Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading fra vanlig stikk kontakt

Startet av alhaage, mandag 05. september 2016, klokken 14:42

« forrige - neste »

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Jejl

Når kom egentlig de nye reglene om shuko?
En elektriker ordnet det slik at en kabel fra garasjen gikk rett til sikringsskapet, og er sikret med 10A shuko. Før gikk kabelen via samme stikk som vaskemaskinen, og var sikret med samme sikring. (Eneste som de sparte på å gjøre det slik som den var i utgangspunktet var en sikring, for kabelen var lang nok til å rekke til sikringsskapet)
Mener han gjorde dette i nov 2014.

Elmo

Sitat fra: Rio på mandag 05. september 2016, klokken 22:50
Elmo: Det kan stemme.

Denne er fra en VVB:



Hovedproblemet med VVB shuko er vel faktisk at de ikke røres. Anbeflaes å trekke dem ut minst en gang i halvåret for å "pusse" litt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

#18
Sitat fra: Jejl på mandag 05. september 2016, klokken 22:54
Når kom egentlig de nye reglene om shuko?
Mener han gjorde dette i nov 2014.
Juni 2014.
Men det er vel lenger siden, at det ble slutt med å koble varmtvann beholdere med effekt over 2kW via stikkontakt.

Ikke alt som er lovlig er det mest fornuftige valg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Rio på mandag 05. september 2016, klokken 22:45
Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. september 2016, klokken 22:41
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 05. september 2016, klokken 21:49
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Bare dersom disse er lagt opp for elbillading i utgangspunktet.

Og det gjelder jo i praksis alle offentlige ladestolper med 16A schuko. Noe det er ganske mange av ennå. Jeg lader MYE på 16A på slike offentlige plasser, har ennå ikke hatt trøbbel av betydning. Men konsekvensen ved trøbbel er også svært lav når det gjelder frittstående stålstolper eller kontakter på betongvegg uten brennbart materiale i nærheten. Jeg hadde ikke ladet med 16A fra schuko på trevegg hjemme.

Men kontaktene i offentlige ladestolper skiftes jo ut ganske ofte. De er også mer "industrielle" enn en vanlig hjemmeveggkontakt.

Kanskje, men mange ladeplasser er bare en vanlig Elko på betongvekk i et P-hus eller lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

De fleste elektriske branner starter i apparater, dvs komfyrer kokeplater, vaskemaskiner radio tv osv.

Når det gjelder den faste installasjonen er vanligste brannkilde en vanlig stikkontakt.

Nå er vi så heldige at jordfeilbryteren i tillegg til å beskytte mot støt også stopper mange branntilløp.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

Sitat fra: elbil-1 på mandag 05. september 2016, klokken 22:13
Har ladet i 2 år hver natt på 16a på shuko på en utestikk med lokk forlagt med rør-i-rør anlegg fra 10år
Gammelt anlegg. Alt nytt for 10år
Siden.

Ikke antydning til varmgang noe sted. Har sjekket alt fra kontakt, ledning, sikring mm - ikke noe varmere enn andre ledninger.

Kanskje kunne jeg byttet til cee ,
Men jeg hadde en 25a 3-fas
Cee så jeg kjøpte
En sikringsboks/overgang til 16a shuko istedenfor (kostet noen hundrelapper)

Ja - det KAN bli brann i alle typer lwdninger og elektrisitet i et hus - men å skulle bruke 4-5000,- eller mer for å få
En såkalt ladestasjon - er etter min mening fullstendig bortkastet.

En 16A cee stikk med ny sikring og ledning er mer enn sikkert nok og koster en brøkdel.

Sikker på at du trekker 16A da - de fleste kladder som følger bilen trekker kun 10A ?

Klart dog det kan gå bra. Vi har 30 ladeplasser på jobb med schuko kontakter som trekker fra 16A og nedover lastballansert. Har ikke sett eller hørt noe om noe slag problemer med disse i de 5 år de har vært i bruk. De står i kald garasje som tidvis er ganske fuktig.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

#22
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 06. september 2016, klokken 07:20
Klart dog det kan gå bra. Vi har 30 ladeplasser på jobb med schuko kontakter som trekker fra 16A og nedover lastballansert.
Jeg tror vi trygt kan si at Schuko og lastbalansering er inkompatible begreper.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 22:31
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 05. september 2016, klokken 21:49
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Bare dersom disse er lagt opp for elbillading i utgangspunktet.

Er den installert for et annet formål, kalles det "endret bruk" og skal tilfredsstille nye krav.

Denne må du nok utdypa litt mer: Kva er annet bruk av ein shuko og kva er ikkje annet bruk.

Viser til et innlegg fra Homecast:

Men ang lading på 16A på schuko så skal du få høre hvorfor det ikke er lov!

FEL: som elektrikere følger sier at anlegget skal prosjekteres og utformes etter forutsatt bruk.
ALDRI før har elbil lading vært forutsatt bruk, altså har ikke anlegget blitt dimensjonert for dette.
Dermed er det endring av bruk når man skal lade elbil, altså ny risikovrudering må utarbeides, nå gjelder jo da NEK 400:2014, dermed ikke lov å lade 16A på schuko.

Sammenlignes litt med en garasje som har blitt brukt til parkering av biler som plutselig har blitt gjort om til bilvaskehall og lignende. Før ikke fare for sprut, nå må alt være minst IP44 pga endring av bruk.
Nytter ikke da å si at det var montert tidligere og at alt da er ok.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 06. september 2016, klokken 08:30
Men ang lading på 16A på schuko så skal du få høre hvorfor det ikke er lov!

FEL: som elektrikere følger sier at anlegget skal prosjekteres og utformes etter forutsatt bruk.
ALDRI før har elbil lading vært forutsatt bruk, altså har ikke anlegget blitt dimensjonert for dette.
Dermed er det endring av bruk når man skal lade elbil, altså ny risikovrudering må utarbeides, nå gjelder jo da NEK 400:2014, dermed ikke lov å lade 16A på schuko.

Det blir vel litt feil, elbiler kom lenge før NEK 400:2014 trådte i kraft. De første tvillingene kom med 16A ladekabel i 2011, om man da installerte en schuko for å lade med 16A er det helt lovlig i bruk. For ikke å snakke om alle modellene som kom lenge før tvillingene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: elbil-1 på mandag 05. september 2016, klokken 22:13
Ja - det KAN bli brann i alle typer lwdninger og elektrisitet i et hus - men å skulle bruke 4-5000,- eller mer for å få
En såkalt ladestasjon - er etter min mening fullstendig bortkastet.

Om du mener det er totalt bortkastet med fastmontert løsning skyldes nok det måten du ser på anskaffelsen.
Personlig regner jeg med å kjøre elbil de neste tiårene. Er 5000,- fordelt på en levetid på kanskje 20 år mye?
Er 5000,- mye mtp. at du da kan ha din vanlige ladekabel liggende fast i bilen og slippe situasjoner hvor du trenger kabelen på farten, men har glemt den?
Er 5000,- mye ift. bittelitt bedre søvn om natten/tryggere opplegg?
Er 5000,- mye ift at du fordeler slitasje på ladeutstyr mellom flere ladekabler og dermed nær fordobler levetiden?
Er 5000,- en stor andel av bilens pris?
Osv...

Om man har bestemt seg for at man ikke skal bruke en krone på ladeutstyr mener jeg man bør tenke seg om en gang til. Det er så utrolig mange gode grunner til å gjøre opplegget skikkelig hjemme. Og omtrent ingen grunner til å droppe annet enn manglende vilje til å betale.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pudderjagar

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 06. september 2016, klokken 08:30
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 22:31
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 05. september 2016, klokken 21:49
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Bare dersom disse er lagt opp for elbillading i utgangspunktet.

Er den installert for et annet formål, kalles det "endret bruk" og skal tilfredsstille nye krav.

Denne må du nok utdypa litt mer: Kva er annet bruk av ein shuko og kva er ikkje annet bruk.

Viser til et innlegg fra Homecast:

Men ang lading på 16A på schuko så skal du få høre hvorfor det ikke er lov!

FEL: som elektrikere følger sier at anlegget skal prosjekteres og utformes etter forutsatt bruk.
ALDRI før har elbil lading vært forutsatt bruk, altså har ikke anlegget blitt dimensjonert for dette.
Dermed er det endring av bruk når man skal lade elbil, altså ny risikovrudering må utarbeides, nå gjelder jo da NEK 400:2014, dermed ikke lov å lade 16A på schuko.

Sammenlignes litt med en garasje som har blitt brukt til parkering av biler som plutselig har blitt gjort om til bilvaskehall og lignende. Før ikke fare for sprut, nå må alt være minst IP44 pga endring av bruk.
Nytter ikke da å si at det var montert tidligere og at alt da er ok.

Du er nok litt hard på labben her når da gjeld å tolke denne regelen. Den gjeld når du endrar bruk av rommet frå f.eks stue til bad eller kjøkken. Å påstå at da er endra bruk når du går frå garasje til garasje er nok litt for strengt bere fordi du byttar bil. Ein bil med ladekladd som er levert orginalt trekkje ikkje meira enn 10A.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#27
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 06. september 2016, klokken 10:20
Du er nok litt hard på labben her når da gjeld å tolke denne regelen.
Jeg er nok enig i at dette er å trekke det for langt. Du har lov til å koble deg til en hvilken som helst jordet Schuko kontakt og belaste den til sikringen ryker.
Men ikke alle Schukokontakter vil tåle det, og det kan bli mer som ryker.

Noen lærer av erfaring, de smarte lytter til de med erfaring, og begrenser seg.

Noen er til og med så intiligente at de følger rådene fra det mest kompetente fagmiljøene DSB og NEK som anbefaler en fastmontert ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Slik som jeg har lest og referert Homecasts tidligere innlegg så vil en kurs som lyder slik:

"Utvendig stikk til elbillading" være lovlig
også for fremtiden der den er 16A

"Utvendig stikk til motorvarmer" fanges opp av punktet "endret bruk" og bør da tilpasses NEK400:2014 eller nyere.

Ellers så stiller jeg meg bak resten av Griffels innlegg.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

Jeg kan være enig i at dersom den er satt opp spesielt for motorvarmer, at dette er relevant. Spesielt aktuelt i borettslag.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA