Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading fra vanlig stikk kontakt

Startet av alhaage, mandag 05. september 2016, klokken 14:42

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ja det er nok bare å ta med kabelen tilbake til Møller, Mitsubishi, BMW etc og be dem finne frem loddebolten og en motstand. Det gjør de nok med glede kostnadsfritt for kunder som har klippet kabelen sin :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektrolux

Med litt press fra forbrukerrådet på at slikt utstyr skal holde i 5 år ville nok loddebolten ikke vært langt unna. ;)

Nå håper de heller på at kunden ikke kjenner markedet, og bruker opp neste måneds familiebudskjett på en ny "original" ladekabel
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Har avbiteren vært inne i bildet vil sikkert samtlige leverandører få fullt medhold at 5 års reklamasjonsfrist på produktet er borte. 4000 sløst ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Øyvind.h

#63
Ja ser for meg den saken i forbrukerrådet -
Kunden klippet av kabelen for å sette på annet støpsel. Kabelen sluttet å fungere pga avklippet sensor. Kunden klaget til leverandør på at kabelen sluttet å fungere etter å ha klippet i kabelen og erstattet med ulik del.

Klage avvist.

Familiebudsjettet ble for øvrig brukt på å utstyre bilen med både sommer og vinterdekk istedenfor å kjøre på helårsdekk, selv om helårsdekk stort sett fungerer bra og hadde vært billigere. Sett bort ifra at slitasjen da kun påføres det ene dekksettet, noe som effektivt halverer levetiden ;)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 07. september 2016, klokken 01:34
Opplegg med sikring, b-vern, ledning etc koster det samme

Ladekladden man får med bilen kan byttes stikk til cee + cee kontakt på veggen. Det koster nesten ikke noe kontra ladestasjon til 4000,-

4000,- spart ...

Mange fabrikanter (f. eks. VW) har ikke CEE-kabel, men uansett så trenger man gjerne begge.

Jeg har flere ganger anbefalt CEE-kontakt her inne, men det er også klart at fast installasjon er bedre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

PST

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 19:01
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2016, klokken 18:53
Det er feil, for det første skal en 10A kurs tåle 10A kontinuerlig
Og en 16A kurs skal tåle 16A kontinuerlig?

Edit: OT spørsmål - jeg har Schneider c60B "kombivern" i sikringsskapet mitt. Er det A, B vern eller noe helt annet?

Du har nok et vern med B karakteristikk som betyr at vernet har utløserkarakteristikk ved belastning beregnet for ohmsk last.

Forøvrig så mener jeg å ha lest at shuko ikke har krav til å klare 16A kontinuerlig last, og er derfor ikke konstruert, testet og sertifisert for dette. CEE har heller ikke krav om dette, men er mye bedre en shuko.
DSB har derfor bestemt at lading av elbil med shuko skal ha maks forankoblet vern på 10A. DSB anbefaler å ikke ladde med mer enn 8A og at utstyr for lading av elbil ved hjelp av shuko skal ses på som nødlader.
Jeg tror at vis folk ikke følger DSB sin anbefaling om å bruke fastmontert boks til lading av elbil, så vil det kunne komme et krav til dette.

Jeg er forundret over folk som kjøper f.eks. Tesla og lader f.eks. med skjøteleding gjennom kjøkkenvinduet eller andre kreativ måte for det er den billigste måten.  :-[

elektrolux

#66
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. september 2016, klokken 09:28
Ja ser for meg den saken i forbrukerrådet -
Kunden klippet av kabelen for å sette på annet støpsel. Kabelen sluttet å fungere pga avklippet sensor.

Her tenkte jeg mer på situasjoner der inntakskabelen er skade av kladden sin vekt, eller stadig bøying av selve kabelen, og før kunden selv bytter støpsel.

Å påstå at en ikke kan fikse en slik kabel er ren svindel. Reservedeler for fix bør kunne skaffes, akkurat som du kan skaffe nytt støpsel til lampen du kjøpte på Ikea
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Fleste støpsel i dag er montert maskinelt og støpt på kabelen. Også Ikeas produkter.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Det er uansett ikke et hinder for å bytte støpsel, eller hele kabelen.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PST

Trenger ikke å være elektriker for å skifte kontakt eller bytte ledning så lenge den ikke er over 16A eller 3 fase.

KjellG

Sitat fra: PST på onsdag 07. september 2016, klokken 11:45

Forøvrig så mener jeg å ha lest at shuko ikke har krav til å klare 16A kontinuerlig last, og er derfor ikke konstruert, testet og sertifisert for dette.

Hvis den ikke tåler 16A, hvorfor er den merket med NEMKO 16A?

Hvor kan en lete etter hva en schuko er konstruert, testet og sertifisert for?

Sintef har ellers kjørt schuko i dagesvis på 16A uten problemer eller nevneverdig varmgang.
Er begrensningen til 10A en overdrivelse uten hold? Hvor finner en test og sertifikat på at en schuko tåler 10A?

Øyvind.h

Det er ganske stor forskjell på en laboratorietest av nytt og perfekt utstyr, og bruk i den virkelige verden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fredag

Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. september 2016, klokken 12:08
Her tenkte jeg mer på situasjoner der inntakskabelen er skade av kladden sin vekt, eller stadig bøying av selve kabelen, og før kunden selv bytter støpsel.

Å påstå at en ikke kan fikse en slik kabel er ren svindel. Reservedeler for fix bør kunne skaffes, akkurat som du kan skaffe nytt støpsel til lampen du kjøpte på Ikea

Det står veldig klart og tydelig i bruksanvisningen på alle EVSE som jeg har vært borti at de ikke må endres eller modifiseres.

Feks Mennekes EVSE:

SitatLadekabelen må ikke endres eller modifiseres

Feks Tesla mobile connector:

SitatADVARSEL: Ikke prøv å åpne, demontere, reparere, manipulere eller modifisere den mobile kontakten. Brukere kan ikke utføre vedlikehold på den mobile kontakten. Kontakt Tesla for reparasjon.

Feks ChargeAmps Spark:

SitatDo not disassemble or try to repair. Contact vendor if service is required.

Det er åpenbart at forsøk på reparasjon av slik kabel gjør at garantien ryker, og at utstyret ikke lengre kan regnes som CE-godkjent.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Kavorka

#73
Jeg kan dele min erfaring fra i sommer da jeg ladet med danskenes husholdningskontakt. Da brukte jeg Teslas danske adapter, passet på å avlaste vekt av kladd og passet på at kontakt og støpsel sto godt (IP44). Hytten var 5 år gammel, så det var ikke gammelt el-anlegg.

- Etter en god time med 13A lading dro jeg ut plugg, som var blitt betydelig varmere enn kroppstemperatur, vil tippe 40-50 grader.
- Etter ytterligere en time med 10A lading var pluggen betydelig kaldere, godt under 30 grader.

For meg virker det fornuftig å sikre schuko-ladestikk med 10A sikring, siden man ikke vet hvem som kommer til å lade der en gang i fremtiden (nye leieboere, samboere, barn etc.) Litt slitasje eller korrosjon på et slikt stikk kan være nok til at det går ordentlig varmt.

En liten digresjon: gammel kurs til garasje er sikret med 16A sikring. I følge elektriker var kabelen kun dimensjonert for 10A. Som den nooben jeg er hadde jeg nok dratt 16A på gammel kurs om ikke ladeboks kom før bilen. Kanskje flere garasjer har elektrisk anlegg som er gjort av hobbyelektrikere?

pudderjagar

Da var ei stund lov i Norge å bruke 1,5mm2 kabel på 16A kurs. Prøver ein her å lade med 16A så vært da nok varmt og godt ikkje bare rundt kontakten. I Danmark er da vanleg å bruke 13A på 1,5mm2 kabel.

Skal ein trekke meir enn 10A så bør du ha 2,5mm2 kabel på fast installasjon. For skøyteledningar så gjeld da andre krav og her går da greit med 1,5mm2 på 16A.

Men opplysningar om dette står i sikringskapet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA