Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nofuel med ny vegglader til Zoe for IT og TT nett utan jordfeilvern type B

Startet av pudderjagar, lørdag 10. september 2016, klokken 12:21

« forrige - neste »

pudderjagar

nofuel har kome med ein ny vegglader til Zoe som kan brukast på IT og TT nett. Denne ser enkel og grei ut samt at den har ein fornuftig design.

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-vegglader-zoe#product

I beskrivelsen av produktet skriv nofuel at: "Da enheten har et galvanisk skille gjennom bruk av isolasjonstransformator er det ikke krav om særskilt jordfeilvern (type B) og vil medføre en lav installasjonskostnad."

Ein må kalkurlere med at dei må forholde seg til NEC400:2014.

Kan dei verkeleg kutte ut B vernet sjøl om da er trafo her?
Rediger innlegg
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 10. september 2016, klokken 12:21
Kan dei verkeleg kutte ut B vernet sjøl om da er trafo her?
Jeg vil tro det. Det burde gå å dokumentere at dette minst er likeverdig.
Kommer nok litt an på hvordan jording er utformet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

NK64 skriv følgende:

Normens formulering om kjennskap til belastningens egenskaper tilsier at det er når tilkoblingspunktet kun benyttes av ett spesifikt elektrisk kjøretøy at belastningens egenskaper er kjent. Egenskapene må kartlegges vha en nettanalysator i hvert enkelt tilfelle. Det må også gis instruks til eier/bruker at tilsvarende måling må foretas ved utskifting av kjøretøy for å verifisere at sikkerheten er ivaretatt. NK64 betrakter slik måling og verifisering som lite hensiktsmessig.

Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre fabrikanten dokumenterer at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.

Meg bekjent så går DC likestraumar gjennom ein transformator og vidare bakover i installasjonen. NK64 har jo og skjerpa krava til at det skal være typeB vern i alle kretser.

Skal ein bruke muligheten i NEC400:2014 §722.413.3 så kjem da inn andre krav. Blant annet: NEC400:2014 §413.1.1: "skal denne beskyttelsesmetoden være begrenset til forsyningen av ett enkelt utstyr forsynt fra en ujordet strømkilde med enkel adskillelse" Når ein bruker trafo for å lage 1fase TN utav TT og IT så legg ein jord gjennom trafoen og legg eine fasen på trafoen til jord for å få N leder. Her får ein vel problem med denne metoden. Hadde da vore 3 fase så er da enklare.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

Nå har vel ingen av oss kunnskap om designdokumentasjonen for denne, og hva den innholder av vern og sikringer. Er du bekymret kan du sende bekymringsmelding til DSB, enkelt på internett.
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 10. september 2016, klokken 13:00Meg bekjent så går DC likestraumar gjennom ein transformator
Nei.
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 10. september 2016, klokken 13:00Blant annet: NEC400:2014 §413.1.1: "skal denne beskyttelsesmetoden være begrenset til forsyningen av ett enkelt utstyr forsynt fra en ujordet strømkilde med enkel adskillelse" Når ein bruker trafo for å lage 1fase TN utav TT og IT så legg ein jord gjennom trafoen
Hvorfor? Primær ujordet, sekundær en terminal til bilens jord.
(For terfas ville det bli stjernepkt. til bilens jord for å få TN)
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 10. september 2016, klokken 13:00Hadde da vore 3 fase så er da enklare.
Nei.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Krav til jordfeilbryter i avsnitt 722.531.2 må sees i sammenheng med kravet i avsnitt 531.2 (som avsnitt 722.531.2 refererer til), som kun gjelder når beskyttelse mot elektrisk sjokk ivaretas med automatisk utkobling av strømtilførselen. Avsnitt 722.531.2 stiller altså ikke krav til jordfeilbryter for forsyning av elektriske kjøretøy når beskyttelse mot elektrisk sjokk ivaretas ved elektrisk adskillelse.


Kilde: https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Elbil-lading-og-jordfeilbryter
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 11. september 2016, klokken 09:49
Kilde: https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Elbil-lading-og-jordfeilbryter
Min manglene bekymring for mangel av B-vern her er ikke basert på forskrifter, der blir jeg nok slått av pudderjagar.

Design kjenner jeg ikke. Men ZOE krever nok at N og PE til bilen er koblet sammen. Det betyr at N/PE koblingspunktet i denne veggboksen ikke skal kobles til nettes jord (heller ikke ved feil, dobbelt isolert). Jeg tar det for gitt at design er slik at dette ikke er et tema, da vil dette fungere helt greit uten jorfeilbryter.

Det er jo kjekt å se at de som lager forskrifter også har forstått dette. Men om det ikke hadde stått gjelder uansett svar #1

Begrepet TN på sekundærsiden av denne transf. blir på en måte litt missvisende siden hele systemet nå er isolert fra "Terra".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Eg kan ikkje sjå at ein skilletrafo kan erstatte jordfeilbryter B fordi:

1. B-brytaren skal hindre at likestraum frå ladaren eller batteriet i bilen ikkje skal gå tilbake på nettet. B-brytaren er eigentleg meir å sjå på som eit filter enn ein jordfeilbryter.

2. Likestraum kan fint gå tilbake gjennom ein trafo. Vel å merke kreves da ei forutsetning på at spenninga på DC endrer seg nedover mot 0V. (Noko som skjer når du tar ut kontakten eller bilen stopper å lade) Dermed vil jordfeibrytarar på primærsida av trafoen gå i mettning og bil satt ut av drift.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 10:06
Eg kan ikkje sjå at ein skilletrafo kan erstatte jordfeilbryter B fordi:
Synd det.
Riktig utført vil det med skilletransf. ikke kunne flyte noen glatt likestrøm til primærsidens jord og tilbake på nettet fra sekundærsiden. Korrekt utført vil en skilletransf. være en sikrere løsning enn en jordfeilbryter.
Jordfeilbryter type A på primærsiden vil koble ut på variabel-likestrøm-jordfeil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Sitat fra: Griffel på lørdag 24. september 2016, klokken 12:29
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 10:06
Eg kan ikkje sjå at ein skilletrafo kan erstatte jordfeilbryter B fordi:
Synd det.
Riktig utført vil det med skilletransf. ikke kunne flyte noen glatt likestrøm til primærsidens jord og tilbake på nettet fra sekundærsiden. Korrekt utført vil en skilletransf. være en sikrere løsning enn en jordfeilbryter.
Jordfeilbryter type A på primærsiden vil koble ut på variabel-likestrøm-jordfeil.

Her må du nok ta ein tur i literaturen når da gjeld trafoar. Glatt likestrøm går gjennom ein trafo. Hadde den ikkje gjort da så hadde du heller ikkje hatt eit strømgjerde på 9000V ved å bruke eit 12v batteri. Akkurat på same måten kan heilt glatt likestraum gå tilbake gjennom ein trafo. Når den så passerer jordfeilbrytaren vil denne gå i mettning og ikkje lengre detektere jordfeil. Dette her ingenting med at der er riktig utførtr eller ikkje.

Og husk at ein jordfeilbrytar slår kunn ut når strømmen går tilbake i jordlederen. Her er da snakk om likestraum som går tilbake i faseleder og dermed gjennom summasjonsspolen i jordfeilbryteren. Dette vil ikkje jordfeilbrytaren oppdage.

Ein annen ting er hvis DC feilstraumen går til jord. Denne vil jordfeilbrytaren oppdage og kobble ut. Men som sagt så er ikkje da primæroppgava til B funksjonen i ein RCD.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 17:24
Her må du nok ta ein tur i literaturen når da gjeld trafoar. Glatt likestrøm går gjennom ein trafo.
En av oss burde nok det, og det er ikke meg.
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 17:24Hadde den ikkje gjort da så hadde du heller ikkje hatt eit strømgjerde på 9000V ved å bruke eit 12v batteri.
Det er fordi den ikke er glatt, men pulserer, akkurat som tenningskoilen i en bil.
Primæroppgaven til en jordfeilbryter type B er i tillegg til det en type A gjør å detektere glatt likestrøm.

Jordfeilbryter typ AC kobler ut om vekselstrømmen tar en annen vei enn gjennom faseledere og N.
Type A = AC + pulserende likestrøm, Type B = A + Glatt likestrøm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Da er nok Nobels fysikkpris innen rekkevidde om man greier å overføre glatt likestrøm gjennom trafo. ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

pudderjagar

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 24. september 2016, klokken 18:17
Da er nok Nobels fysikkpris innen rekkevidde om man greier å overføre glatt likestrøm gjennom trafo. ;D

Den er utdelt for lenge siden. Dette er næmleg veldig enkelt.  ;D

Har du nokon gong fått støt frå eit strømgjerde for sau? Her er da 9000V og spenninga kjem ifrå eit 12v batteri som er ein av veldig få komponenter som kan gje heilt glatt likestraum. Resten kan dere som kan litt få finna ut av sjøl korleis da virkar ;)





Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 19:32
Den er utdelt for lenge siden. Dette er næmleg veldig enkelt.  ;D

Har du nokon gong fått støt frå eit strømgjerde for sau? Her er da 9000V og spenninga kjem ifrå eit 12v batteri som er ein av veldig få komponenter som kan gje heilt glatt likestraum. Resten kan dere som kan litt få finna ut av sjøl korleis da virkar ;)
Så galt kan det gå når en ikke vet forskjell på strøm og spenning. Batteriet leverer nok jevn spenning, men strømmen gjerdeapparatet trekker pulserer. Derfor kommer det en pulserende spenning på gjerdeapparatets sekundærside, som om en sau eller puddejagar merker om de kommer nær.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Nåja, eg har no ein mistanke om at Griffel her har tekje seg ein liten høneblund i timen ;)

Spenninga er høg, men kvifor er strømmen så lav på straumgjerdet trur du? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?   ;)

Hadde strømgjerdet vore farligt så hadde da vore forbudt rekna eg med for ein har jo ei ganske klar grense på kor mykje straum som må til for at den begynner å værta farleg, så noko må jo begrensa den!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 20:02
Spenninga er høg, men kvifor er strømmen så lav trur du? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?   ;)
Jeg tror ikke jeg vet.
Da jeg gikk på folkeskolen lagde jeg et lite apparat basert på et flattbatteri 4,5V som ga temlig kraftige støt som jeg lurte andre med. Høy spenning men lite farlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA