Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

Laffa

Ja flere som har gjort dette. For min del er Opel Norge en bedrift jeg aldri skal kjøpe noe mer av.

Er det noen som ønsker en Leaf nå i mars\APRIL har en kopis av meg en som han ikke skal ta ut, så om noen ønsker denne sen meg en pm.


elbilsor

Forum/tråd for overtakelse AE? Får min bestilte AE (sort, begge pakker) om fire uker. Har fått ny jobb, og vurderer å beholde min Leaf 2011 i stedet for ny AE. Finnes det noe forum el lign hvor man kan selge/overdra kontrakt på AE før den kommer? På Finn må man vel ha skiltnr? Jeg har ikke plan om å tjene noe på dette-overtakelse til Opels salgspris.
Synes dem som selger på Finn til blodpris burde skamme seg!
Forøvrig har Opel med AE i sine fremtidsplaner-én av fire elbiler som skal være i stallen mot 2025!

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

alagerqv

Har startet rettslig prosess mot forhandler for å få bilen til kontraktsfestet pris. Min forhandler ga meg også en skriftlig garanti om pris for «normalt utstyrt bil» i tillegg til kontrakten som ikke hadde noen forbehold om prisøkning.

NAF advokat mener (som meg) at jeg har en god sak.

Bilen skal forøvrig nå være produsert og på vei over dammen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

bno

Sitat fra: elbilsor på torsdag 08. februar 2018, klokken 10:05
Synes dem som selger på Finn til blodpris burde skamme seg!
Jeg har ikke solgt min bil enda, men det vil være noe jeg vil om litt. Men hvorfor i all verden skulle man skamme seg for det? Blodpris er det vel Opel/GM som tar. Så da mener du at min bil som er gått 5000Km. skal selges for 330000,- Tror normalt oppegående folk aldri ville gi bort 50-60000 ikke en gang du som forsøker å fremstå som prektig. Det blir rett å slett for dumt å si slikt selv om vi er Norske trenger vi ikke gjøre oss dummere enn vi er.

alagerqv

Skal selge noe, bil, hus, tråsykkel eller stereoanlegg, så vil du forsøke å få så mye som mulig for det. Så enkelt er det, og krever du for mye, så får du ikke solgt det. Markedet fungerer veldig greit sånn sett.

Elmo

Sitat fra: elbilsor på torsdag 08. februar 2018, klokken 10:05
Jeg har ikke plan om å tjene noe på dette-overtakelse til Opels salgspris.
Synes dem som selger på Finn til blodpris burde skamme seg!
Eneste som skjer hvis du selger til butikkpris er at kjøperen selger den etter 2 uker og tjener 50.000 kr
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

tuono

En ting er hvilken pris bilene averteres for (finn.no er mange ganger å betegne som eventyrland i så henseende), noe annet er hva bilene faktisk går for til slutt. Og her er det vanskelig å få vite noe sikkert.

Elmo

Sitat fra: tuono på onsdag 11. april 2018, klokken 15:08
En ting er hvilken pris bilene averteres for (finn.no er mange ganger å betegne som eventyrland i så henseende), noe annet er hva bilene faktisk går for til slutt. Og her er det vanskelig å få vite noe sikkert.
Tiden det tar til bilen blir solgt pleier å være omvendt proposjonal med hvor fornøyd selger er - og de ligger sjelden mange dagene
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

3irikur

Sitat fra: Elmo på onsdag 11. april 2018, klokken 19:04
Sitat fra: tuono på onsdag 11. april 2018, klokken 15:08
En ting er hvilken pris bilene averteres for (finn.no er mange ganger å betegne som eventyrland i så henseende), noe annet er hva bilene faktisk går for til slutt. Og her er det vanskelig å få vite noe sikkert.
Tiden det tar til bilen blir solgt pleier å være omvendt proposjonal med hvor fornøyd selger er - og de ligger sjelden mange dagene

Med andre ord: Det er grunn til å tro at bilene selger for omtrent det de ligger ute til.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

trykkertor

#1960
Sitat fra: 3irikur på mandag 16. april 2018, klokken 08:46
Med andre ord: Det er grunn til å tro at bilene selger for omtrent det de ligger ute til.
Tja ikke helt. Har fulgt finn-markedet på Ampera-e siste tiden.
Bilene som er priset ned mot 380.000,- går rimelig kjapt.
De over 400.000,- blir liggende en stund, og en del biler over 420.000,- blir bare liggende.
En del biler prises ned 1 og 2 ganger.
Til eksempel gikk denne ned fra 405.000 -> 375.000,- for 1 uke siden.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114850337
Så den blir vel kanskje solgt innen april. Har lagt ute veldig lenge da.
Er også andre biler som har lagt ute siden februar og tidlig mars, men de er priset i 440.000,- + kategorien, og blir nok ikke omsatt.

Det er ganske vanlig å se en del av Ampera-e annonsene redusere prisen på Finn.no en eller to ganger.
Hva den så blir solgt som til avtalepris etter det vet vi ikke. Men plausibelt å tro at kjøper nok ønsker en "deal" og vil forhandle litt. Og for dem som har priset ned et par ganger, så er de også blitt mer lei og mør.
Trenden er også at de prises ned når annonsen nærmer seg utløp. Det er ganske "dyrt" å annonsere bil på finn. Og blir den ikke solgt, koster det litt å forlenge annonsen.

teslanor

#1961
alagerqv: Kudos og all mulig støtte i rettslig prosess mot Opel Norge og forhandleren. Jeg hadde selv kjøpekontrakt på 2017 modell (kontrakt tegnet i slutten av 2016) - men etter en farse uten sammenlikning der Opel Norge virkelg har hånet kjøperne med prisøkning først på kr 15k og siden 60k på allerede inngåtte kontrakter - og etter Opels siste e-post i november - i form av "lakei-brevet" fra min forhandler i hovedstaden - da var begeret fullt. Kontaktet Elbilforeningen for partsstøtte/bistand i saken mot Opel, men foreningen synes jeg ikke har støttet de mange medlemmene i denne saken. Fikk tilbakemelding fra Elbiforeningens advokat som etter å ha sett på saken sa det var åpent hvordan resultatet ville bli i en evt. juridisk prosess. Jeg hadde gitt min forhandler klar beskjed etter november-mailen som gikk ut til kjøperne med kontrakt om at jeg mente Opel og forhandleren hadde plikt til å levere til inngått pris (at jeg forholdt meg til allerede inngått kontrakt) Men hørte aldri noe fra dem...
Så nå primo mars tar forhandler kontakt og tilbyr en ny bil for kr 393.200,- med både teknikk- og komfortpakken (men uten vinterhjul) for omgående levering. De hadde fått fatt på en "batch" med 2017-modell biler fra Europa (mest sanns. Tyskland) som de ønsket å tilby (enkelte?) av kundene med inngått kontrakt. Jeg sjekket prisene på FINN og takket ja for å komme meg ut av hele "smørja". Bilen ble til slutt solgt for like over kr 400k etter å ligget på nett i nesten én mnd. Så nei, dette er ikke noen lett bil å selge - og folk som opererer med "fantasipriser" i sjiktet over kr 410k kan bare glemme å selge.

alagerqv

Jeg fikk også tilbud om en 2017 modell til forhøyet pris. Takket nei til den. Det som er "artig" er jo at det først ble oppgitt at det var pga endringer til Opel fra produksjonsårsmodell 2018 som økte i pris. Hvorfor har da 2017 modeller som i følge deres egen info ikke skulle ha vært berørt av prisøkningen likvel fikk den?

Denne tilnærmingen forteller jo hvorfor man aldri noen gang bør kjøpe noe av Opel eller deres forhandlere. Så gjenstår det å se om det er pga PSA og at man bør unngå de også...

trykkertor

Jo, men ikke den riktige Lead-en.
40-Leafen er egentlig en ventepølse på 60kwh biler til folkepris.
Og med nyere info om at 30-Leaf batteri degraderes betydelig mer enn 24-Leaf, så er jeg rimelig skeptisk til hvordan 40-Leaf blir om noen år.

Så en 40-Leaf vet jeg ikke helt om er årsaken til at Ampera-e salgsprisene gikk kraftig ned.
Jeg for min del ser ikke hensikten med en 40-Leaf når Ioniq kjører lenger og 30-Leaf er en god del billigere.

Zuexi

Sitat fra: trykkertor på onsdag 18. april 2018, klokken 00:10
Jo, men ikke den riktige Lead-en.
40-Leafen er egentlig en ventepølse på 60kwh biler til folkepris.
Og med nyere info om at 30-Leaf batteri degraderes betydelig mer enn 24-Leaf, så er jeg rimelig skeptisk til hvordan 40-Leaf blir om noen år.

Så en 40-Leaf vet jeg ikke helt om er årsaken til at Ampera-e salgsprisene gikk kraftig ned.
Jeg for min del ser ikke hensikten med en 40-Leaf når Ioniq kjører lenger og 30-Leaf er en god del billigere.
Uten å starte en diskusjon på Leaf vs. Ampera-e, så er det klart at når Nissan klarer å levere et stort antall biler på kort tid, så vil det gjøre noe med prisene på bruktmarkedet i samme sjanger. Leaf er en god nok elbil for folk flest (uavhengig om den har 40 eller 60 kWh batteri) og da flyttes fokuset. Enkel matematikk når markedskreftene styres av tilbud vs. etterspørsel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA