Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading fra vanlig stikk kontakt

Startet av alhaage, mandag 05. september 2016, klokken 14:42

« forrige - neste »

AppleKnocker

#45
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2016, klokken 18:53
Det er feil, for det første skal en 10A kurs tåle 10A kontinuerlig
Og en 16A kurs skal tåle 16A kontinuerlig?

Edit: OT spørsmål - jeg har Schneider c60B "kombivern" i sikringsskapet mitt. Er det A, B vern eller noe helt annet?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Carl Anton Stenling

#46
I forhold til hvorvidt en 10 A kurs vil tåle 10 A kontinuerlig uten at sikringen løser ut så må det tas hensyn til kjøling i sikringsskapet. For eksisterende kurser som ikke opprinnelig var beregnet for elbillading vil man kunne oppleve at 8 A kontinuerlig er det som kan belastes over tid. DSB har jo da også anbefalt maks. 8 A kontinuerlig.

Hvor mye nye ladekladder levert sammen med biler belaster varierer. I vår ble noen levert med 8 A, mens min gamle Leaf-kladd drar om lag 9,5 A.

Tenker uansett at dersom man skal gi et enkelt råd så er det å begrense lading på schuko til maksimalt 10 A og kontrollere at kursen har god tilstand.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elmo

Sitat fra: Ferry på tirsdag 06. september 2016, klokken 17:58
Denne 10 (8) A som det stadig refereres til, hva menes egentlig?  . . . . .

Enda en som gikk i solbrille-fella ;)   Et mellomrom før høyre-parantesen må til.
Da blir det sånn:
                             Denne 10 (8 ) A som det stadig refereres til, hva menes egentlig? 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rio

Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. september 2016, klokken 08:29
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 06. september 2016, klokken 07:20
Klart dog det kan gå bra. Vi har 30 ladeplasser på jobb med schuko kontakter som trekker fra 16A og nedover lastballansert.
Jeg tror vi trygt kan si at Schuko og lastbalansering er inkompatible begreper.

Tja... 50% av kontaktene er på fra 08:00 til 12:00, og de andre 50% fra 12:00 til 16:00! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på tirsdag 06. september 2016, klokken 19:42
Tja... 50% av kontaktene er på fra 08:00 til 12:00, og de andre 50% fra 12:00 til 16:00! :D
Det er vel drøyt å kalle det for balansering, rasjonering er nok mer presist. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elbil-1

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 17:07
Det jeg egentlig sitter igjen med etter å ha lest fra de som kan litt, er at ødelagt og slitt utstyr er en risiko, samt at schuko er mer utsatt for slik slitasje enn mer robuste alternativer. Men schucko i tipp topp stand kan jeg ikke se at utgjør noen risiko i seg selv?

nettopp det jeg også ville formidle.

et anlegg med ny sikring og ny kabel frem til en eller annen "ladekontakt" ute på veggen - utgjør ingen større eller mindre risiko avhengig av "ladekontakten". Risikoen er den samme uansett valg av "ladekontakt".

Hvis man så har en shuko - så har den, så vidt jeg forstår, en dårligere mekanikk enn en CEE  kontakt.

Dersom man da plugger inn og ut av denne kontakten hver dag, vil den slites og over tid bli dårlig.

Men en ny shuko er 100% ok til å lade med, også i flere timer med 16A, så vidt jeg skjønner.

Skal man da putte noen ekstra kroner i å sikre selve "ladekontakten" ute på veggen kan man gå opp til en CEE, som har mer robust mekanikk og tåler inn-og-ut plugging bedre.

En fast tilplugget ladekabel med kladd, der kladden er hengt opp fast, så den ikke ramler ned - kan jeg ikke se at skulle være noe dårligere enn en fast installert ladestasjon. (der kabelen bare er festet med skruklemmer inni boksen istedenfor plugget inn i kontakten) Noen velger jo å ha kabelen som følger med bilen fast tilplugget kontakten på veggen, og fjerner den ikke (bruker da hurtiglading eller en ekstra kabel på tur)

Det man bør unngå er vel en masse inn-ut plugging, uavhengig av kontakttype, for da slites pluggen/tilkoblingen og kan over tid føre til brann. Ved å følge med på varmgang i kontakten ute på veggen og inne i sikringsskapet - bør man gjøre uansett ladestasjon eller ladekabel - så vil man ha ganske god kontroll, etter min mening.

Ja, kostnaden på 5-10.000,- for en ladestasjon er ikke all verden sammenlignet med totalprisen på bilen - men når man først har kjøpt bilen så skal man så investere 10.000,- for å få ladet med billig drivstoff hjemme - ja da ble ikke drivstoffet så billig allikevel da...

Det er sikkert flott å ha en rå ladestasjon hjemme som er forberedt til enhver fremtidig elbil og lademulighet, men for mange er 10.000,- spart  nettopp da 10.000,- man trenger til andre ting.




Griffel

#51
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 19:01
Og en 16A kurs skal tåle 16A kontinuerlig?
Ja, men det forutsetter at det er i god stand. Og det er stadig ikke anbefalt å belaste en schuko med 16A varig. Det er ikke lenger lov å montere schuko på en 16A kurs om den er ment for lading av elbil, og det er heller ikke lov å koble VVBh med 2kW eller mer via slik stikkontakt.

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 19:01
Edit: OT spørsmål - jeg har Schneider c60B "kombivern" i sikringsskapet mitt. Er det A, B vern eller noe helt annet?
Jeg ser på et bildet. Det er i et hvertfall ikke en jordfeilbryter type A eller B. Etter symbol å dømme er dette en automatsikring. Men det er mulig den kan utstyres med en jordfeilblokk.

Fant en tekst:
Sitat
Inntaksautomaten C60B er et selektivt kombivern utviklet for å oppnå høyt selektivitetsnivå mot automatsikringer. Denne er spesielt egnet som inntaksvern i bolig, men er også en god løsning i større installasjoner for å få god selektivitet
Altså en automatsikring/hovedbryter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#52
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 06. september 2016, klokken 20:23
et anlegg med ny sikring og ny kabel frem til en eller annen "ladekontakt" ute på veggen - utgjør ingen større eller mindre risiko avhengig av "ladekontakten". Risikoen er den samme uansett valg av "ladekontakt".

Hvis man så har en shuko - så har den, så vidt jeg forstår, en dårligere mekanikk enn en CEE  kontakt.

Dersom man da plugger inn og ut av denne kontakten hver dag, vil den slites og over tid bli dårlig.

Men en ny shuko er 100% ok til å lade med, også i flere timer med 16A, så vidt jeg skjønner.
Et anlegg med ny sikring og ny kabel frem til en eller annen "ladekontakt" skal ha jordfeilbryter type B og om den nye ladekontakten er en Schuko kan kursen sikres maksimalt 10A.

Men for mode 3 kompatible biler anbefales en fastmontert ladestasjon som en nå kan få fra ca. 4000,- kr. Elektrikker bruker ikke vesentlig mer tid til å montere denne enn en CEE. Og så slipper du å kjøpe kladd-kabel med CEE støpsel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 06. september 2016, klokken 20:23
Hvis man så har en shuko - så har den, så vidt jeg forstår, en dårligere mekanikk enn en CEE  kontakt.

Ja, bare en uheldig belastning av ladekladden kan være nok. Den veier mange ganger maks belastning som en schuko skal tåle - det er nemlig kun 500 g.

Jeg har sett splitter nye kontakter bli så ødelagte at man brenner seg på pinnene på mindre enn en uke fra kontakten ble installert.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elbil-1

Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. september 2016, klokken 21:13
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 06. september 2016, klokken 20:23
et anlegg med ny sikring og ny kabel frem til en eller annen "ladekontakt" ute på veggen - utgjør ingen større eller mindre risiko avhengig av "ladekontakten". Risikoen er den samme uansett valg av "ladekontakt".

Hvis man så har en shuko - så har den, så vidt jeg forstår, en dårligere mekanikk enn en CEE  kontakt.

Dersom man da plugger inn og ut av denne kontakten hver dag, vil den slites og over tid bli dårlig.

Men en ny shuko er 100% ok til å lade med, også i flere timer med 16A, så vidt jeg skjønner.
Et anlegg med ny sikring og ny kabel frem til en eller annen "ladekontakt" skal ha jordfeilbryter type B og om den nye ladekontakten er en Schuko kan kursen sikres maksimalt 10A.

Men for mode 3 kompatible biler anbefales en fastmontert ladestasjon som en nå kan få fra ca. 4000,- kr. Elektrikker bruker ikke vesentlig mer tid til å montere denne enn en CEE. Og så slipper du å kjøpe kladd-kabel med CEE
støpsel.
Å sette opp et cee støpsel og bytte til cee stikk på ladekabelen koster mye mindre enn 4000,- som ladestasjonen koster.

Alt det andre må man ha uansett.

Og er like bra og sikkert som en fast ladestasjon. Men du får det til halve prisen.

Rio

Griffel mente nok at selve ladestasjonen koster 4000 kr.

Med andre ord, omtrent det samme som en 16 A CEE kabel med ladekladd.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elbil-1

Opplegg med sikring, b-vern, ledning etc koster det samme

Ladekladden man får med bilen kan byttes stikk til cee + cee kontakt på veggen. Det koster nesten ikke noe kontra ladestasjon til 4000,-

4000,- spart ...

Øyvind.h

#57
Ja som nevnt tidligere er det eneste argumentet for å sitte med en enkelt kabel og heller modifisere denne nettopp kroner og øre. Man sier samtidig at alle argumenter for er uten betydning, og kabelen skal avskrives med en gang den kjøpes :)

Personlig har jeg gått for CEE stikk, noe som hovedsakelig skyldes at det var få OK prisede boksløsninger tilgjengelig da, og Tesla leverer CEE adapter slik at man ikke trenger modifisere kabelen. Kabelen støtter både schuko og div CEE typer. Av bokser var det Salto det gikk mest i da, til 10.000,-. Den hadde ikke ladeluke-åpner i pistolen, kostet dobbelt så mye som en ekstra kabel og det var lite plass til boksen der ladeopplegget skulle settes opp. I tillegg står sikringsskap og CEE-stikket på en frittstående stolpe ca 30-40 meter fra huset, så sikkerheten er uansett ivaretatt. I dag ville jeg antakelig forsøkt å få ladeløsningen inn i skinnene i sikringsskapet, eller gått for Teslas boks som er lang og slank og dermed kurant å feste på stolpen.

Tesla hadde innledningsvis dårlig kvalitet på ladekablene, slik at det var spesielt viktig å ha reservekabel til langturer. Kjipt å stå i Sverige, Danmark eller sågar hos slekt i Trondheim og ikke få ladet fordi man bare tok med en kabel (og om man bare har en kabel kan man fort glemme hele kabelen...)

Men jeg ville ikke eid en eneste bil uten resrvekabel. Spesielt når jeg hører hvilke ringer man må hoppe igjennom for å få utlevert ny kabel pga feil, eksempelvis hos Møller :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rav4_EV

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 07. september 2016, klokken 01:34
Opplegg med sikring, b-vern, ledning etc koster det samme

Ladekladden man får med bilen kan byttes stikk til cee + cee kontakt på veggen. Det koster nesten ikke noe kontra ladestasjon til 4000,-

4000,- spart ...

Da har du fått en inkompatibel løsning som bare passer hos deg og i noen båthavner. Er du heldig så var det temperatursensor eller fransk green-up løsning i støpselet du klippet av og for de fleste vil ladeklumpen være kassabel. 4000 kr sløst  ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

#59
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 07. september 2016, klokken 07:42
Er du heldig så var det temperatursensor eller fransk green-up løsning i støpselet du klippet av og for de fleste vil ladeklumpen være kassabel. 4000 kr sløst  ;D

Vi har sparket liv i flere slike kabler. Til nå uten kostnad for kunden. Bedre enn å kassere en ladekabel bare forde en ikke gidder lodde inn en ny NTC motstand til 5 kr. ;)

http://www.ebay.de/itm/2x-Temperatursensor-Thermistor-Heissleiter-NTC-20K-5-/172326554438?hash=item281f768b46:g:q2AAAOSw-kdXyB69
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA