Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

bno

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 07. februar 2017, klokken 07:36

Det er et poeng at mange kunne klart seg med biler som allerede leveres med mindre batteri (Ioniq m.fl), men det er et sug i markedet etter det nyeste og det baserer seg ikke nødvendigvis på konkret behov.

Konklusjonen min blir derfor at jeg tror Ae prisen holder seg høy enda litt lengre, kanskje opp mot et år avhengig av tilgjengeligheten av konkurrenter.
Hvem blir (sammenlignbar) konkurrenter tror vi?
- Ny Leaf når og pot. titgjengelighet?
- Ioniq 2018 når og pot. tilgjengelighet?
- Helt ny E- Golf når og pot. tilgjengelighet?
- Nissan Micra mulig, men når?
- Ae er antatt lite tilgjengelig?
- Zoe 40 eksisterende og/eller oppgradert ver.?
- Andre?

Tror det vil være som nevnt her god etterspørsel som vil forsterke seg etter hvert som man ser hvor bra Ae er samt at det ikke er lett å få tak i bil innen "rimelig tid." Videre at man også skal selge den i alle stater. Oppskalering av produksjon er vel avhengig av tilgjengelighet på batterier osv...

Tror kanskje valutakurs utvikling USNOK kan være en "Joker." Styrket som er mest sannsynlig i det korte bildet vil forsterke sannsynligheten av et bruktmarked med høy pris på Ae relativt til nypris.

Counterpointer

Det kommer ny Soul nå snart, men den tror jeg kommer til å havne på 36 kWh så det er ikke den helt store oppgraderingen. Men noen tror det blir 40 eller mer, det ville blitt mer en konkurrent.

Mercedes B eletric er jo blitt spådd med 60 kwh. Men ingenting bekreftet. Jeg tror EQ bremser Mercedes .....

bno

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 07. februar 2017, klokken 08:04
Det kommer ny Soul nå snart, men den tror jeg kommer til å havne på 36 kWh så det er ikke den helt store oppgraderingen. Men noen tror det blir 40 eller mer, det ville blitt mer en konkurrent.

Mercedes B eletric er jo blitt spådd med 60 kwh. Men ingenting bekreftet. Jeg tror EQ bremser Mercedes .....
Ja enig. MB 60 med hurtiglading vil være kunne være en potensielt joker.

Stikkkontakt

#588
Sitat fra: bno på tirsdag 07. februar 2017, klokken 07:58
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 07. februar 2017, klokken 07:36

Det er et poeng at mange kunne klart seg med biler som allerede leveres med mindre batteri (Ioniq m.fl), men det er et sug i markedet etter det nyeste og det baserer seg ikke nødvendigvis på konkret behov.

Konklusjonen min blir derfor at jeg tror Ae prisen holder seg høy enda litt lengre, kanskje opp mot et år avhengig av tilgjengeligheten av konkurrenter.
Hvem blir (sammenlignbar) konkurrenter tror vi?
- Ny Leaf når og pot. titgjengelighet?
- Ioniq 2018 når og pot. tilgjengelighet?
- Helt ny E- Golf når og pot. tilgjengelighet?
- Nissan Micra mulig, men når?
- Ae er antatt lite tilgjengelig?
- Zoe 40 eksisterende og/eller oppgradert ver.?
- Andre?

i3 kommer med større batteri også.
Men bilene du nevner er ganske forskjellige, og jeg lurer på hvor populær en bil som Ioniq vil bli uansett rekkevidde den måtte få? Markedet i Norge(og resten av Europa) er veldig lite for biler med denne fasongen. AE har et design som ligger mye nærmere det folk flest kjøper med fossildrift. Poenget mitt er at om Hyundai lagde en AE-lignende bil og en Ioniq med samme drivlinje og batteri så ville over 90% velge den høye bilen.
Det siste her gjelder egentlig Model 3 også og til en viss grad Model S. Model S har solgt i bøtter og spann FORDI den har hatt markedet for seg selv og på TROSS av at den ikke er SUV eller stasjonsvogn.

bno


kammiz

Jeg har hørt at Kia bare skal matche Ioniq rekkevidden når de oppgraderer Soul. Så innmari mye mer får de vel ikke plass til i den enda.

Forøvrig enig i det med formfaktor. Nordmenn liker stasjonsvogn og mest mulig vertikal bakluke. Men rekkevidde trumfer nok i stor grad dette.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

AmocoCadiz

Ja rekkevidde trumfer alt i dagens situasjon.

AmperaE er første normalstore og praktiske elbilen som kan konkurere med fossilbiler,
da snakker vi ikke lenger det elbilentusiastmarked som fleste elbileiere har vært flertall av til nå, men et begynnende massemarked.
AmperaE er ikke avertert noe sted, de første testene i Norge nærmer seg terningkast 7, og når meldinger fra norske brukererfaringer kommende sommer om LAAANG kjørerekkevidde vil fore etterspørseln enormt.

Og med subbetempoet i produksjonen i GM's Orionfabrikk, holdes tilgjenglige biler nede.
DET vil skape stor etterspørsel og gode (ville) bruktpriser på AmperaE nærmeste 12-24måneder.
Å sitte på en kontrakt med AmperaE kan fort til og med være mere verdt enn boligprisstigningen i Oslo i år....

bno

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 07. februar 2017, klokken 13:30
Å sitte på en kontrakt med AmperaE kan fort til og med være mere verdt enn boligprisstigningen i Oslo i år....

He, he, he LoL :laugh:

Olemann

#593
Tror også den er greit salgbar om setene er så dårlige som noen påstår og jeg ikke trives i den.  Men, å ta mer for den enn listepris jeg selv ga er uaktuelt, så endel gjorde det med Tesla, frekt og opportunistisk.  Blir nok null tap bare den selges innen noen ukers tid i så fall!
(Selgeren min hos Opel sa forøvrig at endel hadde bestilt 2 biler, så ser ikke bort fra at det finnes noen som ikke har denne type hemninger...vi får se på FINN senere i sommer)

Amoss

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 07. februar 2017, klokken 09:25
... og jeg lurer på hvor populær en bil som Ioniq vil bli uansett rekkevidde den måtte få?

Hadde jeg kunnet fått Ioniq med samme rekkevidde/batteri som Ampera-e får så hadde jeg ikke vært i tvil. Joda, litt mer høyreist og uten innstegsterskel kan ha sine fordeler det også... (spesielt når jeg skal ha med min aldrende mor på tur.) Men ingen av bilene er noen fullverdig stasjonsvogn eller SUV, men begge har fordelen av full luke bak.
Model S 85D

Counterpointer

Den mest SUV lignende elbilen er vel Soul, men den får jo pepper så det holder fra ymse debattanter . Så er ikke helt overbevist om at SUV utseende er udiskutabelt salgsargument.

...

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 07. februar 2017, klokken 16:26
Den mest SUV lignende elbilen er vel Soul, men den får jo pepper så det holder fra ymse debattanter . Så er ikke helt overbevist om at SUV utseende er udiskutabelt salgsargument.
Hva en enkelt kverulantdebattant eller to på elbilforumet måtte mene er jo egentlig helt uinteressant. De aller fleste er ganske greit fornøyde og har lite å utsette, har jeg inntrykk av.

Ifølge en annen tråd på forumet her er det solgt/registrert 7305 Soul så langt.

S4e

Imponert over alle de varianter du har hatt eller har bestilt!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

...

Tenker du på meg?
Vi har vært helelektriske en stund, en bitteliten fossilpause nå dessverre, inntil Ampera-E dukker opp forhåpentligvis som en av de første :)

pilt

Har sett andre signaturer som har enda flere forskjellige elbiler enn din, med bytte omtrent hvert år. Skjønner ikke at folk orker/har råd til å skifte bil så ofte.
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA