Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading fra vanlig stikk kontakt

Startet av alhaage, mandag 05. september 2016, klokken 14:42

« forrige - neste »

AppleKnocker

Jeg har ofte stilt meg samme spørsmål som TS gjør.

Alle kan forstå at det er en viss risiko med strøm som er innlagt i et hus, og regler knyttet til dette. Problemet er at ingen klarer å gi en skikkelig forklaring på hvorfor elbil skal være spesielt risikofylt. Enkelte er ekstreme til å krisemaksimere, som når Elbilforeningen og elektrikere som lever av å montere ladestasjoner går sammen: https://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-advarer-elbileiere-mot-a-lade-i-stikkontakt-hjemme-1.12515591

I artikkelen slås det faktisk fast at huset vil brenne ned før eller senere om man lader fra vanlig stikk. Ikke særlig troverdig.

Hvis noen erstatter sikringene med spiker, eller har råttent ledningsnett kan jeg også forstå at det blir trøbbel. Men jeg ser frem til den dagen noen kan forklare meg hvorfor en fungerende, ordinær schuko kan utgjøre en risiko når den brukes til å lade bilen.




BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Griffel

#31
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:00
I artikkelen slås det faktisk fast at huset vil brenne ned før eller senere om man lader fra vanlig stikk.
Før eller senere vil nok heldigvis i de fleste tilfelle bety senere.
Jeg har ikke hatt noen nytte av å kjøre med sikkerhetsbelte, og har hatt sertifikat i over 50år, men det kan være lurt å bruke det alikevell, for før eller senere...  (Første bilen min hadde ikke sikkerhetsbelte så jeg kunne si som "elbil1" "jeg har kjørt bil i over 10 år uten sikkerhetsbelte og er ikke skadet eller død så å bruke penger på belte er fulstendig bortkastet.")

Dersom et stort antall elbiler alle lader med 16A fra vanlig stikkontakt vil det forårsake noen branner, men det betyr ikke at det vil ramme akkurat deg.

De fleste branner med elektrisk årsak i fast installasjon skylles feil i stikkontakt. Det var ca. 20 i året før elbilenes tid og når en vet at rissiko øker med antall, effekt og varighet.....

(I tillegg til disse 20 kommer et større antall mindre branner som ble slukket av beboere hvor brannvesen ikke ble tilkalt.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AppleKnocker

Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:22
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:00
I artikkelen slås det faktisk fast at huset vil brenne ned før eller senere om man lader fra vanlig stikk.
Før eller senere vil nok heldigvis i de fleste tilfelle bety senere.
Jeg har ikke hatt noen nytte av å kjøre med sikkerhetsbelte, og har hatt sertifikat i over 50år, men det kan være lurt å bruke det alikevell, for før eller senere... 

Dersom et stort antall elbiler alle lader med 16A fra vanlig stikkontakt vil det forårsake noen branner, men det betyr ikke at det vil ramme akkurat deg.

De fleste branner med elektrisk årsak i fast installasjon skylles feil i stikkontakt. Det var ca. 20 i året før elbilenes tid og når en vet at rissiko øker med antall, effekt og varighet.....


Du har tydligvis greie på disse tingene, det har ikke jeg.
Men jeg vet at det er 10-12 000 trafikkulykker i Norge pr år, så jeg er kanskje ikke helt overbevist om bilbeltebruk er en helt presis sammenligning? Alle har sett en bilulykke eller kjenner noen som er rammet.

Hvis det var 20 branner med elektrisk årsak før elbilens tid, hvor mange er det nå? Og hvor mange av disse skyldes nedslitte el anlegg?

Jeg ser på mitt hus som ble bygget i 2014, at det er utrolig mye mer sikringer og vern enn det var for 20 år siden. I tillegg er det jo ulike former for temperatur følere og mekanismer i ladekladder og elbiler som er ment å beskytte.

Jeg har hørt om Teslaen som brant på Brokelandsheia, men det var jo så langt fra Schuko som man kan komme.

Opplys meg gjerne med fakta.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

elbil-1

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. september 2016, klokken 09:20
Sitat fra: elbil-1 på mandag 05. september 2016, klokken 22:13
Ja - det KAN bli brann i alle typer lwdninger og elektrisitet i et hus - men å skulle bruke 4-5000,- eller mer for å få
En såkalt ladestasjon - er etter min mening fullstendig bortkastet.

Om du mener det er totalt bortkastet med fastmontert løsning skyldes nok det måten du ser på anskaffelsen.
Personlig regner jeg med å kjøre elbil de neste tiårene. Er 5000,- fordelt på en levetid på kanskje 20 år mye?
Er 5000,- mye mtp. at du da kan ha din vanlige ladekabel liggende fast i bilen og slippe situasjoner hvor du trenger kabelen på farten, men har glemt den?
Er 5000,- mye ift. bittelitt bedre søvn om natten/tryggere opplegg?
Er 5000,- mye ift at du fordeler slitasje på ladeutstyr mellom flere ladekabler og dermed nær fordobler levetiden?
Er 5000,- en stor andel av bilens pris?
Osv...

Om man har bestemt seg for at man ikke skal bruke en krone på ladeutstyr mener jeg man bør tenke seg om en gang til. Det er så utrolig mange gode grunner til å gjøre opplegget skikkelig hjemme. Og omtrent ingen grunner til å droppe annet enn manglende vilje til å betale.

500,- til bytte av stikkontakt til CEE er like sikkert og bra nok.

Sikringen ryker før det blir brann.(noe som ikke er mer sannsynlig enn at noe annet elektrisk begynner å brenne)

Hvor mange lader mobilen om natta? Mye større risiko det...

Griffel

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:42
Hvis det var 20 branner med elektrisk årsak før elbilens tid, hvor mange er det nå? Og hvor mange av disse skyldes nedslitte el anlegg?
Er kontakten i god stand tåler den strømmen, alle har sin bakgrunn i at ikke alt er i orden. Men fysikken er grei varmeutviklingen i en dårlig kontakt øker med kvadratet av strømmen.
20 var på grunn av feil i stikkontakt. + mange med ukjent årsak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 06. september 2016, klokken 14:03
Hvor mange lader mobilen om natta? Mye større risiko det...
Bare fordi det er fler av dem.
Hadde det vært like mange elbiler som lader med 16A fra Schuko som mange her anbefaler ville nok det gjordt et tydelig utslag på statistikken.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TorR

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:00
Jeg har ofte stilt meg samme spørsmål som TS gjør.

Alle kan forstå at det er en viss risiko med strøm som er innlagt i et hus, og regler knyttet til dette. Problemet er at ingen klarer å gi en skikkelig forklaring på hvorfor elbil skal være spesielt risikofylt. Enkelte er ekstreme til å krisemaksimere, som når Elbilforeningen og elektrikere som lever av å montere ladestasjoner går sammen: https://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-advarer-elbileiere-mot-a-lade-i-stikkontakt-hjemme-1.12515591

I artikkelen slås det faktisk fast at huset vil brenne ned før eller senere om man lader fra vanlig stikk. Ikke særlig troverdig.

Hvis noen erstatter sikringene med spiker, eller har råttent ledningsnett kan jeg også forstå at det blir trøbbel. Men jeg ser frem til den dagen noen kan forklare meg hvorfor en fungerende, ordinær schuko kan utgjøre en risiko når den brukes til å lade bilen.

Lading med schuko kan utgjøre risiko, for eksempel om ledningene inne i kontakten har dårlig kontakt, om klemmene som kniper rundt pinnene på støpselet begynner å bli slappe, slik at kontaktflaten er mindre enn den burde være, noe som igjen gir større varmeutvikling enn om kontakten hadde vært "OK". Med andre ord kan schuko være en risiko dersom det er noe galt med den. Det samme gjelder selvfølgelig støpselet.

Jeg vet om noen som har ladet med 16A på schuko nesten daglig i tre år, der kontakt og støpsel ikke blir varmt i det hele tatt. Det er mer "lunk" i kabelen som forsyner stikkontakten.

Når jeg anbefaler kolleger og bekjente å installere en fast "ladestasjon", argumenterer jeg med at den er enklere å bruke og gir kjappere lading (16A mot 10A med kladden). Argumenter med mekanisk belastning og brannfare får bare folk til å se ut som spørsmålstegn. At noe er praktisk å bruke og gir kjappere lading, selger bedre.

Elbilforeningen gjør nok en god jobb, men det er uten tvil rom for forbedring når det gjelder hva som kommuniseres og hvordan. Formuleringer som "De fleste elbilene har hurtiglading der du kan fylle opp batteriet til 80 prosent i løpet av 15-20 minutter. Det kommer stadig flere hurtigladere rundt om i landet. Enkelte elbilmodeller kan også lade raskere på fleksiladere", gir ikke nødvendigvis en "aha!"-opplevelse for en potensiell elbilkjøper. Det samme gjelder gode råd som: Om vinteren går rekkevidden ned mot det halve i verste fall. Ekstrautstyr som varmepumpe, varme i frontrute og rattvarme være gull verdt for å spare strøm til framdrift. Sånn er det, og det får heller være at du ikke skjønner hvorfor  ::)




Rav4_EV

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:00
Jeg har ofte stilt meg samme spørsmål som TS gjør.

Alle kan forstå at det er en viss risiko med strøm som er innlagt i et hus, og regler knyttet til dette. Problemet er at ingen klarer å gi en skikkelig forklaring på hvorfor elbil skal være spesielt risikofylt. Enkelte er ekstreme til å krisemaksimere, som når Elbilforeningen og elektrikere som lever av å montere ladestasjoner går sammen: https://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-advarer-elbileiere-mot-a-lade-i-stikkontakt-hjemme-1.12515591

I artikkelen slås det faktisk fast at huset vil brenne ned før eller senere om man lader fra vanlig stikk. Ikke særlig troverdig.

Hvis noen erstatter sikringene med spiker, eller har råttent ledningsnett kan jeg også forstå at det blir trøbbel. Men jeg ser frem til den dagen noen kan forklare meg hvorfor en fungerende, ordinær schuko kan utgjøre en risiko når den brukes til å lade bilen.

For helt vanlige ting som vaffeljern og støvsugere fungerer Schuko utmerket. Av produkter som kommer nærmest en elbillading er varmtvannsberedere. Høy effekt over lang tid.

Erfaring med beredere er at disse for ofte er skyld i brann. Man kan gjerne problematisere både ladekladdens tyngde og hypping inn/utkobling men så mye man vet om brann i tilknytning til beredere så er dette en økt fare.

I tillegg til dette bakteppe har også "brødristerkontakten" flere andre bakdeler som jeg gjerne gjentar. Ingen mulighet for lastbalansering. Ingen "plug'n play". Du må selv finne ut hvor høy ladefart som kan benyttes. Du trenger en dyr "klump" som henger utenfor bilen og kan være av interresse for kriminelle.
Et marked fullt av produkter som ikke oppfyller krav til sikkerhet og kvalitet. Mange produkter kan plugges i ujordede kontakter uten at disse sperrer for lading.

At bransjen og elbilforeningen går sammen om folkeopplysning er meget viktig for elbilens fremtid. Som hendelsen på Brokelandsheia har vist er det lite rom for ulykker rundt elbilen før mobben tar av.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

AppleKnocker

Det jeg egentlig sitter igjen med etter å ha lest fra de som kan litt, er at ødelagt og slitt utstyr er en risiko, samt at schuko er mer utsatt for slik slitasje enn mer robuste alternativer. Men schucko i tipp topp stand kan jeg ikke se at utgjør noen risiko i seg selv?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Carl Anton Stenling

Selv om lading på 16 A med schuko kan gå greit lenge så er det neppe å anbefale - helt uavhengig av hva som måtte være lovlig i gammel installasjon. 16 A er såpass høy strøm at det skal lite til før man får varmgang.

I private hjem er nok risikoen begrenset dersom man kontrollerer for varmgang jevnlig. Imidlertid skal man også være sikker på at koblingsbokser etc. på vei til sikringsskapet tåler strømstyrken.

Ved offentlige ladepunkter er risikoen for varmgang vesentlig større pga. slitasje og man kan få seg en overraskelse allerede ved første forsøk på å trekke 16 A.

Hvis man skal lade på schuko så bør man ikke over 10 A (8 A kontinuerlig).
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ferry

Denne 10 (8) A som det stadig refereres til, hva menes egentlig? Er 10 A greit eller er det ikke? Hvis ikke så burde ladekladdene komme som 8 A, ikke som 10 A. Og kursene burde sikres med 8 A.

Mazzbot

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 06. september 2016, klokken 14:03
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. september 2016, klokken 09:20
Sitat fra: elbil-1 på mandag 05. september 2016, klokken 22:13
Ja - det KAN bli brann i alle typer lwdninger og elektrisitet i et hus - men å skulle bruke 4-5000,- eller mer for å få
En såkalt ladestasjon - er etter min mening fullstendig bortkastet.

Om du mener det er totalt bortkastet med fastmontert løsning skyldes nok det måten du ser på anskaffelsen.
Personlig regner jeg med å kjøre elbil de neste tiårene. Er 5000,- fordelt på en levetid på kanskje 20 år mye?
Er 5000,- mye mtp. at du da kan ha din vanlige ladekabel liggende fast i bilen og slippe situasjoner hvor du trenger kabelen på farten, men har glemt den?
Er 5000,- mye ift. bittelitt bedre søvn om natten/tryggere opplegg?
Er 5000,- mye ift at du fordeler slitasje på ladeutstyr mellom flere ladekabler og dermed nær fordobler levetiden?
Er 5000,- en stor andel av bilens pris?
Osv...

Om man har bestemt seg for at man ikke skal bruke en krone på ladeutstyr mener jeg man bør tenke seg om en gang til. Det er så utrolig mange gode grunner til å gjøre opplegget skikkelig hjemme. Og omtrent ingen grunner til å droppe annet enn manglende vilje til å betale.

500,- til bytte av stikkontakt til CEE er like sikkert og bra nok.

Sikringen ryker før det blir brann.(noe som ikke er mer sannsynlig enn at noe annet elektrisk begynner å brenne)

Hvor mange lader mobilen om natta? Mye større risiko det...

Vi har CEE på jobben 2 stk . Men for å lade der så har jeg kjøpt en overgang fra jula .. Lader på shucko uansett .. man må bla opp flere tusen kr for å kjøpe en ladekabel med cee på enden . Sier bare at det egentlig er unødvendig med cee .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Carl Anton Stenling

#42
Sitat fra: Ferry på tirsdag 06. september 2016, klokken 17:58
Er 10 A greit eller er det ikke? Hvis ikke så burde ladekladdene komme som 8 A, ikke som 10 A. Og kursene burde sikres med 8 A.

En kurs som er sikret med 10 A kan vanligvis belastes kun med 8 A kontinuerlig. En 10 A sikring kan altså løse ut hvis den blir belastet med 10 A over lang tid. Nye ladekladder gir derfor vanligvis kun 8 A.

Lading på inntil 10 A med schuko er normalt greit, men man bør forsikre seg om at kursen er dedikert til lading. Delte kurser med koblingbokser, lamper, stikkontakter etc. på veien til sikringsskapet øker risiko. Det anbefales at en elektriker ser over kursen selv om man ikke skal gjøre noen endring.

Som permanent løsning er imidlertid veggladeboks å foretrekke.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 06. september 2016, klokken 17:53
Selv om lading på 16 A med schuko kan gå greit lenge så er det neppe å anbefale - helt uavhengig av hva som måtte være lovlig i gammel installasjon. 16 A er såpass høy strøm at det skal lite til før man får varmgang.

I private hjem er nok risikoen begrenset dersom man kontrollerer for varmgang jevnlig. Imidlertid skal man også være sikker på at koblingsbokser etc. på vei til sikringsskapet tåler strømstyrken.

Ved offentlige ladepunkter er risikoen for varmgang vesentlig større pga. slitasje og man kan få seg en overraskelse allerede ved første forsøk på å trekke 16 A.

Hvis man skal lade på schuko så bør man ikke over 10 A (8 A kontinuerlig).

På en annen side er ikke strømstyrke noen garanti. Jeg lader en hel masse på 16A på offentlige schuko-ladepunkter, har ennå ikke hatt noen problemer. Men da jeg ladet med 5A (!) på et motorvarmeruttak utenfor et hotell i Stockholm i 3 døgn i strekk fikk jeg nesten brannsår av å ta på stikket etterpå. Det var rett og slett grisevarmt, rett før nedsmelting.

Moral: Tilstand på stikk betyr mer enn strømstyrke, selv om høy strømstyrke selvsagt forsterker problemet.

I en lukket stålstolpe synes jeg det er like greit at et dårlig stikk smelter ned av 16A fremfor at det får stå og bli så slitt at det også smelter ned av 10A til slutt. Min 16A adapter kan jeg enkelt bytte støpselet på, det er mer jobb på en original 10A ladekabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 06. september 2016, klokken 18:21
Sitat fra: Ferry på tirsdag 06. september 2016, klokken 17:58
Er 10 A greit eller er det ikke? Hvis ikke så burde ladekladdene komme som 8 A, ikke som 10 A. Og kursene burde sikres med 8 A.

En kurs som er sikret med 10 A kan vanligvis belastes kun med 8 A kontinuerlig. En 10 A sikring kan altså løse ut hvis den blir belastet med 10 A over lang tid. Nye ladekladder gir derfor vanligvis kun 8 A.

Det er feil, for det første skal en 10A kurs tåle 10A kontinuerlig (hvis ikke kan du reklamere til elektrikeren), for det andre er det ingen elbiler som leveres med 8A ladekabler. Noen fikk slik med sin nye Leaf, men det var feil og de ble etterhvert byttet til 10A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA