Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: zbk på torsdag 27. oktober 2016, klokken 07:37
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 26. oktober 2016, klokken 23:37
Fordi alle som kjørt elbil en stund vet at til syvende og sist er det eneste som teller med elbil, uansett merke, type, størrelse og utstyrsnivå, er først og fremst kun 3 ting;
batteristørrelse, batteristørrelse og batteristørrelse....;-)

Høyst uenig: Ladefart, ladefart, ladefart (og så til slutt batteristørrelse).

Og jeg ville heller hatt en hvilken som helst elbil på langtur i stedet for en Mercedes eller nye Zoe siden ladefarten gjør begge utrolig dårlige så snart du har brukt opp det du har med på batteriet...
Etterhvert blir ladefart mer viktig enn batteristørrelse, men er redd den begredelige driftsstatusen og køingen ved hurtigladestasjoner vil vedvare altfor lenge til.
Med økning i antall elbiler vil etterslep i utbygging med det trege ladesubsidie systemet også føre til at det er lenge til det er nok ledige "pumper" på hurtigladeplassene også i rusj og høytider og utfartsdager.

Og så må vi få ratfisert de nye høyere ladehastighetene for Chademo/Css, noe som også tar tid.

Og når det endelig kommer må vi bytte elbiler enda en gang, å eie elbil begynner å bli som å ha Iphone,  hvert år kommer nye oppgraderte versjoner...

kammiz

er det ingen av dere som tenker at desto lenger rekkevidde elbilene får, desto færre er det som stopper for å lade?
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Gnilre

Sitat fra: kammiz på fredag 28. oktober 2016, klokken 12:39
er det ingen av dere som tenker at desto lenger rekkevidde elbilene får, desto færre er det som stopper for å lade?
Mener du at det er uheldig fordi Fortum og Grønn Kontakt vil få lavere inntekter ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

kammiz

Sitat fra: Gnilre på fredag 28. oktober 2016, klokken 13:17
Sitat fra: kammiz på fredag 28. oktober 2016, klokken 12:39
er det ingen av dere som tenker at desto lenger rekkevidde elbilene får, desto færre er det som stopper for å lade?
Mener du at det er uheldig fordi Fortum og Grønn Kontakt vil få lavere inntekter ?
Nei ikke sånn sett, men at flere elbiler ikke nødvendigvis betyr mer kø på ladestasjoner, fordi de som kommer har lenger rekkevidde og oftere kjører hele turen uten å lade underveis.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

automat

Sitat fra: kammiz på fredag 28. oktober 2016, klokken 13:32

Nei ikke sånn sett, men at flere elbiler ikke nødvendigvis betyr mer kø på ladestasjoner, fordi de som kommer har lenger rekkevidde og oftere kjører hele turen uten å lade

Med lenger rekkevidde vil det være flere som i det heletatt vurder å bruke elbil på langtur. Det blir for mye ladepauser for folk flest med dagens kortrekkeviddebiler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

AmocoCadiz

Sitat fra: automat på fredag 28. oktober 2016, klokken 17:37
Sitat fra: kammiz på fredag 28. oktober 2016, klokken 13:32

Nei ikke sånn sett, men at flere elbiler ikke nødvendigvis betyr mer kø på ladestasjoner, fordi de som kommer har lenger rekkevidde og oftere kjører hele turen uten å lade

Med lenger rekkevidde vil det være flere som i det heletatt vurder å bruke elbil på langtur. Det blir for mye ladepauser for folk flest med dagens kortrekkeviddebiler.
Og når folk med langrekkevidde begynner å dra på langtur, vil nok mange   kun gjøre 1 eller 2 ladestop, men til gjengjeld lade opp det store batteriet ganske lenge. Kanskje ved å legge spisepasuse eller handlepause samtidig. Da blir det ikke 20-30min stopp som med kortrekkebilene, men opp mot 60 min som fort kan gi kø?

turfsurf

Lengre rekkevidde betyr at ladestasjoner ikke trenger å stå så forbasket tett, men man må ha flere ladere (man har mere fleksibilitet på stopp punkt, men lader lengre ved stopp).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bmw2002

Ifølge Autobild vil prisen på Ampera-E bli 2000 euro under i3.

Burde jo tyde på en fra pris på rundt 250 000?

AmocoCadiz

Sitat fra: bmw2002 på fredag 28. oktober 2016, klokken 23:27
Ifølge Autobild vil prisen på Ampera-E bli 2000 euro under i3.

Burde jo tyde på en fra pris på rundt 250 000?
Hvis det er denne artikkelen,
http://www.autobild.de/artikel/opel-ampera-e-2016-vorstellung-5059293.html
nevner de følgende prisbilde;

Beim Preis geht AUTO BILD von etwa 33.000 Euro aus. Damit wäre er minimal günstiger als ein BMW i3 34.950 Euro

Da blir det 320000kr for AE

seidl

"Beim Preis geht AUTO BILD von etwa 33.000 Euro aus. Damit wäre er minimal günstiger als ein BMW i3 (34.950 Euro)."

Tja. 33.000 euro er jo ca 300 000 omregnet norsk valuta. Spørs jo hvor aggressivt de vil sette prisen i Norge kontra konkurrentene
-Opel Ampera-e reservert 13.09.16 - Levert 30.05.17

Trond.m

Det er som forventet at de vil prise bilen lavere enn i3 i Europa. Merk at prisen på 34.950 € er innstegsprisen på i3 - 190 km utgaven uten varmepumpe. I Norge er denne priset til 259.000 ink. VP. Til fradrag kommer kampanjerabatt og eventuell storkunde-rabatt på inntil 8 %. Så hvis Opel skulle velge å prise sin innstegsmodell rett under 300.000, så må de vurdere at i3 ikke er en konkurrent i Norge. Det ville være rart, siden den ligger på salgstoppen med i3- 94Ah. Legger for ordens skyld inn en link til prislisten, så det er enkelt for Opel Norge å sjekke  ;D

http://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/pricelist/07-2016/BMW_i3_07_2016_Veiledende_prisliste.pdf.asset.1467872534017.pdf

S4e

En benchmark er da 275´for standard (i3 94Ah) og 25´tillegg for premium (Charged edition minus vinterhjul)?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon


Counterpointer


Trond.m

Det var imponerende. Det har jeg aldri sett før. Vet vi forresten at det er lyktespylere. Det er ut å være uteglemt på mange elbiler, ink. i3.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA