Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Påkjørt bakfra

Startet av Sungrazer, mandag 12. september 2016, klokken 13:08

« forrige - neste »

Sungrazer

Jaja, det måtte jo skje. Ble påkjørt bakfra av en lastebil mens jeg stod stille og ventet på en fotgjenger som skulle krysse fotgjengerfelt.

Spent på hva som skjer her med hensyn på skade. Anslaget var så hardt at rullegardinene i takluken føyk bakover. Lite synlige skader, men fangeren ble trykket godt inn samt selvfølgelig at bakruten sprakk og lampene føk i alle retninger.



2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Zuexi

Har inntrykk at flere i3 er blitt kondemnert, tiltross for at ytre skade ikke ser så store ut. (ihvertfall i utlandet)
Er vel karboncella som er utsatt her. Blir vel ikke fikset hvis det først blir skade på den.

Sungrazer

Uæææh! Håper det ikke blir så gærn't. :S
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

john

Se lyst på det, ryker den er det muligens en billig (for deg) måte å oppgradere batteriet.

Sungrazer

Billig og billig - dyrt blir det vel uansett. Står jo ikke akkurat høyt i pris disse 2015 60Ah modellene. :S
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Rollep

Sitat fra: Sungrazer på mandag 12. september 2016, klokken 13:51
Billig og billig - dyrt blir det vel uansett. Står jo ikke akkurat høyt i pris disse 2015 60Ah modellene. :S
Hvis han har superforsikring bør den vel bli erstattet med en ny bil, da burde det vel gå an å få til en "deal" med forsikringsselskapet der han selv betaler forskjellen i pris på 94Ah modellen?

ApeX

#6
Sitat fra: Rollep på mandag 12. september 2016, klokken 14:11
Sitat fra: Sungrazer på mandag 12. september 2016, klokken 13:51
Billig og billig - dyrt blir det vel uansett. Står jo ikke akkurat høyt i pris disse 2015 60Ah modellene. :S
Hvis han har superforsikring bør den vel bli erstattet med en ny bil, da burde det vel gå an å få til en "deal" med forsikringsselskapet der han selv betaler forskjellen i pris på 94Ah modellen?

Har du superforsikring/bil ekstra/kasko pluss/utvidet dekning osv. (kjært barn har mange navn) så får du dekket nybilpris for din bil dersom den får en skade som tilsvarer minst 60 % av bilens verdi. Din bil blir da kondemnert og tilfaller forsikringsselskapet.

De ordner en ny tilsvarende bil til deg. Det skal ikke være noe stort problem å få spyttet inn et mellomlegg. Det er bare å ta en samtale med takstmannen på saken. Merk takstmannen, ikke saksbehandleren.

EDIT: Tok en prat med takstmann. Det er aktuelt både med levering av ny bil, og utbetaling av oppgjør tilsvarende nybilpris. Det blir litt opp til forsikringstaker.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Rollep

Sitat fra: ApeX på mandag 12. september 2016, klokken 14:32
Sitat fra: Rollep på mandag 12. september 2016, klokken 14:11
Sitat fra: Sungrazer på mandag 12. september 2016, klokken 13:51
Billig og billig - dyrt blir det vel uansett. Står jo ikke akkurat høyt i pris disse 2015 60Ah modellene. :S
Hvis han har superforsikring bør den vel bli erstattet med en ny bil, da burde det vel gå an å få til en "deal" med forsikringsselskapet der han selv betaler forskjellen i pris på 94Ah modellen?

Har du superforsikring/bil ekstra/kasko pluss/utvidet dekning osv. (kjært barn har mange navn) så får du dekket nybilpris for din bil dersom den får en skade som tilsvarer minst 60 % av bilens verdi. Din bil blir da kondemnert og tilfaller forsikringsselskapet.

De ordner en ny tilsvarende bil til deg. Det skal ikke være noe stort problem å få spyttet inn et mellomlegg. Det er bare å ta en samtale med takstmannen på saken. Merk takstmannen, ikke saksbehandleren.
Det var det jeg tenkte, alltid en god idé å ha den ekstra dekningen hvis man har en nyere bil og det verste skjer, den koster ikke så veldig mye ekstra.

Det der med å kontakte takstmannen, ikke saksbehandleren var jeg ikke klar over, takk for info!

r3xr0th

Raskt innspill: ble selv kjørt i siden i ca 100km/t av en dust. Bilen så veldig skadet ut da jeg ble dratt inn i en annen bil osv. Men han som kjøpte "vraket" fikset den opp for en vesentlig mindre peng enn det takstman ga utrykk for(150k i pluss om jeg ikke husker feil). Videre ga forsikringsselskapet meg i grunn bare pengene for oppgjøret sånn at jeg kunne legge deg jeg ville i en ny bil.

ApeX

Sitat fra: Rollep på mandag 12. september 2016, klokken 14:55
Sitat fra: ApeX på mandag 12. september 2016, klokken 14:32
Sitat fra: Rollep på mandag 12. september 2016, klokken 14:11
Sitat fra: Sungrazer på mandag 12. september 2016, klokken 13:51
Billig og billig - dyrt blir det vel uansett. Står jo ikke akkurat høyt i pris disse 2015 60Ah modellene. :S
Hvis han har superforsikring bør den vel bli erstattet med en ny bil, da burde det vel gå an å få til en "deal" med forsikringsselskapet der han selv betaler forskjellen i pris på 94Ah modellen?

Har du superforsikring/bil ekstra/kasko pluss/utvidet dekning osv. (kjært barn har mange navn) så får du dekket nybilpris for din bil dersom den får en skade som tilsvarer minst 60 % av bilens verdi. Din bil blir da kondemnert og tilfaller forsikringsselskapet.

De ordner en ny tilsvarende bil til deg. Det skal ikke være noe stort problem å få spyttet inn et mellomlegg. Det er bare å ta en samtale med takstmannen på saken. Merk takstmannen, ikke saksbehandleren.
Det var det jeg tenkte, alltid en god idé å ha den ekstra dekningen hvis man har en nyere bil og det verste skjer, den koster ikke så veldig mye ekstra.

Det der med å kontakte takstmannen, ikke saksbehandleren var jeg ikke klar over, takk for info!

Vi som behandler saker har god kontroll på den faglige biten rundt trafikkregler, og behandler skadesaken og ansvarsspørsmålet. Så har man takstmennene som utarbeider/godkjenner takst fra verksted og eventuelle kondemnasjonstilbud. Det er altså forsikringsselskapets takstmann du må snakke med når det gjelder utarbeidelsen av erstatningssummen for en kondemnert bil eller hvis man har spørsmål rundt taksten. I tilfeller som går på nybilerstatningen så er det også takstmennene som tar seg av den biten.

Ingen krise om du ringer til saksbehandleren, da blir du forhåpentligvis bare satt videre til takstmannen på saken  som kan gi deg fornuftige svar.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

ApeX

#10
Sitat fra: r3xr0th på mandag 12. september 2016, klokken 14:59
Raskt innspill: ble selv kjørt i siden i ca 100km/t av en dust. Bilen så veldig skadet ut da jeg ble dratt inn i en annen bil osv. Men han som kjøpte "vraket" fikset den opp for en vesentlig mindre peng enn det takstman ga utrykk for(150k i pluss om jeg ikke husker feil). Videre ga forsikringsselskapet meg i grunn bare pengene for oppgjøret sånn at jeg kunne legge deg jeg ville i en ny bil.

Når en bil blir kondemnert, slik som den ble i ditt tilfelle, så får man utbetalt markedsprisen på bilen. Bilen tilfaller da forsikringsselskapet. Takstmannen tar en vurdering på om vraket kan gjenoppbygges, eller om det skal hugges. Vraket blir deretter lagt ut for salg på et marked som ikke er åpent for allmennheten, og blir solgt til hugging eller gjenoppbygging. 

Verkstedene som gjenoppbygger får gjerne gjengoppbygget vraket selv til en rimeligere pris enn det du og jeg hadde blitt fakturert, dersom et verksted skulle ha utbedret skaden.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Sungrazer

Fikk desverre ikke noe tilbud om noe "super" forsikring på bilen, så det har jeg ikke. Kun vanlig ansvar / fører og passasjerulykk/ kasko m/leiebil inntil 30 dager.

Så da kommer veldig spent.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

02jan

Hvordan opplevde du støtten nakkestøtten , veldig lett å få hjernerystelse og evt sleng/strekk i halsen , hvis bilen stod stille og tungt treff bakfra.
Obs på at hjernerystelse er noe man ikke kjenner før etter flere timer.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Sungrazer

Jeg har setet ganske rett opp og ned slik at normal sittestilling for meg er faktisk å ha hodet inntill hodestøtten. Da jeg ble påkjørt så jeg på skrå mot bakspeilet slik at jeg fikk et lite napp i høyre side av nakken. Jeg fikk ingen sleng i nakken slik som jeg ville ha gjort om jeg hadde hatt seteryggen mer bakover. Slik sett syns jeg setet/nakkestøtten fungerte ypperlig på bilen.

Jeg kommer nettopp fra lege, og hun mente det hadde gått veldig fint, men at jeg kom til å bli litt sår i musklene noen dager fremover.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

fluidblack

Huff! Håper det går bra med deg.
Var det "skallet" som gikk eller ble bagasjerommet trykka inn?
Merker jeg er litt skeptisk på å putte bikkja bak når bilen kommer.
Det er typ akkurat plass (på millimetern) til buret i bagasjerommet..
Er redd det vil fungere som eggdeler på dyret ved en eventuell kollisjon  :-\ :-\
BMW i3 94ah Fluidblack

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA