Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

Speeder

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45
Sitat fra: zbk på onsdag 03. mai 2017, klokken 19:36
Men hvorfor ikke kommunisere det utad om det er leveranse av batterier som er problemet...
Tja, fordi det ville stille både GM og LG Chem i ett dårlig lys? Bedre å si at det er en del i en strategi...
Jeg mener dette ble spådd her på forumet for lenge(1år?) siden. Att produksjonen ville bli svært begrenset pga batterimangel?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Speeder på onsdag 03. mai 2017, klokken 19:52Jeg mener dette ble spådd her på forumet for lenge(1år?) siden. Att produksjonen ville bli svært begrenset pga batterimangel?
Jeg var en av de som spådde at produksjonen ville bli begrenset. Men da begrenset til 30-50k per år, ikke 15k per år...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

...

Om man evt må vente litt ekstra, så er ikke det unormalt i elbilverdenen.

Min egen el-kjøpshistorikk:
e-Golf (2 stk bestilt) - leveranse utsatt 5 mnd, kansellerte begge
Zoe - fikk til avtalt tid
Soul - fikk 3 mnd senere enn avtalt
Ioniq - fikk 3 mnd senere enn avtalt
Ampera-E - forespeilet medio juni
Model 3 - veldig tidlig i køen, aner ikke når den kommer

e-hawk

Fikk denne av forhandler idag." Bilen din står i "grønn modus" det vil si at alt går som planlagt.
Usikkerheten er transporten til og fra Drammen bilhavn pga ferietid.
Men alt tyder på at det blir som planlagt. Levering uke 26-28". Reserverte bil 26 september.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trond.m

Sitat fra: e-hawk på onsdag 03. mai 2017, klokken 21:52
Fikk denne av forhandler idag." Bilen din står i "grønn modus" det vil si at alt går som planlagt.
Usikkerheten er transporten til og fra Drammen bilhavn pga ferietid.
Men alt tyder på at det blir som planlagt. Levering uke 26-28". Reserverte bil 26 september.
Disse forhandlerne sier mye rart. Levering uke 26-27 betyr at frakten vil skje før ferie. Dessuten har jeg ikke hørt om at bilfelger tar ferie.

trykkertor

Sitat fra: Atle Hammelow-Berg på onsdag 03. mai 2017, klokken 17:52
Ved å selge for en pris som fikk applaus i media - har de solgt enda flere biler. Biler som de i svært mange tilfeller IKKE ville få solgt om de hadde opplyst om virkelig leveringstid. Slikt kalles "bondefangeri" og er åpenbart en "Opelsk" måte å behandle kunder på. Så spørs det om det er noe de vil tjene på i det lange løp...
Da får vi se etter den offisielle uttalelsen om de bare kommer med svada og tåke.
Klart journalistene vil hive seg over en sak hvor de først blir presentert for en bil og pris, og etter de har "trykket saken", blir prisen skrudd opp og forventningene ned.

Samtidig er det tydelig at Opel visste noe for 2 uker siden også.
Jeg reagerte flere ganger da journalister skrev at "hvis du bestiller nå, får du bil i slutten av 2018."
Vi var en del som syntes det hørtes veldig sent ut, og lurte på om det var kommet mange ordrer inn siste måned. Men klart, hvis Opel visste om dette kaoset for 2 uker siden, (noe de sikkert visste), så var det bare å fortelle journalistene at, "her er trøkket på en slik måte at en bestilling idag blir levert om 1.5 år".

mfurmyr

GM taper visstnok 9000 $ per bil så det er vel best å holde tapet så lavt som mulig. Elbiler lages jo fordi visse stater som Carlifornia krever 4% utslippsfrie biler. De håper vel at The Donald skal oppheve dette. 
Opel Ampera-e.
Toyota Prius.


stefse

Lars C. Krogenes er inne på det riktige. Det er ikke produksjon av karosseri, elektromotorer og interiør som er problemet, men mangel på batteri.
Antagelig begynner batterimangelen å føre til at batteriprisene stiger, og det blir bare en ulempe for bilforhandleren å by opp batteriprisene for å skulle levere mange elbiler nå.

Kun de som har en gigafactory i ryggen kan rampe opp produksjonen av elbiler de nærmeste årene.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

bmw2002

Jeg tror nok at noe uventet har skjedd, LG har vel forpliktet seg å levere minst 30 000 batteripakker i året, så rart dersom de bare klarer å levere langt mindre.

Langt i fra sikkert vi får høre sannheten. Men tipper nok GM ønsker flere biler eller at Opel ønsker flere biler utenfor Norge.

Glan

Skal visst være ca 12 uker bestillingstid på chevy Bolt om man bestiller den til norge. Litt stivere pris men mere utstyr og slipper å ha med Opel å gjøre.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Glan på torsdag 04. mai 2017, klokken 00:58Skal visst være ca 12 uker bestillingstid på chevy Bolt om man bestiller den til norge. Litt stivere pris men mere utstyr og slipper å ha med Opel å gjøre.
Da slipper man også å hurtiglade, i og med at den ikke har hurtiglader som er kompatibel med hurtigladerne i Europa.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

telcontar

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 04. mai 2017, klokken 07:09
Sitat fra: Glan på torsdag 04. mai 2017, klokken 00:58Skal visst være ca 12 uker bestillingstid på chevy Bolt om man bestiller den til norge. Litt stivere pris men mere utstyr og slipper å ha med Opel å gjøre.
Da slipper man også å hurtiglade, i og med at den ikke har hurtiglader som er kompatibel med hurtigladerne i Europa.

Leste på Ampera E FB gruppa at noen hadde ringt og spurt, de bygger visst om ti CCS2 eller hva det nå heter.

Ampera

#1258
Salget av Bolt EV i USA jan-april 2017, 4384 stk + 579 i 2016.
Men finner ikke info om det er noe særlig ventetid på bolt i USA, da må det vare noe spesielt med produksjon av Opel...
Ja også er vel antall solgte biler = leverte biler...

Stikkkontakt

Sitat fra: Ampera på torsdag 04. mai 2017, klokken 08:29
Salget av Bolt EV i USA jan-april 2017, 4384 stk + 579 i 2016.
Men finner ikke info om det er noe særlig ventetid på bolt i USA, da må det vare noe spesielt med produksjon av Opel...

Utifra det jeg leser er det problem å bli kvitt lagerbiler i USA. Bilen er for dyr.
Det spekuleres i om GM kommer til å komme med betydelig priskutt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA