Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

...

Opel burde kanskje sende ut en mer oppdatert oversikt over hvilket nummer man har i bestillingskøen. Det burde være klart nå hvem som får bil i første runde iallefall?

Ipadjove


Olemann

Ja, det høres sansynlig ut, altså at den klarer noe mer enn 50% av oppgitt maks ved topp speed, happy med det!

Sitat fra: Ipadjove på torsdag 26. januar 2017, klokken 19:35
27 mil rekkevidde om en kjører på flat veg med full gass/topphastighet?

AmocoCadiz

Sitat fra: Olemann på torsdag 26. januar 2017, klokken 21:29
Ja, det høres sansynlig ut, altså at den klarer noe mer enn 50% av oppgitt maks ved topp speed, happy med det!

Sitat fra: Ipadjove på torsdag 26. januar 2017, klokken 19:35
27 mil rekkevidde om en kjører på flat veg med full gass/topphastighet?
27 mil med kontinuerlig bånn gass 150km/h?
Rett og slett veldig bra,
trenger ikke lenger å ligge å strømspare i elbilfeltet med AmperaE!

Blir artig for de som skal på Tysklandsferie i sommer med sin nye AmperaE som faktisk kan prøve ut dette! (selv Boltene i USA får vel ikke testet dette, hvis ikke Wyoming fortsatt har fri fart?)


...

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 26. januar 2017, klokken 23:38
Sitat fra: Olemann på torsdag 26. januar 2017, klokken 21:29
Ja, det høres sansynlig ut, altså at den klarer noe mer enn 50% av oppgitt maks ved topp speed, happy med det!

Sitat fra: Ipadjove på torsdag 26. januar 2017, klokken 19:35
27 mil rekkevidde om en kjører på flat veg med full gass/topphastighet?
27 mil med kontinuerlig bånn gass 150km/h?
Rett og slett veldig bra,
trenger ikke lenger å ligge å strømspare i elbilfeltet med AmperaE!

Blir artig for de som skal på Tysklandsferie i sommer med sin nye AmperaE som faktisk kan prøve ut dette! (selv Boltene i USA får vel ikke testet dette, hvis ikke Wyoming fortsatt har fri fart?)
Jeg skal til Tyskland i juli, så kan teste da :)

Stikkkontakt

Sitat fra: Olemann på torsdag 26. januar 2017, klokken 21:29
Ja, det høres sansynlig ut, altså at den klarer noe mer enn 50% av oppgitt maks ved topp speed, happy med det!

Sitat fra: Ipadjove på torsdag 26. januar 2017, klokken 19:35
27 mil rekkevidde om en kjører på flat veg med full gass/topphastighet?

Ut fra egen erfaring er en svært uanstrengende hastighet på kontinentale motorveier 120-140. Ihvertfall med biler på denne størrelsen. I biler som BMW 5-serie føler jeg at komfortsonen ligger noe høyere. Gjerne 140-170. Lengre perioder med 180+ syns jeg blir stressende. Man blir for mye "på" hele tiden og det går ut over komforten.

Jeg vil tro at rekkevidden til Bolt øker dramatisk om man reduserer fra 150 til 120. Kommer godt avgårde i 120 også.

bmw2002

150 km/t betyr at du må ligge i høyrefila hele tiden. Kommer nok aldri til å kjøre denne bilen på Autobahn. Da må bilen ha en toppfart på minst 200-250.

S4e

I Norge så holder det for min del lenge å kunne kjøre i 120 uanstrengt (i 110 sone). Det vil være en veldig stor fordel å kunne "følge trafikken" og ikke kjøre mye saktere her fordi en har rekkeviddeangst.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Trond.m

Jeg tror nok også at å kjøre på maks fart over lengre strekninger kan være uheldig i forhold til levetid på batteriet. Jeg vil anta at det genereres mye varme, og hvis det i tillegg er høy utetemperatur, så spørs det om batterikjølingen er effektiv nok. På den annen side, kanskje det er derfor hastigheten på bilen er begrenset til 150 km/t.
Er det forresten noen som vet om man kan avlese temerpaturen på batteriet eller batteriets kjølevæske fra bilens instrumenter ?. Eller om det er en varsellampe for høy batteritemperatur ?

Stikkkontakt

Sitat fra: TM på fredag 27. januar 2017, klokken 17:31
Jeg tror nok også at å kjøre på maks fart over lengre strekninger kan være uheldig i forhold til levetid på batteriet. Jeg vil anta at det genereres mye varme, og hvis det i tillegg er høy utetemperatur, så spørs det om batterikjølingen er effektiv nok. På den annen side, kanskje det er derfor hastigheten på bilen er begrenset til 150 km/t.
Er det forresten noen som vet om man kan avlese temerpaturen på batteriet eller batteriets kjølevæske fra bilens instrumenter ?. Eller om det er en varsellampe for høy batteritemperatur ?

Dersom man kan kjøre ca 270 km i 150 km/t så tilsvarer det at man tømmer et 60 kw batteri på 1,8 timer. Det igjen betyr en snitteffekt på 33 kw. Det er vel strangt tatt bare en moderat hurtigladefart. Skulle vel ikke bety at det blir veldig mye varmgang med ca 0,55C?

Trond.m


Tom E.

I min verden er det 2 timers kjøring til nærmeste 110km sone. Hvor langt går bilen i normal trafikk på E39 som har 50-70-80-60-70-80-60-50-80-60-80-50-70-80 sone mellom Kristiansand - Stavanger? Det er det som betyr noe for meg. Jeg er avhengig av å komme tur retur fra Farsund - Stavanger- Farsund som er 360 km året rundt. Det samme gjelder Farsund -Arendal - Farsund, men der er det mye flatere.                                                                                                                     

zbk

Det går nok om sommeren med Ampera-e, men neppe året rundt. Hva er det som krever t/r uten ladestopp? Det er jo godt strødd med ladere på disse strekkene, så om det trengs en liten ladepause er vel det ganske uproblematisk.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Olemann


Min erfaring er at man må regne med ned mot 50% av oppgitt rekkevidde om vinter med slaps, kulde, og om det er hastigheter på 90 Km/t eller mer.  Altså bør Amperaen klare 25 mil.   Den har såvidt jeg vet ikke varmepumpe så kjøring over tid i kulde knekker den mer enn biler med VP. 
Trenger man 36 mil så må man nok anskaffe dunjakke og topplue, samt holde seg under 70 km/t de kaldeste dagene...men mulig det aldri blir skikkelig kaldt, da kan det gå med rekkeviddefokus hele veien...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA