Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading - bare rot i praksis???

Startet av hELgenen, onsdag 21. september 2016, klokken 20:11

« forrige - neste »

hELgenen

Hurtiglading er noe jeg egentlig ikke har hatt bruk for, men idag ville jeg gjerne prøve det ut på min i3.
Etter en lang dag på Norefjell stoppet jeg på en av Fortums hurtigladere på Sokna.
Gikk frem til denne og leste bruksanvisningen. Gjorde som det stod - løsnet kabelen og
satte den i bilen. Jeg har tidligere registrert elbilforeningens brikke
på hjemmesiden til Fortum og tenkte å benytte meg av denne. Dro derfor denne foran leseren - feil med brikke,
ikke gyldig brikke lyste mot meg. Javel - da får jeg vel prøve SMS da.......Sendte derfor en sms
med koden "start 641b" (som var laderen jeg var tilkoblet). Fikk melding tilbake : "Ladestolpen svarte ikke på anropet, Venligst sjekk at du har fulgt instruksjonene på laderens skjerm og at laderen er riktig tilkoblet til ebilen"
Hmm...gikk jo ikke så bra dette. For å sikre at jeg i det minste ikke ble belastet noe sendte jeg følgende melding:
"Avslutt 641b". Fikk retur : "Ladestolpen er dessverre opptatt"..Jaha...Merkelig tenkte jeg..Forsøkte så å dra
ut ladekabelen fra bilen - men ville den slippe. NEiiiiiiiiiii. Den stod bom fast. Forsøkte så å låse opp
bilen - tenkte kanskje den var låst. Men nei - den stod helt fast - panikk!!!
På laderen står det et nummer, så jeg ringer dette, Damen i andre enden forklarer
meg at jeg IKKE (stikk i strid med bruksanvisningen på laderen) må plassere kabelen i bilen før det står melding
på laderen om at jeg kan gjøre dette. Forklarte så at brikken fra elbilforeningen var registrert, men fungerte ikke.
Hun sjekket nummeret- fant ingenting. Mens jeg pratet med henne så løsner endelig kabelen fra bilen....
Deretter ba hun meg sende en ny sms FØR jeg kobler til laderen. Så sagt så gjort - takket for hjelpen og la på
Ny melding sendes: "Start 641b" Får da følgende tilbake : "Kommandoen er ukjent. Vennligst kontroller at du har lagt inn  riktig stolpenummer". Herregud tenker jeg..Hva slags m..kk er dette...Sender samme melding EN gang til. "Start 641b". Får da følgende  melding tilbake : "Ladestolpen ble ikke funnet". Ok jeg er i ferd med å gi opp det hele - ringer så Fortum igjen en siste  gang får samme forklaring igjen. Send sms først..når melding kommer opp på laderen tilkobler du den. Javel tenkte jeg,  EN siste gang - så med damen på røret forsøker jeg en gang til....og DENNE gangen får jeg endelig opp en fornuftig melding  på mobilen OG skjermen på hurtigladeren: "Ladingen starter................" osv......PUH.........

Dette var altså min aller første hurtigladning - og jeg undres : "Hvorfor i sv.rte h...evte er ikke alle hurtigladere utstyrt  med en normal kortleser (visa/mastercard). Vil de bare gjøre det tungvindt og vanskelig for folk flest???

Og er det virkelig slik at laderen skal kunne "låse" kabelen uten at jeg får låst den opp fra bilen (slik tilfelle var her)?



 

TomR

Hadde også masse tull med ladebrikke. Bestilte den grønne fra Fortum (gratis) har ikke hatt problemer etter dette. Den fra Fortum virker også i Sverige noe ikke ladebrikken fra el bil foreningen gjør.
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

JorgenM

Har hurtigladet 15-20 ganger siden jeg kjøpte i3'n i 2015 og aldri opplevd noen slike problemer.

Du må swipe brikken FØR du kobler til laderen :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

nr1rayner

Jeg tipper at betalingsautomat, eller hva det heter, for vanlige kort blir en dyr løsning.
Husk at vi gjerne lader i 5-10 min til en formidabel sum av 12,5-25 kr og kanskje 5 brukere pr dag..?

RFID er kjempegreit NÅR det fungerer.
Har irritert meg over ladesystemet jeg også da jeg hadde store problemer med kort eller konto med dertil temmelig mange telefoner og mailer til Fortum.

Les mer i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29217.0.html
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Jokkhov

Ladet haugevis med ganger, men har aldri hatt problemer. Eneste problemet er at det på sommeren ofte er kø...
Nissan leaf tekna 2014 modell (solgt)
BMW i3 fully charged 94ah (solgt)
BMW i3 fully charged 120ah(solgt)
Tesla model 3 LR 2021 - selges
Tesla model Y LR - bestilt 31/3- 22

Beckern

Har problemer omtrent halvparten av gangene.
Oppetid, brukervennlighet og funksjon er alt for dårlig.
Verst er kanskje at det er forskjellig betjening fra stolpe til stolpe.
Disse nye L2 stolpene til varehus har jeg fortsatt ikke fått til å virke. "Feil" på brikke er vel vanligst årsak, feil på kommunikasjon med bil som en god nr 2.
Jeg har ikke rekkeviddeangst men ladeangst og trekker et lettelsens sukk hver gang ladeporten blir blå.
Det blir nok bra en gang men neppe på noen år enda.

Magster

Har også vært borti slike problemer, spesielt ved lading via sms. Alle gangene jeg har ladet hos Fortum har jeg satt i kabelen først, dette står på laderen, og det har stort sett fungert.

hELgenen

#7
Sitat fra: Magster på torsdag 22. september 2016, klokken 01:31
Har også vært borti slike problemer, spesielt ved lading via sms. Alle gangene jeg har ladet hos Fortum har jeg satt i kabelen først, dette står på laderen, og det har stort sett fungert.

Akkurat - det står slik på laderen, men er feil ifølge kundekonsulenten hos Fortum - i alle fall når det gjelder sms.
Da skal en sende SMS før en tilkobler kabelen til bilen. Merkelig at de ikke klarer å lage en korrekt kundeveiledning på disse laderene. Har nå bestilt brikke fra Fortum da elbilforeningens brikke ikke fungerte.
Det jeg defintivt ikke likte var at kabelen under min seanse låste seg fast i bilen - og det uten at laderen var aktiv.
Hva det var som løsnet kabelen igjen vet jeg ikke, men det skjedde som sagt mens jeg pratet med en kundeveileder i Fortum som forsøkte å hjelpe meg - mulig de bare resatte stolpen? Samboeren som var med på turen var i alle fall krystallklar : "Det der vil jeg aldri prøve"

Jokkhov

Alternativt så får vi håpe at BMW kommer opp med en Tesla ordning
Nissan leaf tekna 2014 modell (solgt)
BMW i3 fully charged 94ah (solgt)
BMW i3 fully charged 120ah(solgt)
Tesla model 3 LR 2021 - selges
Tesla model Y LR - bestilt 31/3- 22

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA