Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading fra vanlig stikk kontakt

Startet av alhaage, mandag 05. september 2016, klokken 14:42

« forrige - neste »

minim

#90
Sitat fra: KjellG på torsdag 20. oktober 2016, klokken 21:28
Pussig at det er varmere oppe enn nede. Strømskinnene som fungerer som kjøleribbe?

Fordelings skinnen har nok mye større kontaktflate enn en 4kvadrat "helmantlet" kabel. Jeg ser jo for meg at flertrådet hadde vært bedre, men vernet skal vel være godkjent for helmantlet også? Kan ihvertfall ikke finne noe annet enn at den er godkjent for opp til 25kvadrat, men de angir ikke type.

Har for morro skyld sendt bilde og forklaring til Eaton for å se om de har et godt svar. Jeg har ikke kursing på thermografering så slik grunnleggende info hadde det vært greit å lære seg uansett :)

Edit:
En annen ting er at varme stiger og om dette er varme fra bimetall vernet så vil den jo følge metaller oppover?
-vw multivan

zyp

Sitat fra: minim på torsdag 20. oktober 2016, klokken 21:51
Fordelings skinnen har nok mye større kontaktflate enn en 4kvadrat "helmantlet" kabel. Jeg ser jo for meg at flertrådet hadde vært bedre, men vernet skal vel være godkjent for helmantlet også? Kan ihvertfall ikke finne noe annet enn at den er godkjent for opp til 25kvadrat, men de angir ikke type.

Montert riktig er det ikke noen vesentlig forskjell mellom helmantlet, flertrådet og mangetrådet. Arealet på kontaktflaten mellom lederen og klemmen blir uansett mye større enn tverrsnittet på lederen.

Ferry

Sitat fra: KjellG på torsdag 20. oktober 2016, klokken 21:31
Normalt er dette et bimetallvern. Bimetallet blir varmt straks det går strøm i sikringen, ikke idet strømmen passerer merkestrøm. En slik sikring med 100% last vil bli varmere enn omgivelsene.

Det er jo virkemåten til sikringen. For å løse ut bimetallet må det bli varmt. For at det skal bli varmt må det være laget av relativt dårlig ledende materiale. Ideelt sett burde det være superledende inntil merkestrømmen nås, for deretter å øke motstanden raskt. I praksis er man prisgitt de materialene som finnes til en ok pris. At sikringer blir varme er noe jeg forventer. Men akkurat hvor varme de skal bli vet jeg ikke. 43 grader er ikke stort. Litt over feber, som elektrolux påpeker.

minim

Da har jeg snakket med Eaton. Automaten i seg selv er godkjent for 40 grader omgivelse og skruene 70grader. Det var nok ikke noen unormal avlesning det jeg gjorde på mine sikringer, men det hadde nok ikke vært lenge igjen før det trippet på overlast med den temperaturen der.

De ønsket at jeg la på 10A last der over flere timer og tok et nytt bilde til dem. De hadde nok helt sikker tester på dette sa han jeg snakket med, men han var litt nysgjerrig på å se dette i praksis.

Jeg spurte også om de kom med nye kombiautomater snart som var tilpasset elbil lading, men der hadde han bare hørt rykter om at de skulle komme med noe i Q1-Q2 2017 og det var muligens bare snakk om en oppdatering av et eget jordfeilvern ikke kombi automat. Forstod det slik at det var plassproblemer inne i disse vernene.
-vw multivan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA