Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjelp til valg av wallbox

Startet av Usikker på detta, torsdag 22. september 2016, klokken 12:00

« forrige - neste »

EinarV

Sitat fra: Zuexi på lørdag 24. september 2016, klokken 12:24
Sitat fra: EinarV på lørdag 24. september 2016, klokken 11:45
Sitat fra: thorum på fredag 23. september 2016, klokken 16:58
Ikke like sexy, men jeg er godt fornøyd med denne under:


http://www.nofuel.no/Produkt/keba-veggboks-p20b-32a#product

Kjører denne på 400 volt 16a (3 faser). Har dessverre ikke fått testet den på en ny BMW i3 (11 kw)  lading. Denne har rj45 og sånn sett får satt den på nettverket og kan da enkelt holde oversikt grafisk på en web side om forbruk årlig og div...

Tar jeg ikke helt feil så er det Keba som lager innmaten i BMW boksene...
Trodde det var Schneider jeg?

Det er godt mulig, husker ikke kilden til min info...
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

jkirkebo

Sitat fra: kaiat på lørdag 24. september 2016, klokken 15:38
Det ser ut til at denne leverandøren er i England. Der borte gir myndighetene tilskudd til installasjon av ladeboks, så det er mulig at dette er subsidierte priser...

Det er det garantert. De Viridian-boksene på linken koster langt mer i løssalg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Zuexi

Et kjapt Google søk sa at ladeboksene lå på ca £500+ løst, så er nok subsidier inne i bildet ja.

Vi slipper ihvertfall mva på bilene. sparer nok endel mer på det

Toalmar

Forventer min I3 rundt nyttår og har begynt sondering etter en ladestasjon.
Har i dag en 16A kurs i garasjen, men har mulighet til å flytte en 25A som jeg også har ute som ikke er i bruk. Skal jeg gjøre det må det skje nå før frosten kommer.
Er i tvil om jeg skal gå for en 16A ladestasjon, eller en som kan håndtere 25A. Uansett så vil jeg velge en med B-vern.
Ønsker derfor dere forslag til ladestasjon. Kom gjerne med egne erfaringer om de er positive eller negative ovenfor en type.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Tiny_D

Sitat fra: Toalmar på lørdag 01. oktober 2016, klokken 11:07
Forventer min I3 rundt nyttår og har begynt sondering etter en ladestasjon.
Har i dag en 16A kurs i garasjen, men har mulighet til å flytte en 25A som jeg også har ute som ikke er i bruk. Skal jeg gjøre det må det skje nå før frosten kommer.
Er i tvil om jeg skal gå for en 16A ladestasjon, eller en som kan håndtere 25A. Uansett så vil jeg velge en med B-vern.
Ønsker derfor dere forslag til ladestasjon. Kom gjerne med egne erfaringer om de er positive eller negative ovenfor en type.

Jeg har gått for en Keba P30C med RFID leser, den kan enkelt justeres fra 10A 1-fas opp til 32A 3-Fas, får min I3 om et par uker, så har ikke fått testet den ordentlig enda, men ser ålreit ut på veggen og fungerte bra på bilen til naboen.

http://www.nofuel.no/Produkt/37923-keba-veggboks-p30c-32a

Har satt den til maks 16A, men på en 25A kurs :)
Fully Charged Protonic Blue i3 - Levert Oktober 2016

nofuelno

Sitat fra: EinarV på lørdag 24. september 2016, klokken 15:56
Sitat fra: Zuexi på lørdag 24. september 2016, klokken 12:24
Sitat fra: EinarV på lørdag 24. september 2016, klokken 11:45
Sitat fra: thorum på fredag 23. september 2016, klokken 16:58
Ikke like sexy, men jeg er godt fornøyd med denne under:


http://www.nofuel.no/Produkt/keba-veggboks-p20b-32a#product

Kjører denne på 400 volt 16a (3 faser). Har dessverre ikke fått testet den på en ny BMW i3 (11 kw)  lading. Denne har rj45 og sånn sett får satt den på nettverket og kan da enkelt holde oversikt grafisk på en web side om forbruk årlig og div...

Tar jeg ikke helt feil så er det Keba som lager innmaten i BMW boksene...
Trodde det var Schneider jeg?

Det er godt mulig, husker ikke kilden til min info...
Før var det Schneider, men nå er det KEBA i Østerrike...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

el_propell

Jeg har nå fått min nye BMW Wallbox, men må vente litt på installasjon da jeg skal få slått på noen plater på garasjeveggen først...
Men, når jeg snakket med elektrofirmaet som Bilia anbefalte for montering sa de at på mitt oppsett med 400V/16A/3-fas burde jeg justere boxen til 13A og da få 9KW lade-effekt.
Jeg spurte hvorfor, og da var det kun for å være forsiktig for å ikke overbelaste kursen...

Jeg skjønner ikke dette helt likevel, da kursen er beregnet for 16A med en 16A sikring. Det er heller ingen andre tilkoblinger på denne kursen, og den skal ene og alene brukes til min wallbox. Da må det jo fungere greit med innstilling for 16 A også på boksen?

Noen som kan gi meg noen synspunkter på dette?

Det holder for så vidt lenge med 9 KW for mitt bruk, men jeg liker å forstå hvorfor ting er som de er  ;)

trykkertor

Jeg tipper det er fordi en kurs på 16A ikke skal ligge akkurat i grenseland for å bli slått ut.
Kobler du til 16A på en 16A kurs, så vil jo det hele tiden være en balansegang for om en ekstrapuls slår ut sikringen.
Idéelt sett hadde jo 15A på en 16-kurs vært litt bedre.
Men jeg tipper bare her, så kanskje en kyndig elektriker kan utfylle.

jkirkebo

Sitat fra: snikkus på fredag 14. oktober 2016, klokken 14:41
Jeg har nå fått min nye BMW Wallbox, men må vente litt på installasjon da jeg skal få slått på noen plater på garasjeveggen først...
Men, når jeg snakket med elektrofirmaet som Bilia anbefalte for montering sa de at på mitt oppsett med 400V/16A/3-fas burde jeg justere boxen til 13A og da få 9KW lade-effekt.
Jeg spurte hvorfor, og da var det kun for å være forsiktig for å ikke overbelaste kursen...

Jeg skjønner ikke dette helt likevel, da kursen er beregnet for 16A med en 16A sikring. Det er heller ingen andre tilkoblinger på denne kursen, og den skal ene og alene brukes til min wallbox. Da må det jo fungere greit med innstilling for 16 A også på boksen?

Noen som kan gi meg noen synspunkter på dette?

Det holder for så vidt lenge med 9 KW for mitt bruk, men jeg liker å forstå hvorfor ting er som de er  ;)

Det skal i prinsippet gå helt fint med 16A trekk på en 16A kurs. Innimellom går det alikevel skeis, og sikringen kan legge seg ut. Som oftest dersom det er brukt Garo-sikringer...

Dette liker jo elektrikere å gardere seg mot så de slipper garantikrav, derfor vil de helst ikke belaste kursene 100% (selv om det er helt lovlig). Men løsningen er da etter min mening å legge opp 4mm2 kabel og sikre kursen med 20A.

Vil man sikre seg er det etter min erfaring mer enn tilstrekkelig å sette ned ladestrømmen til 15A, 13A er ikke nødvendig. Tilsvarende 30A på en 32A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el_propell

Takk for svar. Da blir det nok 13A. I boksen har man kun valgene 10-13-16-20-25-32, så da får jeg være fornuftig p gå for 13. Med 9 kw skal man vel klare å lade et tomt batteri (33KWh) på under 4 timer, og det holder i lange baner :-)

KnutOL

Lurer litt på dette med maksimal AC ladehastighet på ny i3 kontra den gamle i3'en.

Er det riktig at nye i3 94Ah sin interne lader er begrenset til 16A maks pr fase? Dvs. at den nye i3'en kan lade på maksimalt 3.7kW på 1-fas mens den gamle i3'en tillot 7.4kW (når denne er utstyrt med 4U7+4U6 utstyret)?

I utstyrslisten fra Juli for i3 94Ah står det:

  • 4U6+4U7 "Hurtiglading Multiphase AC 3-fas 11kW + DC 50kW" for 94Ah modellen
  • 4U7+4U8 "Hurtiglading AC 1-fas 7kW + DC 50kW" for 60Ah modellen.
Hvis dette er riktig er det i såfall i norsk sammenheng et tilbakeskritt og en ulempe dersom man ikke har tilgang til 3-faset TN nett, dvs. ca 70% (?) av alle norske husstander

Orbit

Sitat fra: KnutOL på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 15:46
Er det riktig at nye i3 94Ah sin interne lader er begrenset til 16A maks pr fase? Dvs. at den nye i3'en kan lade på maksimalt 3.7kW på 1-fas mens den gamle i3'en tillot 7.4kW (når denne er utstyrt med 4U7+4U6 utstyret)?

Jeg har lurt på samme, og sjekket opp med BMW. Uten å ha fått en 100% garantert bekreftelse, skal 94Ah med 4U6+4U7 også kunne lade 32A på 1-fas. Det følger med 3-fas 32A kabel i den pakken, og det gir ikke mening dersom det var max 16A per fase. Jeg har derfor planlagt en tur innom Sentrum P-hus i Oslo etter utlevering, da de har 3.7, 7.4 og 22 kW AC Type2. Dersom ting er som jeg forventer, skal dette gi hhv 3.7, 7.4 og 11kW lading. Men det er ennå noen uker til jeg har bilen......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

min prøvde å dra over 16A på jobben her på wallboksen (den presenterer seg alltid som 32A) så kan med 95% sikkerhet si at den har 32A 1 fas også.

john

Jeg har plugget i en 32a 1-fas lader hos Bilia, kan bekrefte at det virker fint.

Er vel bare max hastighet som står på utstyrskoden.

KnutOL

Sitat fra: john på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 21:00
Jeg har plugget i en 32a 1-fas lader hos Bilia, kan bekrefte at det virker fint.

Er vel bare max hastighet som står på utstyrskoden.

Hvordan vet ut at det ble levert 7.4kW til bilen? Og var dette med den nye i3en?


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA