Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til dekkvalg

Startet av HeltElektrisk, onsdag 21. september 2016, klokken 14:11

« forrige - neste »

HeltElektrisk

Hei!
Først: - Ja, jeg har lest gjennom ganske mange tråder i diskusjonene rundt valg av dekk, - takk til alle dere som vet hva dere snakker om og deler av denne kunnskapen med oss som ikke vet hva vi snakker om... :)

Så: Jeg har en 2010 zero og må ha nye sommer og vinterdekk på bilen. bilen står nå på originaldekk fra forhandler, og jeg trenger først og fremst en bekreftelse på at dekkene (dimensjonene) jeg tenker å gå for IKKE medfører at jeg må bytte felger!

Sommer bak: 185/55 R15 82H - Goodyear EfficientGrip
Sommer foran: 155/60 R15 74T 4PR - Nexen N blue Eco BSW

Vinter bak: 185/55 R15 82T - Nokian WR D4
Vinter foran: 155/60/R15 74T - Nexen Winguard SnowG BSW

Jeg tror jeg her skal få greie dekk med gode egenskaper og til gode priser....

Først og fremst: Kan jeg kjøpe disse dekkene og sette de rett på originalfelgene?

Dernest er jeg selvsagt åpen for gode forslag for bytting av merke/type dekk - men jeg tror som sagt at kombinasjonen egenskaper/pris er brukbar i det jeg har funnet....

På forhånd takk for hjelpen!
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

tomrh

#1
Ja, kjører selv med 185+155 på originalfelger akkurat nå.
155 passer perfekt foran. 185 bak kan bule litt men går helt fint.

Btw, har WR D4 på Leafen, knallbra vinterdekk! Erfarer at de er bedre enn Hakka R2 på nullføre og hålke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

franvalseca

Hei,

hvor skal du bestille dekkene, HeltElektrisk? Finnes det noe nettbutikk eller physisk butikk i Oslo område å anbefale tomrh?

:)

tomrh

Anbefaler netthandel på dekkonline.com, og få de montert hos en dekkforhandler som samarbeider med dem. Går an å søke på postnummer på nettsiden deres og finne verksteder. Evt. å spørre en dekkforhandler nær deg om de monterer dekk som du har med selv og hvor mye de tar for det. Typisk pris er 200 kr pr. dekk.

Fordelen med dette er at man får de dekka man ønsker seg.

Går man inn hos en dekkforhandler og spør så kommer man som regel ut med noen helt andre dekk. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

65lars

Mer interessant lesing, takk!
(Også siden jeg ikke helt vet hva man snakker om.)
Jeg kjøpte en demo bil, sist vinter, ergo fikk jeg med vinter dekk "gratis" som Citroen ellers ville ta kr. 12.000 for.  ( 12K?  For 4 piggfrie dekk på felg? :) )
Og ble fortalt at dersom jeg skulle installere dekk som ikke kom fra Citroen (med innebygde sensorer eller hva det nå er) ville det muligens anullere garantien på bilen.  (Say What?)   :)

Med mine årlige kjørelengder regner jeg med at disse dekkene vil vare i minst 10 år.

Piggfrie vinterdekk (Continental) ligger nå bak, siden det er snart på tide å skifte.
Er litt bekymret, siden jeg bor oppe i en slak bakke, som ofte dekkes av først "svart-is" - deretter tykk holke - med mange dype hull, men venner (med bensinbiler) i nærheten, og opp mye brattere bakker, klarer det fint med piggfrie vinter-dekk.

Så jeg slapper litt av mht. "kjettinger" (finner ingen for mine små hjul) - eller "sokker" - hva det der nå er.  :D

Lykke til, HeltElektrisk!
Trilling, bestilt KIA

Mr.Zero

Sitat fra: 65lars på onsdag 05. oktober 2016, klokken 16:42
Mer interessant lesing, takk!
(Også siden jeg ikke helt vet hva man snakker om.)
Jeg kjøpte en demo bil, sist vinter, ergo fikk jeg med vinter dekk "gratis" som Citroen ellers ville ta kr. 12.000 for.  ( 12K?  For 4 piggfrie dekk på felg? :) )
Og ble fortalt at dersom jeg skulle installere dekk som ikke kom fra Citroen (med innebygde sensorer eller hva det nå er) ville det muligens anullere garantien på bilen.  (Say What?)   :)

Med mine årlige kjørelengder regner jeg med at disse dekkene vil vare i minst 10 år.

Piggfrie vinterdekk (Continental) ligger nå bak, siden det er snart på tide å skifte.
Er litt bekymret, siden jeg bor oppe i en slak bakke, som ofte dekkes av først "svart-is" - deretter tykk holke - med mange dype hull, men venner (med bensinbiler) i nærheten, og opp mye brattere bakker, klarer det fint med piggfrie vinter-dekk.

Så jeg slapper litt av mht. "kjettinger" (finner ingen for mine små hjul) - eller "sokker" - hva det der nå er.  :D

Lykke til, HeltElektrisk!

Snøsokker finnes 65Lars - jeg kjøpte det til min zero. Dog ble de aldri brukt.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

pwb

Sitat fra: 65lars på onsdag 05. oktober 2016, klokken 16:42

Er litt bekymret, siden jeg bor oppe i en slak bakke, som ofte dekkes av først "svart-is" - deretter tykk holke - med mange dype hull, men venner (med bensinbiler) i nærheten, og opp mye brattere bakker, klarer det fint med piggfrie vinter-dekk.


Fremkommelighet er den bilens absolutt sterkeste side, du kommer frem over alt (nesten) så det er ikke noe problem.

65lars

Takker for betryggende svar! 
Sjekket trykket på vinterdekkene i dag, og skal skifte dem på lørdag.
Continental, på italienske felger. :o

(Noe av det utfordrende med å bli eldre, og nå med kronisk dårlige bein, er at man blir langt mer forsiktig - og kanskje bekymrer seg litt for mye.  Selv om man innvendig er 25, og drømmer om de 6-7 tunge MCer man eiet og kjørte over 40 år...  LOL!   8)  )
Trilling, bestilt KIA

franvalseca

Sitat fra: tomrh på onsdag 05. oktober 2016, klokken 12:27
Anbefaler netthandel på dekkonline.com, og få de montert hos en dekkforhandler som samarbeider med dem. Går an å søke på postnummer på nettsiden deres og finne verksteder. Evt. å spørre en dekkforhandler nær deg om de monterer dekk som du har med selv og hvor mye de tar for det. Typisk pris er 200 kr pr. dekk.

Fordelen med dette er at man får de dekka man ønsker seg.

Går man inn hos en dekkforhandler og spør så kommer man som regel ut med noen helt andre dekk. ;)

Kjapp spm. tomrh.

Hva anbefaler du som vinterdekk?

Vinter bak: 185/55/R15 (B) Nokian Hakkapeliitta R2
Vinter foran: 155/60/R15 (E) Toyo Snowprox S943
Kostnad for alle 4 levert hjemme (dekkonline.com):3424 kr

Eller

Vinter bak: 185/55/R15 82T - Nokian WR D4
Vinter foran: 155/60/R15 74T - Nexen Winguard SnowG BSW
Kostnad for alle 4 levert hjemme (dekkonline.com): 3050 kr


Hvilken er kontinentale av disse? :)

På forhånd, takk. :)

tomrh

Nexen Winguard har jeg ikke prøvd, vet ikke noe om de. Snowprox gjorde det brukbart i en ADAC-test, jeg erfarer at de fungerer bra - kan ikke huske å ha hatt forhjulsskrens med de.

Alle dekka som er nevnt er kontinentale utenom Hakka R2 som er nordisk.

Velge WR D4 eller R2?
Kommer i grunn an på hvor man kjører.

R2 er best på stabilt vinterføre i minusgrader. Har lavest rullemotstand av kjente vinterdekk. Kommer litt til kort fra 0 grader og oppover, blir geléaktige og ustabile. Ville valgt disse om man bor i innlandet og kjører på ordentlig vinterføre slik som disse dekkene testes på i Finland. Synes selv de er meget bra ved store snøfall og dårlig brøyting. Men når mildværet kommer så står jeg og spinner på isflekker mens Leafen med WR D4 kommer seg fram.

WR D4 er best på nullføre, slaps og hålke (i den grad noe piggfritt kan være bra på sånt), og er helt utmerket også på våt og tørr vei i plussgrader. Men må se seg slått i minusgrader og snø. Ville valgt disse om man kjører mest på saltede veier, eller bor i kystnære strøk der det er minus og pluss annenhver dag.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

franvalseca

Sitat fra: tomrh på fredag 07. oktober 2016, klokken 12:09
Nexen Winguard har jeg ikke prøvd, vet ikke noe om de. Snowprox gjorde det brukbart i en ADAC-test, jeg erfarer at de fungerer bra - kan ikke huske å ha hatt forhjulsskrens med de.

Alle dekka som er nevnt er kontinentale utenom Hakka R2 som er nordisk.

Velge WR D4 eller R2?
Kommer i grunn an på hvor man kjører.

R2 er best på stabilt vinterføre i minusgrader. Har lavest rullemotstand av kjente vinterdekk. Kommer litt til kort fra 0 grader og oppover, blir geléaktige og ustabile. Ville valgt disse om man bor i innlandet og kjører på ordentlig vinterføre slik som disse dekkene testes på i Finland. Synes selv de er meget bra ved store snøfall og dårlig brøyting. Men når mildværet kommer så står jeg og spinner på isflekker mens Leafen med WR D4 kommer seg fram.

WR D4 er best på nullføre, slaps og hålke (i den grad noe piggfritt kan være bra på sånt), og er helt utmerket også på våt og tørr vei i plussgrader. Men må se seg slått i minusgrader og snø. Ville valgt disse om man kjører mest på saltede veier, eller bor i kystnære strøk der det er minus og pluss annenhver dag.

Takk for responsen!

Finnes det andre kandidater at jeg må vurdere? :)

Bor i Oslo område, så det blir mest saltede veier for oss.

tomrh

Det å velge 185+155 med forskjellige dekk anses kanskje litt sært, og de aller fleste trillingeiere velger Continental ContiVikingContact6 (nordiske) i original dimensjon 175+145 og er fornøyde med de. Jeg har ikke prøvd de, men mange sier de er virkelig gode.

De første vinterdekka vi hadde var ContiWinterContact TS800+TS760 i original dimensjon, de er kontinentale. De rullet som i sirup, hadde brukbart grep første sesong men ble bare helt elendige andre sesong, spant overalt uansett nesten. Pga. at jeg kjørte på en spiker ble framdekka først byttet til Snowprox midt i 13/14-sesongen, deretter bakdekka til R2 før 14/15 sesongen. Bilen ble veldig mye bedre, kom meg fram overalt. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

franvalseca

Takk igjen tomrh!

Har netopp sett at Continental ContiVikingContact6 har blitt kåret best i test i 2016 ifølge NAV:

https://www.motor.no/tester/dekktester/test-av-piggdekk-og-piggfrie-vinterdekk-2016/

(R2 ligger på andre plass  ;))

Jeg synes jeg har en klar kandidat nå!

P.S: På byttdekk.no koster de 4 Continental 3386 kr., mens på dekkonline.com koster de 3702 kr. (mva og frakten inkl. ).

65lars

#13
Kan man digressere et øyeblikk, her, siden vi er i Dekkvalg forumet...?
(Uten å ignorere HeltElektrisk og også  franvalseca).
Håper begge fikk litt hjelp her!

Her er hva jeg oppdaget.  Både vinterdekkene, og sommerdekkene, er montert feil, på felgene.
Fra Citroen.
Sommerdekkene har en pil på seg, som viser kjøre-retning. Og alle 4 dekkene er montert likt på felgene, hvilket betyr at den ene siden av bilen har dekk-pil som peker bakover.

Og når jeg ser på dem, og sammenligner, (fordekk / bakdekk) - setter dem side ved side, er det jo det samme på vinterdekkene. De er forskjellige.  Montert feil! Baklengs.

Betyr det mye, og/eller burde jeg gjøre noe med dette, ta bilen tilbake til Citroen forhandler, be dem fikse dette?
? :)
Trilling, bestilt KIA

tomrh

Det betyr veldig mye for vinterdekkene ihvertfall, de må snurre riktig vei. F.eks. har Nokian sine dekk et mønster som pløyer seg ned i snøen og skyver den til side, nesten som å skøyte på ski. Du kan jo tenke deg om mothaken på en fiskekrok stod feil vei.

Sommerdekk kan være konstruert med tilsvarende prinsipp for å få vekk regnvannet mer effektivt.

I tillegg kan dekk være merket med hvilken side på bilen de skal stå - for noen dekkmodeller har forsterket utside som tåler større påkjenning og slites mindre ved sving. Om denne forsterkede delen havner på innsiden, skjevslites de fort.

Ganske amatørmessig av forhandler vil jeg si.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA