Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 29. oktober 2016, klokken 22:56
Hvordan blir det med hurtiglading, i USA er det 7500dollars option på begge utstyrsnivåer.
Men i Norge må vel alle biler ha CSS, og da blir vel prisen i utgangspunkt 7500$ dyrere her enn oppgitt utgangspris  fra USA? For GM gir vel ikke bort CSS hurtigladerutstyr gratis i Norge uten å dekke inn kostnaden?
De kommer til å dekke det inn i den totale kostnaden. De fleste (-Renault og Mercedes ) har innsett at å ikke ha hurtiglading svekker potensialet til elbiler så derfor er det standard i Norge. 6000 kr er heller ikke allverden.

S4e

Tror ikke vi kan sammenligne pris i andre land og spesielt ikke i USA. F.eks. mye billigere i Canada

SitatEarlier we reported that the price for the battery electric 2017 Chevrolet Volt in base LT trim is $37,495 including destination charges.

Then we found out Canadians will pay far less.

The same Bolt LT has a U.S. dollar sticker price in Canada of $32,400 ($42,795 CAD) plus destination charges, bringing the total to $33,632 ($44,395 CAD).

And that price includes a DC fast charger, which is a $750 USD option in the US, and is before any Canadian incentives for purchasing an EV.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Trond.m

Er det bekreftet at Ampera-e vil ha digitalt innvendig "speil"som jeg har lest om at Bolt skal ha ?  Så vidt jeg har forstått er det mulig å veksle mellom vanlig speil og digitalt speil hvor de bruker ryggekameraet.  Selv med spyler på kameraet tror jeg at det vil være umulig å få god kvalitet på "speil"bildet om vinteren med saltet vei.

http://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?t=149

Ipadjove

Har egentlig vert overbevist om det, men finner ikke noe om at det er bekreftet på Ampera-e. Om kamera blir skittent så er det bare å flippe det tilbake og bruke det som et vanlig speil. Håper det kommer, ser ingen grunn til at Opel skal droppe det.
http://www.tu.no/artikler/na-blir-bakspeilet-en-skjerm/277407

Counterpointer

Sitat fra: TM på søndag 30. oktober 2016, klokken 06:19
Er det bekreftet at Ampera-e vil ha digitalt innvendig "speil"som jeg har lest om at Bolt skal ha ?  Så vidt jeg har forstått er det mulig å veksle mellom vanlig speil og digitalt speil hvor de bruker ryggekameraet.  Selv med spyler på kameraet tror jeg at det vil være umulig å få god kvalitet på "speil"bildet om vinteren med saltet vei.

http://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?t=149
Jeg har forventninger til spyleren, er den lagd på rette måten vil den sammen med rain-x eller lignende på linsa, kunne fungere bra.
Håper spyleren ikke er sammenkoblet med bakvisker da det vil føre til potensielt mye høyere forbruk av spyleveske.
Kameraspeilet regner jeg som sikkert at kommer. Spennende løsning

kammiz

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 28. oktober 2016, klokken 18:20
Sitat fra: automat på fredag 28. oktober 2016, klokken 17:37
Sitat fra: kammiz på fredag 28. oktober 2016, klokken 13:32

Nei ikke sånn sett, men at flere elbiler ikke nødvendigvis betyr mer kø på ladestasjoner, fordi de som kommer har lenger rekkevidde og oftere kjører hele turen uten å lade

Med lenger rekkevidde vil det være flere som i det heletatt vurder å bruke elbil på langtur. Det blir for mye ladepauser for folk flest med dagens kortrekkeviddebiler.
Og når folk med langrekkevidde begynner å dra på langtur, vil nok mange   kun gjøre 1 eller 2 ladestop, men til gjengjeld lade opp det store batteriet ganske lenge. Kanskje ved å legge spisepasuse eller handlepause samtidig. Da blir det ikke 20-30min stopp som med kortrekkebilene, men opp mot 60 min som fort kan gi kø?

uten at jeg har denne statistikken tilgjengelig, så tipper jeg at den gjennomsnittlige langturen for folk sjeldent er mer enn 30-40 mil. når folk kjører disse turene med dagens elbiler, sett bort fra tesla, så må det jo lades mange ganger. de aller fleste ønsker ikke å stoppe for å lade, pga kostnaden med å lade på hurtiglader. de aller fleste ønsker jo å kjøre hele turen uten ladestopp, selv om de stopper for å spise. Billigst å lade hjemme eller på hytta, etc. Så jeg tror at lengre rekkevidde på biler betyr færre som stopper for å lade. De fleste lader fordi de MÅ, ikke sant? Hadde du hatt ekstremt billig bensin på hytta så hadde du ikke fyllt underveis liksom.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

knut3448

Og det er begrenset hvor mange ganger man trenger å spise pr dag. Jeg foretrekker et lenger stopp hvor jeg spiser fremfor hyppige korte stopp når jeg er på langtur.

Counterpointer

Hyppige stopp er litt kjedelig, men bedre enn ett langt forutsatt at du bruker omtrent like lang tid.

Har en 500 kilometer tur jeg har kjørt flere ganger, da prioriterer jeg fire ladestopp på 15 minutter heller en to på 30 minutter.

Kjører jeg denne turen med fossil sparer jeg en time men er mye mer sliten.

zbk

Det kommer litt an på om intensjonen med stopp er bare å lade eller om man skal ordne andre ting samtidig.

Skal man ha noe mat er kortrekkeviddebilene ferdig med den delen av ladingen som går med bra fart før man rekker å få maten, så da blir spisingen "bortkasta" tid fordi man hadde fått ladet mer med to korte stopp enn ett litt lengre.

Større batteri gir større fleksibilitet mtp når ladestoppene må skje og gjør det lettere å få optimale ladeforhold og høyeste mulige ladefart under hele ladestoppet. Det blir rett og slett enklere å optimalisere ladestoppene.

Det er da heller ingen som tvinger deg til å ta få lange stopp i stedet for mange korte selv om batteriet blir større  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Counterpointer

Sitat fra: zbk på mandag 31. oktober 2016, klokken 10:28
.

Det er da heller ingen som tvinger deg til å ta få lange stopp i stedet for mange korte selv om batteriet blir større  8)
Godt poeng

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. oktober 2016, klokken 10:07
Hyppige stopp er litt kjedelig, men bedre enn ett langt forutsatt at du bruker omtrent like lang tid.

Har en 500 kilometer tur jeg har kjørt flere ganger, da prioriterer jeg fire ladestopp på 15 minutter heller en to på 30 minutter.

Kjører jeg denne turen med fossil sparer jeg en time men er mye mer sliten.
Tror det er lurere og gjør en til litt bedre/mer oppmerksom/alert/mindre trøtt sjåfør med flere korte stopp for å trekke luft og bevege seg, enn kun et-to lange stopp med lange kjørestrekk mellom. I hvert fall sjåfører som ikke er yrkessjåfører og vant med 8 timers kjøring til dagen.

kaiwang

#266
Østlandske Auto - Sarpsborg. Bestilte 30. september. kr 330 000 - Ingen detaljer om leveringstidspunkt eller spesifikasjoner.

Counterpointer

Sitat fra: kaiwang på tirsdag 01. november 2016, klokken 20:39
Østlandske Auto - Sarpsborg. Bestilte 30. september. kr 330 000 - Ingen detaljer om leveringstidspunkt eller spesifikasjoner.
Hmm blir mindre spesifikt....

Forståelig for selger , men dårligere for kjøper

Trond.m

Tror ikke kjøperen vil få noe problem med å kansellere en så mangelfull kontrakt. Den må nok oppfattes som en uforpliktende reservasjon. De satser nok på en knallpris så ingen ønsker å kansellere  ;)

kammiz

det tror jeg også. de har nok ingen intensjoner om å tvinge noen til å kjøpe. :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA