Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økonomien i offentlig lading av PHEV

Startet av Dampmaskin, fredag 16. september 2016, klokken 15:59

« forrige - neste »

Dampmaskin

Hei. Jeg har en Golf GTE som jeg er veldig fornøyd med, men jeg mangler mulighet til å lade hjemme. Da jeg vurderte bilkjøp, fikk jeg en mistanke om at det ikke ville gi økonomisk mening å lade offentlig, men bestemte meg for at bilen uansett ville være et godt valg for meg. I dag fikk jeg endelig til å bruke den betalte ladestasjonen på jobb, og dermed fikk jeg litt data til å regne med.

Regnestykkene er nok ikke helt nøyaktige, da jeg trenger mye mer og mye nøyaktigere data for å få ordentlige tall, men de burde kunne gi en pekepinn om hva jeg skal gjøre framover:

Med en bensinpris på 13 kr/l og et forbruk på 0,045 l/km, betaler jeg cirka 0,585 kroner pr kilometer for å kjøre på bensin.

GTE-en lader (i likhet med en del andre PHEV-er?) med en maksimal effekt på 3,6 kW. Jeg betaler 18 kroner timen for lading på jobb. På en times lading ved denne hastigheten, kommer jeg meg i praksis kanskje et sted rundt cirka 20 km, altså betaler jeg 0,9 kr pr kilometer for å kjøre på strøm.

Det synes ganske klart at ladekablene nå vil havne i kjellerboden, og der blir de nok liggende til jeg eventuelt flytter til et sted der jeg kan lade hjemme.

Jeg klager ikke, og er fortsatt fornøyd med bilen min, men syns samtidig at det er litt trist at det er betydelig billigere for meg å kjøre rundt og forurense luften, enn å kjøre rundt uten å forurense luften. Heldigvis gir nok offentlig lading mer mening for dem som kjører rene el-biler som kan lade raskere, så det er jo bra for dem.

Ville bare bidra med et lite "datapunkt". :)

jkirkebo

Sitat fra: OlafGTE på fredag 16. september 2016, klokken 15:59
Hei. Jeg har en Golf GTE som jeg er veldig fornøyd med, men jeg mangler mulighet til å lade hjemme. Da jeg vurderte bilkjøp, fikk jeg en mistanke om at det ikke ville gi økonomisk mening å lade offentlig, men bestemte meg for at bilen uansett ville være et godt valg for meg. I dag fikk jeg endelig til å bruke den betalte ladestasjonen på jobb, og dermed fikk jeg litt data til å regne med.

Regnestykkene er nok ikke helt nøyaktige, da jeg trenger mye mer og mye nøyaktigere data for å få ordentlige tall, men de burde kunne gi en pekepinn om hva jeg skal gjøre framover:

Med en bensinpris på 13 kr/l og et forbruk på 0,045 l/km, betaler jeg cirka 0,585 kroner pr kilometer for å kjøre på bensin.

GTE-en lader (i likhet med en del andre PHEV-er?) med en maksimal effekt på 3,6 kW. Jeg betaler 18 kroner timen for lading på jobb. På en times lading ved denne hastigheten, kommer jeg meg i praksis kanskje et sted rundt cirka 20 km, altså betaler jeg 0,9 kr pr kilometer for å kjøre på strøm.

Det synes ganske klart at ladekablene nå vil havne i kjellerboden, og der blir de nok liggende til jeg eventuelt flytter til et sted der jeg kan lade hjemme.

Jeg klager ikke, og er fortsatt fornøyd med bilen min, men syns samtidig at det er litt trist at det er betydelig billigere for meg å kjøre rundt og forurense luften, enn å kjøre rundt uten å forurense luften. Heldigvis gir nok offentlig lading mer mening for dem som kjører rene el-biler som kan lade raskere, så det er jo bra for dem.

Ja, når du må betale nesten 5 kroner pr. kWh (6 ganger så dyrt som hjemme) for å lade på jobb blir det ikke noe økonomi i å lade. De fleste elbiler i drift lader ikke noe raskere de, men jeg antar ladepunktet kan levere 7,4kW til den prisen? Selv da er det dyrt. Når jeg lader på offentlig Fortum-lader i Moss betaler jeg 15 øre/minuttet for 7,4kW, det er 1,21 pr. kWh. Om jeg bare kunne trukket 3,7kW hadde det fortsatt blitt under 2,50 eller halve prisen av din.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

Men 0,45 l/mil er jo meget pent da, når man snakker bensin  :)
Selv om du hadde gått for diesel hadde du vel neppe klart det!
Så høres jo uansett ut som det var fornuftig å velge hybrid.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Dampmaskin

Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. september 2016, klokken 17:34
Ja, når du må betale nesten 5 kroner pr. kWh (6 ganger så dyrt som hjemme) for å lade på jobb blir det ikke noe økonomi i å lade. De fleste elbiler i drift lader ikke noe raskere de, men jeg antar ladepunktet kan levere 7,4kW til den prisen? Selv da er det dyrt. Når jeg lader på offentlig Fortum-lader i Moss betaler jeg 15 øre/minuttet for 7,4kW, det er 1,21 pr. kWh. Om jeg bare kunne trukket 3,7kW hadde det fortsatt blitt under 2,50 eller halve prisen av din.
Interessant. Han som jobbet med laderne antydet at de hadde satt prisen slik for å hindre at folk sto og opptok ladeplassene hele dagen. Men den eneste bilen som jeg noen gang har sett stå på disse ladeplassene, er min egen. Ja ja, det betyr vel forsåvidt at å sette prisen så høyt at ingen kjøper produktet er en strategi som fungerer etter hensikten.

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 17. september 2016, klokken 10:45
Men 0,45 l/mil er jo meget pent da, når man snakker bensin  :)
Selv om du hadde gått for diesel hadde du vel neppe klart det!
Så høres jo uansett ut som det var fornuftig å velge hybrid.
Er absolutt fornøyd med forbruket ja. Hadde faktisk cirka samme forbruk i den gamle Hondaen min fra 90-tallet, men den begynte å bli direkte ubehagelig å kjøre på sine eldre dager, og kollisjonssikkerheten var aldri på topp. Å klare å lage en "moderne" bil med air condition, nesten dobbelt opp med hestekrefter, og samme lave forbruk, er godt jobbet av VW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA