Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring Ioniq. Gi dine tilbakemeldinger

Startet av HPSE, søndag 11. september 2016, klokken 22:06

« forrige - neste »

Inop

#30
SitatBra du var klar over denne funksjonen da - jeg var ikke oppmerksom på den, og at den var på, og ble skuffet over "overaktiv og håpløs servostyring" etter prøvetur - helt til selger informerte om at den var glemt skrudd av etter forrige kunde  :D

Aha, var derfor selgeren var så påpasselig med å skru den av før jeg kjørte :)

SitatMen, merk også at Hyundai sier at det vil variere om bilen gir et lydsignal eller om rattet justerer seg.

Det stemmer. Så at man kunne velge det i menyen ved siden av speedometeret. Masse greier man kunne justere der, autolåsing, antall blink hvis man bare vipper blinklys hendelen osv.

Selgeren sa forresten at de ikke hadde lov til å gi ut bilene til kunder før en eller annen (europeisk?) lanseringsdato i november. Burde ha spurt litt mer om det.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

HPSE

Var å prøvde bilen i dag og Scanauto AS på Kokstad i Bergen (De har bilen til og med Torsdag).

Bilen overgikk alle forventninger. Fin utvendig. Det eneste eg ikke likte utvendig var "grillen" og fargen på den. Men den blir mørkere på fargede biler enn på den hvite.. Felgene blir også mørkere på de fargede bilene.

Inni var det god plass i bagasjerommet. Ca 340 liter. Legger man ned setene er det i overkant av 600 liter.
Ingen tvil om at dette er en godt gjennomtenkt bil. Dette er ikke noe som er designa på kort tid. Fullt "kontrollpanel" over vinduer og speil på førerdør.. Både fremvindu og bakvindu (alle er elektriske). Mellom fører og passasjersete finner man noen fine knapper man kan trykke på for å bla velge gir og sette på håndbrekk og styre varme i sete m.m... Det er altså ingen girspake. Litt uvant, men tror det blir bra. Ellers var det en stor skjerm midt i bilen fremme med navigasjon og radio +++ Når man kjørte så kunne man ha musikk, telefon osv på den store skjermen og så hadde man navigasjon rett ved siden av speedometeret.

Legger inn noen bilder under. Bare spør meg om det er noe så skal eg prøve å svare (på det eg vet). Eg vurderer en svart eller blå bil og de kommer med "båt nr 2". Selger skal sjekke om noen av disse er "ledig". Isåfall blir det nok kontraktskriving i morgen. Dvs kontrakten er allerede ferdig. Mangler bare signatur fra meg.

Eg tror eg går for en Marina Blue med teknikkpakke... Men er usikker på Skin/ikke skinn.... Hva ville dere ha valgt? i skinnsetene er det også kjøling.

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

HPSE

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

HPSE

Noen bilder til :-) 3 av 4. Siste kommer i neste innlegg.
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

HPSE

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Inop

Takk for bilder :)

Har bestilt skinn. Mest fordi jeg liker det. De fleste er opptatt av at det skal være varmeseter og varmeratt slik at man kan kjøre uten klima og spare strøm om vinteren. Tenker at kjøling i skinnsetene blir det motsatte, da kan man kjøre uten klima om sommeren og få noen meter lengre rekkevidde om det skulle være nødvendig (selv om det ikke er like mye tema om sommeren).

På den knapperaden til venstre for rattet (hvor lane assist knappen er) var det en knapp det stod TESS (eller noe sånt) på. Noen som vet hva det er?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Gizmo

VESS: Vehicle Engine Sound System - av/på-knapp for den kunstige lyden av el-motoren som bilen skal ha ved lav fart.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Inop

Ah, takk!

Det var den knappen jeg brukte mest på 1.gen Leaf. Syntes lyden på Leaf minner om slitte kulelagre (den samme lyden jeg hadde i min første bil - 1974 Taunus)...
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Crown

Jeg er egentlig ikke fan av mørkt skinn, mest fordi det blir så varmt om sommeren, og i tillegg glatt. Men med ventilasjon i setet som derav også gir små "hull" som virker som friksjon også så forsvant det argumentet, det ser også veldig forseggjort ut og ikke noe plast-skai-utseende som ofte har vært på asiatiske biler. Så det ble skinn på meg denne gangen :)

Leafen ble Nordic og ikke Tekna pga at jeg ikke likte skinnsetene på den.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

DagfinnN

#39
Da har vi tenkt oss godt om og bestemt oss etter prøvekjøringen og mottatt tilbud. Vi takker nei.
Vi venter på Ampera eller lignende biler skal komme i 2017. Sannsynligvis er det vel bare Ampera som kommer med den spec. som vi ønsker. Andre har andre meninger enn oss - selvsagt. Men vi bestemmer hva vi synes :) Jeg holder fast ved at Ionic er mye bil for pengene - kanskje er den det beste elbilkjøpet i prisklasse 250 k+ nå. Vi har en god og relativt ny fossil. Vi beholder den ett år til selv om vi vet at den vil synke 20 - 30 k i pris.
Årsaker:
1. Batterikapasitet
Det er bra at Iionic har veldig lavt forbruk på tørr vei og grei temperatur. Men når det blir motstand på veien (regn/slaps), så vil jo et batteri med lavere kwt være mer sårbart og gi forholdsvis mye redusert kjørelengde. Som flere sier også. Det er vel å bra å gå opp 5 - 8 mil kjørelengde fra Leaf, men jeg vil doble leaf lengde før jeg kjøper. På sommeren vil nok Ionic ha tilstrekkelig lengde, men vi har mye vinter i landet vårt.
2. Ytelse.
Vil gjerne ha akselerasjon 0 - 100 på ned til 7 - 8 sekunder. Ja, jeg er nok bortskjemt, men slik er det.
3. Trådløs oppdatering av software. Vet ikke 100% at det kommer med Ampera, men rykter sier så.
4. App
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

EspenM3


Fikk akkurat denne infoen fra Hyundai:

Viktig info om de 5 pre-produksjonsbilene som sendes rundt for prøvekjøring i disse dager.

Disse bilene er ikke utstyrt med batterivarmer og varmepumpe.

moby666

Jøss. Da er forbruket enda mer imponerende, samtidig litt forklarende på høyt forbruk på bilene tidlig på dagen.

Inop

Noen som vet hvor mye varmepumpe har å si på forbruket?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Elmo

Sitat fra: Inop på fredag 16. september 2016, klokken 09:42
Noen som vet hvor mye varmepumpe har å si på forbruket?
Det spørs hvor mye du "fyrer" i kupeen. Saken er at den godt å vel halverer energien du benytter til oppvarming. Folk som ikke har varmepumpe har en tendens til å fyre mindre (og fryse isteden) så i praksis vil varmepumpe mere øke komforten enn senke forbruket.
Når du ikke behøver oppvarming av kupeen hjelper den ingenting på forbruket.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

bno

Sitat fra: nime01 på lørdag 17. september 2016, klokken 21:23
Prøvde hybriden i dag, uten takluke, så det er en god del bedre innvendig takhøyde for dem som lurer på det.
Men herreminhatt så irriterende med en bråkete fossilmotor som starter i tide og utide.. men det gikk forholdsvis greit å kjøre den i EV-modus (kan ikke tvangskjøre/velge EV) med lett høyrefot.

Prøvde også denne versjonen fredag. Samme erfaring. Kom tilbake etter prøvekjøring og slrev kontrakt på AmpereE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA