Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pressebilder Bolt EV/Ampera-E

Startet av ..., tirsdag 20. september 2016, klokken 17:44

« forrige - neste »

TFSE

#30
Ser ut som att man uppdaterat hemsidan till Opel:

http://www.opel.no/kjoretoy/fremtidige-modeller/opel-ampera-e.html

Interaktiv video:
http://www.ampera-e.no/


Ipadjove

Bilde av Bose, fant det postet på Opel sin facebookside.


Øyvind.h

Ja hvis man helst vil gå rundt bilen hver gang man skal plugge i kabelen så bør den være på andre siden. Jeg foretrekker førersiden må jeg si. Men kanskje de som gateparkerer ofte med kort ladekabel føler det annerledes?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

For meg er ladeporten perfekt plassert :)
Kunne ikke passe bedre i min garasje.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Zuexi

#35
Sitat fra: model3citizen på mandag 03. oktober 2016, klokken 19:53
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 29. september 2016, klokken 00:38
https://youtu.be/jthcRBPfL-c

Ladeporten er i alle fall på feil side av bilen.
Det har du helt rett i.
Tipper det blir et irritasjonsmoment ved gateparkering, ved mindre de sender med ekstra lang ladekabel..

Ipadjove


bno

#37
Må rygge inn i motsetning til idag. En vanesak så er jeg godt fornøyd med det. Synd det ikke er en omforent standard for plassering av ladeluka.

3irikur

Hmm. Jeg liker å ryggeparkere og få veggen til høyre for bilen... Får kjøpe meg lenger kabel da  :-\
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

sjokomelk

Sitat fra: bno på mandag 03. oktober 2016, klokken 21:00
Synd det ikke er en omforent standard for plassering av ladeluka.

Amerikanske plug-ins har ladeluka foran eller foran venstre dør nesten alle sammen. (Bolt, GM EV1, Volt, Volt gen2, Focus Electric, Leaf, Cadillac ELR, Soul EV, Fusion (Mondeo) hybrid, C-Max hybrid og Sonata hybrid.)
Husk at i USA er det "alltid" parkering med nesa inn først. Som oftest er parkeringsplassene skråstilte. Og ladestasjonene har fast kabel.

Legg også merke til at biler designet for det amerikanske markedet nesten alltid har bensinlokket på venstre side, mens europeiske modeller har det på høyre. Amerikanerne liker ikke å gå så langt :-P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

02jan

Er det slik at det leveres elbiler/ladbare biler med ladeport på førerside ?

Hvis man gateparkerer lovlig, dvs snuten på bilen i kjøreretning, ser for meg situasjoner med folk som står ute i veibanen og fomler med ladekabel.

Rart det ikke er standardisert dette her, etter hvilke land/kontinent bilene typegodkjennes i.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Øyvind.h

Jepp. Ladeluken på Model S sitter ganske nært der føreren går ut. Veldig praktisk og riktig plassering for meg. Slipper å gå rundt bilen for å plugge i :)

Står det i loven at man må parkere med kjøreretningen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Zuexi

Sitat fra: 02jan på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 14:30
Hvis man gateparkerer lovlig, dvs snuten på bilen i kjøreretning, ser for meg situasjoner med folk som står ute i veibanen og fomler med ladekabel.

Er nok ikke noe bedre at biler svinger over i motsatt kjørefelt for å så rygge inn på plassen, for at luken skal vende innover mot gangfeltet.
Luken burde vært på høyre siden, men som Sjokomelk påpeker her, så er det jo GM som har laget bilen og da tilrettelagt det amerikanske markedet.

Strøm Tycoon

Sitat fra: 02jan på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 14:30
Er det slik at det leveres elbiler/ladbare biler med ladeport på førerside ?

Hvis man gateparkerer lovlig, dvs snuten på bilen i kjøreretning, ser for meg situasjoner med folk som står ute i veibanen og fomler med ladekabel.

Rart det ikke er standardisert dette her, etter hvilke land/kontinent bilene typegodkjennes i.

BMW har den på right (riktig) side. Da kan jeg rygge inn i garasjen, eller parkeringsplassen på jobb (tryggest). Gå ut av bilen uten hindring på førersiden og plugge til på andre siden. Dette er også, helt naturligvis, den beste løsningen ved gateparkering, på samme måte som dette er den beste løsningen for fossilbiler når man skal stille bilen opp til tanking (her oppdager man at man har asiatisk bil). Alle ladeporter som fordrer å parkere snuten inn regner jeg som mindre heldige enn de som fordrer snuten ut. Av helt naturlige trafikksikkerhetsmessige årsaker.

Hvor langt jeg må gå er helt trivielt. Jeg skal formodentlig gå et stykke vekk fra bilen uansett etterpå.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Zuexi på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 15:21
Sitat fra: 02jan på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 14:30
Hvis man gateparkerer lovlig, dvs snuten på bilen i kjøreretning, ser for meg situasjoner med folk som står ute i veibanen og fomler med ladekabel.

Er nok ikke noe bedre at biler svinger over i motsatt kjørefelt for å så rygge inn på plassen, for at luken skal vende innover mot gangfeltet.
Luken burde vært på høyre siden, men som Sjokomelk påpeker her, så er det jo GM som har laget bilen og da tilrettelagt det amerikanske markedet.

En venn av meg prøvde seg på en sånn manøver i Tyskland, med en tysker med i bilen.

Nei, det gjør man ikke DER i alle fall ;) Reaksjonen var såpass at vi lurte på om det kunne være forbudt å gjøre sånt i Tyskland, uten at vi gravde videre i den saken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA