevist om at det er fantastisk bil så hadde jeg neppe bestilt den. Men det skader ikke med litt objektiv informasjon om reelle problemer. Drive units, FWD-problemer, vinduer som ikke lukkes, osv.

Jeg håper at folk vil være ærlige og åpne om sine eventuelle problemer og poste dem her. Nå er det over 500 X-eiere i Norge, og problemene "burde" begynne å dukke opp etter hvert.

Målet må selvfølgelig være at vi som Tesla-eiere skal bli enda mer fornøyd med våre biler.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 23. september 2016, klokken 07:51
Skal Bjørn markere videoer som sponset innhold nå?

Bjørn må få lov å gjøre hva han vil. Jeg, derimot, ønsker litt mer balanse.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. september 2016, klokken 08:45
Men Tesla forsøker stort sett å rette opp, og jeg har inntrykk av at X har prioritet i køen på servicesenteret. Så det bør ikke skape for store utfordringer.

Jeg håper dette stemmer. Og jeg håper at folk gidder å skrive om problemene de eventuelt måtte ha.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

i_expect

Skal forsøke å gi tilbakemelding på feil og mangler etterhvert. Har bare hatt den i knappe to døgn enda, så det er lite å rapportere tilbake om enda bortsett fra at jeg er veldig fornøyd  :)

Ja, jeg regner med at det blir noen feil og mangler etterhvert. Det er sånn det er dessverre med et produkt som model x. Foreløpig har den oppført seg eksemplarisk bortsett fra at dørene var litt vel nær garasjeveggen i går. Riktignok forstår jeg at den veggen kan være vanskelig for bilen å "lese". Spader, poser og annet dilldal som henger på veggen er nå på vei bort  ::)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

nie

Sitat fra: eha på fredag 23. september 2016, klokken 10:22
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. september 2016, klokken 08:45
Men Tesla forsøker stort sett å rette opp, og jeg har inntrykk av at X har prioritet i køen på servicesenteret. Så det bør ikke skape for store utfordringer.

Jeg håper dette stemmer. Og jeg håper at folk gidder å skrive om problemene de eventuelt måtte ha.
Som eier av Model S blir jeg litt bedrøvet hvis jeg skal havne bak i køen på service-senteret fordi man "prioriterer Model X".

Når det gjelder måke-dørene er jeg spent på om de finner ut av det.
Utfordringen kan være at bilen, i og med kun en sentrisk bjelke mellom fram og bak i taket, er såpass myk at bilen vrir seg om lengdeaksen når den f.eks. står på ujevnt underlag. Hvis det skjer, vil døråpningen, som døren skal passe inn i, midlertidig forandre form og døren "passer ikke".

Andre moderne biler har jo, mer eller mindre, solide bjelker langs hele taket fra foran til bak, som gir en helt annen stivhet i bilen.

Jeg håper (og regner med) at Tesla har gjort tilstrekkelige styrke- og (bruks)deformasjonsberegninger (ikke kollisjon) av bilen til at de har kontroll på slike effekter som dette....men sikker kan man jo ikke være.

Cookie Monster mener vel f.eks. at DU-problemet på RWD kan være delvis knyttet til at hele bakre del av de første RWD som kom, var for myk og at hele bakdelen av senere Model S er forsterket rent strukturelt.

V65

Min bil "Optimus Option" skal inn på service-senter 4 Oktober.
Skal da fikse:
Dørhåndtak/knapp som er skjev.
Pakkning i FWD må limes. (har løsnet)
Knapp for ladeluke på ladekabel Wall Connector,Supercharger eller UMC fungerer ikke.

Klaget også på nakkestøtte som treffer høyt oppe på ryggvirvel rett under nakke, men denne var det ikke noe å gjøre med. Har klemt den inn med en stropp nå så den plager meg ikke, men det ser ikke pent ut.
Model X #1821 (Levert 1.September 2016)

Jonbjo

Problemer med ujevn kabelkanal på frontrute, alignment av FWD, lakkskader og alignment av panser på bil som skulle hentes i går.
Skal rettes opp og får forhåpentligvis hentet bilen til uken.
Model≡ Mars 19
Model X Oktober 2016
E-Golf 2015

Real EoN

Jeg har litt dårlig alignment på ene fwd døren, og et par småriper innvendig i 2 dører... småplukk.. Blir tatt på servicesenter i oktober, og da setter dem på vinterdekka også.. ca 2500 km på vel 3 uker.  Resten er en drøm.. Hadde litt mer småplukk på min tidlige model s i 2013  :)  Tror ikke dere har så mye å frykte !
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

lunitiks

#12
Leste på det amerikanske forumet om såkalt "ghosting" eller "double vision" langs et bestemt område i den gigantiske frontruta. Noen som har opplevd dette?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/double-vision-ghosting-at-night-through-windshield.60997/



SitatI took delivery on 12/31 - have had my Model X for 3 weeks. At first I thought this was fatigue or age (43) or bad vision, but it's not.

At night, when looking through the front windshield straight ahead, I see two sets of brakelights on cars in front of me - one set low and the other set slightly higher. In other words, this is a high/low effect not left/right, where the lower lights are brighter and the higher lights are dimmer - but still visible. Same is true of headlights if a car is driving towards me.

This has something to do with the windshield slope, glass type or tinting. I am 6'5" so I am probably looking forward towards the top of the windshield. I don't wear glasses or contacts and have great vision.

I have found that if I crouch down about 3 inches and look forward it goes away. This is not only super annoying but a serious safety issue.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Postman pat

Justering AV panser unjevn   plassering/ alignment.  3 dater/400km.  PP
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

TpGn

Sitat fra: lunitiks på lørdag 24. september 2016, klokken 06:50
Leste på det amerikanske forumet om såkalt "ghosting" eller "double vision" langs et bestemt område i den gigantiske frontruta. Noen som har opplevd dette?
Ja, jeg er mer interessert i å høre om det er noen som ikke har dette. Først og fremst LED lys som gir denne effekten og naturligvis synes det bedre når det er mørkt. Har ikke tenkt å gjøre noe med dette i første omgang, særdeles lite glad i å ha bilen på verksted. Får gjøre en vurdering igjen hvis/når Tesla har en 100% fix.
Sig. X P90DL - Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA