Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til informasjon: B-Electric kan ikke lade på Tesla Superlader

Startet av satheesh.net, tirsdag 13. september 2016, klokken 11:02

« forrige - neste »

satheesh.net

Hei.
Dette er bare et informativt innlegg om at B-Electric ikke kan lade på Tesla sine Superladere. Jeg har ved flere anledninger sett at folk prøver å lade på disse da selve "pluggen" (Type 2) passer.

Nå senest på de nye laderne Nebbenes. Oppfordrer folk til å være litt obs på dette og informere eierne om alternative ladeløsninger, f.eks. Grønn Kontakt, Forum, etc.

Pavel Kolotilov

#1
Hei,

er det egentlig mulig? Ifølge denn:

http://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-de-forskjellige-ladepluggene-til-elbil/223939

"Det er ikke mulig å lade annet enn Tesla-modeller på Supercharger-stasjonene, tross likt uformet plugg. Kommunikasjonen mellom laderen og bilen vil i så fall sørge for at lading ikke startes."

Hilsen,

Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

PaulusA

Dette er et forholdvis kjent "problem", men bør vel ikke være overraskende for noen at andre elbiler ikke kan lade på Tesla sine stasjoner :-)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Adrian Stachnik

Vet det er mange med elbil som ikke kjenner til de forskjellige lademulighetene. Er for eksempel eiere av biler med type1-kontakt i bilen som ikke vet at man kan bruke type2-stolper, bare man har rett kabel med seg.

Selv bruker vi som regel Fortum sine type2 400volt/32A stolper.
Ja, man betaler dobbel pris siden bilen ikke utnytter mer enn 16A, men det fungerer for oss. Og vi kjører Porsgrunn-Sandefjord, Strømstad-Moss, Horten-Porsgrunn på en dag. Men ett stopp enten i Moss eller Torp gir oss det vi trenger av strøm. Det synes jeg forresten er en fin ting, når stolpene står i nærheten av kafeer eller andre ting slik at man kan bruke ladetiden i kombinasjon med andre ting når man først tar en lenger ladestopp.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

PaulusA

Ja, mange setter seg lite inn i muligheter og begrensninger.
Har opplevd å kun betale for 11 kW selv på 22 kW lader, da den registrerte hva bilen trakk. Mener Fortum på Liertoppen er fin sånn.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Pavel Kolotilov

Jeg har sett Fortum Type 2 stasjoner, hvor 1 bil lader med 22 kWt og to biler må dele ( 11 hver). Disse koster mindre, 60 øre / min.


Отправлено из моего iPad используя Tapatalk
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Trekkoppbil

Det som er spesiellt med Mercedes er at bilen ikke har DC-inngang.
Det som er spesiellt med Tesla, er at man bruker den europeiske AC-pluggen til DC-lading.

Telsas Superchargere er vel ofte samlokalisert  med ladere fra andre leverandører. Andre leverandører har ofte stolper som tilbyr både AC og DC, ved at stolpene har gjerne 3 kabler med ulike plugger til ulike biler.

På bildet over ladestasjonen, ser det ut til å være røde Tesla-stolper, og noen grønne stolper fra annen leverandør i bakgrunnen. Da må man legge merke til at grønne og røde stolper som står litt hulter til bulters har ulike logoer og varemerker.

MB kan være en bil man kjøper til småkjøring, hvor man ikke har behov for lading langs veien, og man er muligens ikke forberedt på hvordan systemene fungerer, den gangen man trenger lading.

Ellers bør man lære seg forskjellen på AC og DC.

Anders Jensen

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 15. september 2016, klokken 22:49
Det som er spesiellt med Mercedes er at bilen ikke har DC-inngang.
Det som er spesiellt med Tesla, er at man bruker den europeiske AC-pluggen til DC-lading.

Telsas Superchargere er vel ofte samlokalisert  med ladere fra andre leverandører. Andre leverandører har ofte stolper som tilbyr både AC og DC, ved at stolpene har gjerne 3 kabler med ulike plugger til ulike biler.

På bildet over ladestasjonen, ser det ut til å være røde Tesla-stolper, og noen grønne stolper fra annen leverandør i bakgrunnen. Da må man legge merke til at grønne og røde stolper som står litt hulter til bulters har ulike logoer og varemerker.

MB kan være en bil man kjøper til småkjøring, hvor man ikke har behov for lading langs veien, og man er muligens ikke forberedt på hvordan systemene fungerer, den gangen man trenger lading.

Ellers bør man lære seg forskjellen på AC og DC.

MB Kjøper man til småkjøring.. definer dette er du grei.. for 40 mils turer er ikke noe større problem. Lading er heller ikke noe stress.. Hadde du sagt Focus Electric er til for småkjøring så kan jeg være enig... :)
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

Adrian Stachnik

Vi kan godt kjøre 30mil på en dag. Har portabel semihurtiglader som også hjelper oss når vi likevel har stopp på turen. Jeg vil ikke kategorisere MB som by-bil. Men jeg kan være enig at dette kanskje ikke er beste bilen å velge hvis man skal på tur Oslo-Bergen eller liknende. Men skulle jeg kommet med et ønske, så er det klart at 22kw-lading hadde vært drømmen. Men ellers, så overlever vi uten hurtiglading.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

moby666

22 kw lading er vel heller ikke kategorisert som hurtiglading. Må nok høyere enn det. Bilen burde helt klart hatt CCS 50 kw eller høyere DC lading.

PaulusA

Ok ok, ikke hurtiglading, so what? :-)

Uansett, hurtiglading er ikke det beste for levetiden til batteriet, det vil jo tiden etterhvert vise. Synes faktisk det er interessant å ha litt batteri igjen etter 100k eller 150k km :-)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

arnkl

Sitat fra: PaulusA
Uansett, hurtiglading er ikke det beste for levetiden til batteriet, det vil jo tiden etterhvert vise. Synes faktisk det er interessant å ha litt batteri igjen etter 100k eller 150k km :-)

For bilar med aktiv batterikjøling er ikkje hurtiglading noko som forringar batteriet. Det er høg temperatur som er skadeleg, og i liten grad sjølve ladinga.

Faktisk viser vel nyere forskning at lang ladetid degraderar batteriet meir enn høg ladestraum. Det er altså bedre for batteriet at ein ladar raskt med høg straumstyrke enn langsamt med lav straumstyrke.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

moby666

Har du noen dokumentasjon på at hurtiglading ikke er bra for batteriet?

PaulusA

Jeg er enig at ved aktiv kjøling (kun Tesla og Mercedes?), er ikke en hurtigere lading så dumt, men stor forskjell på å lade med 11kW og 80kW

De fleste elbiler har ikke aktiv kjøling og batteriene blir derfor ofte veldig varme under lading.
Trenger ikke mye dokumentasjon, bare sjekk varmen på mobilen din :-)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

JorgenM

#14
BMW i3 har aktiv kjøling.

( http://www.hybridcars.com/bmw-and-lg-chem-trump-tesla-in-battery-thermal-management/ )

Trodde det bare var eGolf av de normale elbilene som ikke hadde dette.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA