Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

HYDROGENTOG

Startet av Griffel, onsdag 21. september 2016, klokken 15:53

« forrige - neste »

Griffel

TU:http://www.tu.no/artikler/dette-toget-gar-pa-hydrogen/358384

SitatHer er toget som gjør at vi slipper å elektrifisere linjene
Om noen år kan vi få se det i Norge, tror NSB.

Alstom bygget to prototyper og den ene er utstilt på den enorme messen for skinnegående materiell i Berlin, InnoTrans 2016, som åpnet tirsdag.
Sitat
NSB er på plass i Berlin og ser for seg at hydrogentog kan bli en del av løsningen for utslippsfri linjetransport også i Norge.

- Vi har mange strekninger nord i landet som ikke er elektrifisert. Disse linjene kan være veldig interessante for hydrogentog. Selvfølgelig er det nye utfordringer, slik som med fylling av hydrogen, men det er nok overkommelig. Kost/nytte-beregninger for elektrifisering er vanskelig og dette er noe nytt vi må ta hensyn til. Det skal mye trafikk til for å rettferdiggjøre elektrifisering av en jernbanelinje. Av den grunn vil det neppe bli aktuelt å elektrifisere Nordlandsbanen. Der er det for lite trafikk, sier Kjell Arthur Abrahamsen, som bærer tittelen Asset manager i NSB.


Erstatter diesel: Vekt, ytelse og levetidskostnaden er det samme som med dieselversjonen eller bedre, men dette toget forurenser ikke. (Foto: Alstom)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#1
Ikke før lanserte Alstom et hydrogentog så slo Bombardier tilbake med et batteritog.

http://www.tu.no/artikler/de-store-togprodusentene-vil-kvitte-seg-med-dieselmotorene-men-der-stopper-enigheten/358412

Om batterier i tog:
Sitat
Mens en batteribil brukes typisk mellom 2 og 4 prosent av tiden, går et tog gjerne halve døgnet.

– Skulle vi brukt batterier fra bilindustrien ville de ikke vart lenge. Vi er avhengig av helt andre batterier som er bygget for levetid, men også for hurtiglading.

– Når man kommer til en stasjon vil du lade raskest mulig. Hvor fort det kan skje er mest avhengig av hvor mye strøm man kan ha inn til ladestasjonen. Vi kan fylle opp et batteri på 500 kWt på 20 minutter, men det krever noen heftige ladestasjoner, sier Klohr.


Uten kjøreledning: Det nye regiontoget Talent 3 kan gå inntil 100 km på batteri. (Foto: Bombardier)

(Pantografen er for lading)

Det var Alstom og Bombardier, nå venter vi spent på Siemens.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PerBear

Batteri til drift og metanol fuel cell som backup er vel det som virker mest fornuftig?
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Robert Sund

Det kommer an på hva som er alternativet, men ja, det er en av de bedre løsningene, og langt bedre enn hydrogen. Metanol er flytende ved normalt trykk og temperatur, og det er omentrent like kompakt som tradisjonelle drivstoff. Det kan kombineres med høytemperatur brenselsceller som tåler karbon, da utstyr for tog er av litt størrelse og da pådraget må forventes å vare en stund. Så kombinasjon og backup for batteri er en god match. Det vil gjøre vedlikehold lettere enn for hydrogen. Kostnadene er lavere. Og det er langt sikrere.

Tradisjonell kjøreledning er overraskende økonomisk i de fleste tilfeller, som utredningen om nordlandsbanen viste for ikke så lenge siden, selv om det ikke er så hipt og futuristisk. Det er imidlertid ikke til motstrid mot det du sier, og løsningene kan kombineres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA