Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Software update

Startet av prophan, mandag 19. september 2016, klokken 14:33

« forrige - neste »

Vhagar

Nå har jeg vel AP2.5 på min splitter nye bil og så vidt jeg kan se så har den rimelig godt tak på å lese trafikkskiltene. Selv godt nedsnødde 70-skilt har den lest riktig til nå (ca 50% synlighet av tallene). Men har oppdaget at cruise controllen har dratt på til 80 noen steder likevel. Da trolig basert på historiske data (det har vært 80-sone tidligere) og skiltene er bare satt opp på ene siden av veibanen noen steder. Det ser ut til å forvirre den litt.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

turfsurf

AP 2.X leser ikke skilt, den bruker kartbaserte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

E18 i Vestfold handler ikke om Vegvesenet eller bygging, har vært 110 ganske lenge nå.

Sitat fra: Vhagar på lørdag 30. desember 2017, klokken 02:04
Nå har jeg vel AP2.5 på min splitter nye bil og så vidt jeg kan se så har den rimelig godt tak på å lese trafikkskiltene. Selv godt nedsnødde 70-skilt har den lest riktig til nå (ca 50% synlighet av tallene). Men har oppdaget at cruise controllen har dratt på til 80 noen steder likevel. Da trolig basert på historiske data (det har vært 80-sone tidligere) og skiltene er bare satt opp på ene siden av veibanen noen steder. Det ser ut til å forvirre den litt.
Som turfsurf skriver, AP2 og 2.5 kan ikke lese skilt i motsetning til AP1 som dessverre fortsatt fremstår flere hakk over Tesla sin egen AP.

Vhagar

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

olavxxx

Sitat fra: JFa på fredag 29. desember 2017, klokken 23:16
Håpe kan en jo, men Statens VegVesen vil alltid ligge noen billengder foran når det gjelder fartsgrenser og utstrekning av soner. Ingen navigasjonsleverandører klarer å holde tritt med dem!
Kjører en del i tuneller med fartsgrense 70 km/t som blir forstyrret av 30-soner oppe i dagen. Ingen bedring av dette i den nye versjonen, men opplever at navien gjør noen bedre veivalg enn før.
Ja, dette er ganske bad.... Man kjører i tunnel i 60-70, så bråbremser TACC.

turfsurf

Men TACC skal jo ikke justere farten etter fartsgrensene, så hvorfor bremser den i det hele tatt?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Jo, selv med AP1 så kan det skje i tunneler med møtende trafikk, hvis auto styring er på (som forutsetter at TACC er på). AP1 leser vanligvis skilt, men den begynner også å rote med fartsgrenser  på overliggende veier, hvis det siste skiltet er et opphevet fartsgrense skilt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Med AP på ja. Men kun TACC bremser jo og innimellom (uten biler i nærheten). Hvorfor?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

ChrML

#174
Sitat fra: lunitiks på mandag 01. januar 2018, klokken 12:12
:) :) :)
2017.50.3 f3425a1


No way!!!  :o :o :o
Aldri blitt så glad for å se en regnsensor før.

Hadde vært fint med en rapport på hvordan de virker. Kamerabasert bør i teorien være bedre på å oppdage få regndrypp? (tar ofte tid med tradisjonell sensor)

smurf

Sitat fra: turfsurf på søndag 31. desember 2017, klokken 20:32
Med AP på ja. Men kun TACC bremser jo og innimellom (uten biler i nærheten). Hvorfor?

Har AP2.5 og har også merket at når jeg kjører på cruise control at bilen bremser noen ganger. Har skjedd en gang i tunnel jeg kan huske. Da var det svak sving og møtende bil så det kan være at den tolket dette som at den kom imot i mitt kjørefelt. Men ved to andre anledninger har den bremset ned i ganske brå sving uten andre biler i nærheten. Dette på samme sted! Det var greit at den bremset ned fra 70 til 60 km/t siden det er litt ubehagelig å ta svingen i 70. Kan virke som bilen visste at det var fornuftig å redusere hastigheten i den svingen...? Noen som har opplevd lignende?

Ikke fått ny SW. Har mottatt 2017.50 2.. fire fem ganger og det står at den har feilet hver gang. Men fikk nytt kart i går ihvertfall :-)
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

sjokomelk

Bilen min bremser også ned før enkelte svinger hvis den er i vanlig TACC-modus. Lurer også på hvordan den vet dette. Bruker den muligens navigasjonskartet? Eller er det kamera som ser at veien svinger brått?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

HKS

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 02. januar 2018, klokken 08:30
Bilen min bremser også ned før enkelte svinger hvis den er i vanlig TACC-modus. Lurer også på hvordan den vet dette. Bruker den muligens navigasjonskartet? Eller er det kamera som ser at veien svinger brått?
Den bruker data fra navigasjonskartet i den "lille skjermen", for Norges del er dette basert på utdaterte Navigon kart. Det er også derfor bilen "plutselig" bremser på motorveier. På Navigon-kartet er ikke veien bygd, og plutselig tror bilen at du er på en eller annen lokalvei med mye lavere fartsgrense.
Tesla Model 3 Long Range

crielv

Sitat fra: HKS på tirsdag 02. januar 2018, klokken 09:27
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 02. januar 2018, klokken 08:30
Bilen min bremser også ned før enkelte svinger hvis den er i vanlig TACC-modus. Lurer også på hvordan den vet dette. Bruker den muligens navigasjonskartet? Eller er det kamera som ser at veien svinger brått?
Den bruker data fra navigasjonskartet i den "lille skjermen", for Norges del er dette basert på utdaterte Navigon kart. Det er også derfor bilen "plutselig" bremser på motorveier. På Navigon-kartet er ikke veien bygd, og plutselig tror bilen at du er på en eller annen lokalvei med mye lavere fartsgrense.

Opplevde det samme på min nå i julen ( er på 50.2) - når jeg kom til sving med "varsel skilt" - bremset bilen selv ned. Anbefalt hastighet i svingen var 40km/t - bilen reduserte selv hastighet til 40 :) Utrolig kult!
Tesla X75D ++
Mercedes B-Electric

geear

Opplevde også dette i går på E39 mellom Kristiansand og Sandnes, og ble gledelig overrasket. Den kjørte helt perfekt i de omtrent tre svingene der det er behov for å redusere _lavere_ enn fartsgrensa.

Og angående regnsensor, GLEDE!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA