Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Polaritet ved lading fra et TN-nett?

Startet av KjellG, søndag 11. september 2016, klokken 11:50

« forrige - neste »

KjellG

Enkelte biler insisterer på at de kun kan lades fra et TN-nett. Den mest kjente (eneste?) er ZOE. En antar at det er sikkerhetslogikk som insisterer på at det skal være liten eller ingen, spenningsforskjell mellom N og PE.

Dersom ZOE lades fra en vanlig schuko, er en avhengig av å snu støpselet i 50% av oppkoblingstilfellene?




elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Regnet med det.

Enkelte rapporterer at husholdningsutstyr feiler ved jordfeil i området, IT/TN ukjent og trolig tilfeldig.
Utstyrt fungerer om en snur schuko-støpselet. Påstått begrunnelse: husholdningsutstyret er italiensk og laget for TN-nett.

Tror begrunnelsen for observasjonen må være en annen, nærmest en tilfeldig variasjon i utstyret.  At ZOE er polaritetsuavhengig indikerer det samme.

aronesen

Det kommer nok an på hvilken laderegulator du har.
Jeg har en tester fra Jula, som viser hvilken leder som er nøytralleder. Uten denne må jeg snu støpselet i statistisk sett 50% av tilfellene..
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

elektrolux

Rart. Har bevist testet dette og vår Zoe lader uansett vending av Schuko
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

aronesen

Det gjør ikke min. Men nå har jeg en laderegulator som tar alt fra 1 fas 8A til 3 fas 32A (22kW).
Overgangen fra shuko til 32A cee fikk jeg for øvrig fra elbilhjelpen.no.  ;-)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Griffel

En orginal ladekabel fra Renault med Schuko burde jo være produsert slik at det ikke spiller noen rolle. Kabler fra andre produsenter og kabler med annen kontakt er en annen sak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Eg trur Zoe snur fase og N hvis ha må. Eg har ladekladd med kontaktor og har ikkje opplevd å måtta snu stikket enno. Men har ikkje brukt den så ofte så da kan hende at eg har hatt flaks.

Eg skal sjekke dette neste gang eg skal bruke den.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

boxer72

Ladet sikkert minst 100 ganger med denne,  aldri opplevd å måtte snu støpselet. http://www.ladefabrikken.no/Justerbar_6-16A_Type_2_ladekabel_Mennekes/p3060772_14674123.aspx
Alltid startet på første forsøk


Sent fra min SGP511 via Tapatalk
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

PST

Det er litt forskjell på hvordan TN nett er i de forskjellige land. Det "vestlige" Europa er mer opptatt at null leder skal være null leder.

pudderjagar

#10
Kva meiner du her #PST?

Hvis du bytter om fase og N så går da fort gale med da utstyret som er kobbla til, spesielt da som skal ha 230v.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

PST

Det er nok utstyr som er laget slik at fase og N ikke må byttes.

KjellG

Sitat fra: PST på søndag 11. september 2016, klokken 23:59
Det er litt forskjell på hvordan TN nett er i de forskjellige land. Det "vestlige" Europa er mer opptatt at null leder skal være null leder.

Kan du utdype det? I et TN-nett er vel N-leder N-leder uansett, pr definisjon?

KjellG

Sitat fra: pudderjagar på mandag 12. september 2016, klokken 00:04
Kva meiner du her #PST?

Hvis du bytter om fase og N så går da fort gale med da utstyret som er kobbla til, spesielt da som skal ha 230v.

For en ordinær last spiller det ingen rolle om N og L bytter plass. 230V vekselstrøm er 230V vekselstrøm.
Dersom noe utstyr faktisk reagerer, synes det å være endel av logikken i utstyret. Utstyret forsøker å avgjøre om nettet er friskt.

Griffel

Siden Zoe kun kan lade fra TN nett er det viktig i dette tilfelle at N kommer riktig i bilen.

Siden Schuko ikke er polorientert, må utstyret innholde en omkoblingsfunksjon eller støpsel snus om det er plugget inn slik at N og L kommer snudd.

Når «boxer72»s 72 og Zoe orginal alltid virker, og ikke «aronesen»s kan en tolke dette til at snuingen skjer i ladekabel delen til de to først nevente. «aronesen»s har derimot en kabel med CEE plugg orginalt denne er jo polorientert, slik at hans kladd ikke trenger denne funksjonen, før han lurer det til med et «dumt» Schukoadapter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA