Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading fra vanlig stikk kontakt

Startet av alhaage, mandag 05. september 2016, klokken 14:42

« forrige - neste »

alhaage

Det er litt frem og tilbake på forumet her om dette med lading fra vanlig stikk. (husholdning)

Det vil sikkert være bedre og sikrere å lade fra fastmontert boks, CEE etc, men hvilke tallmateriale finnes på dette? Hvor ofte er brannen starter av elbil som lader fra vanlig stikk? Jeg tenker at med dagens sikringsskap (iallefall de moderne), samt alskens elektronikk I ladekladdene som skal koble ut ved varmegang, hvor farlig er det egentlig å lade fra stikk som fast alternativ? Jeg kjører 12 mil om dagen, og lader fra medfølgende ladekladd hver kveld/natt. Noen som har noe mer enn synsing å komme med? Hard facts please!!

Vollis47

Dersom du lader med max 10 A og kabel og stikkontakt er i god stand, skal dette være en helt OK måte å lade på.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Rav4_EV

Nå er vel ikke brannfaren den største grunnen til å gå over til standardlisert lading på type 2.

Fordelene er at man ikke trenger en bærepose med overganger og skjøter, samt at man alltid får maksimal ladefart uten å måtte stille inn på noe.

Leste en reiseblogg for noen dager siden. Spørsmålet var hvor mye strøm man turte å stille inn for å lade gjennom natten og spenningen det ligger i om bilen var ladet til 100% om morgenen eller om sikringen hadde blåst i løpet av natten.

Lykke til med en tråd som blir en kilometer snart  :P.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rav4_EV

Med 12 mil om dagen vil vel det snart dukke opp et annet problem hos deg.

Du rekker ikke å lade bilen opp i løpet av natten fordi vinter og kulde vil kreve mere energi på din kjøredistanse.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

fredag

Sitat fra: alhaage på mandag 05. september 2016, klokken 14:42
Det er litt frem og tilbake på forumet her om dette med lading fra vanlig stikk. (husholdning)

Det vil sikkert være bedre og sikrere å lade fra fastmontert boks, CEE etc, men hvilke tallmateriale finnes på dette? Hvor ofte er brannen starter av elbil som lader fra vanlig stikk? Jeg tenker at med dagens sikringsskap (iallefall de moderne), samt alskens elektronikk I ladekladdene som skal koble ut ved varmegang, hvor farlig er det egentlig å lade fra stikk som fast alternativ? Jeg kjører 12 mil om dagen, og lader fra medfølgende ladekladd hver kveld/natt. Noen som har noe mer enn synsing å komme med? Hard facts please!!

Du finner ikke noe tallmateriale på det.

Du finner klare anbefalinger om å bruke fastmontert mode3-ladeboks, der det er krav om at dette skal være tilkoblet en kurs dedikert kun for elbil-lading og med en jordfeilbryter type B:

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/Elbil

Det er forbudt å sette opp nye 16A-kurser med schuko, når kursen skal brukes til lading av elbil. 10A er nå max for nye kurser med schuko. Eldre kurser er ikke sikrere enn nye kurser.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

pudderjagar

Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ingeniøren

Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.

Men neppe særlig lurt om du vil sove godt om natta....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Bare dersom disse er lagt opp for elbillading i utgangspunktet.

Er den installert for et annet formål, kalles det "endret bruk" og skal tilfredsstille nye krav.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rio

#8
Sitat fra: alhaage på mandag 05. september 2016, klokken 14:42
Det er litt frem og tilbake på forumet her om dette med lading fra vanlig stikk. (husholdning)

Det vil sikkert være bedre og sikrere å lade fra fastmontert boks, CEE etc, men hvilke tallmateriale finnes på dette? Hvor ofte er brannen starter av elbil som lader fra vanlig stikk? Jeg tenker at med dagens sikringsskap (iallefall de moderne), samt alskens elektronikk I ladekladdene som skal koble ut ved varmegang, hvor farlig er det egentlig å lade fra stikk som fast alternativ? Jeg kjører 12 mil om dagen, og lader fra medfølgende ladekladd hver kveld/natt. Noen som har noe mer enn synsing å komme med? Hard facts please!!

Det er ingen som fører statistikk over dette, for det er jo omtrent umulig.

Faktum er at jeg har sett svært mange brente kontakter (både støpsler og veggkontakter), inkl. en ny veggkontakt som ble overopphetet etter mindre enn en uke.

Som et MINIMUM bør du få byttet ut schuko med 16 A CEE blå industrikontakt.

Forutsatt at kursen er kraftig nok kan du da lade på 16 A også, 60% raskere enn 10 A.

En ladekladd koster da rundt 4000 kr.


Alternativt kan du sette opp en veggboks, som koster omtrent det samme og som også lar deg lade med 16 A (dersom kursen er 16 A).


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elbil-1

Har ladet i 2 år hver natt på 16a på shuko på en utestikk med lokk forlagt med rør-i-rør anlegg fra 10år
Gammelt anlegg. Alt nytt for 10år
Siden.

Ikke antydning til varmgang noe sted. Har sjekket alt fra kontakt, ledning, sikring mm - ikke noe varmere enn andre ledninger.

Kanskje kunne jeg byttet til cee ,
Men jeg hadde en 25a 3-fas
Cee så jeg kjøpte
En sikringsboks/overgang til 16a shuko istedenfor (kostet noen hundrelapper)

Ja - det KAN bli brann i alle typer lwdninger og elektrisitet i et hus - men å skulle bruke 4-5000,- eller mer for å få
En såkalt ladestasjon - er etter min mening fullstendig bortkastet.

En 16A cee stikk med ny sikring og ledning er mer enn sikkert nok og koster en brøkdel.

pudderjagar

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 05. september 2016, klokken 21:49
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Bare dersom disse er lagt opp for elbillading i utgangspunktet.

Er den installert for et annet formål, kalles det "endret bruk" og skal tilfredsstille nye krav.

Denne må du nok utdypa litt mer: Kva er annet bruk av ein shuko og kva er ikkje annet bruk.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 05. september 2016, klokken 21:49
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Bare dersom disse er lagt opp for elbillading i utgangspunktet.

Og det gjelder jo i praksis alle offentlige ladestolper med 16A schuko. Noe det er ganske mange av ennå. Jeg lader MYE på 16A på slike offentlige plasser, har ennå ikke hatt trøbbel av betydning. Men konsekvensen ved trøbbel er også svært lav når det gjelder frittstående stålstolper eller kontakter på betongvegg uten brennbart materiale i nærheten. Jeg hadde ikke ladet med 16A fra schuko på trevegg hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: elbil-1 på mandag 05. september 2016, klokken 22:13
Har ladet i 2 år hver natt på 16a på shuko på en utestikk med lokk forlagt med rør-i-rør anlegg fra 10år
Gammelt anlegg. Alt nytt for 10år
Siden.

Ikke antydning til varmgang noe sted. Har sjekket alt fra kontakt, ledning, sikring mm - ikke noe varmere enn andre ledninger.

Kanskje kunne jeg byttet til cee ,
Men jeg hadde en 25a 3-fas
Cee så jeg kjøpte
En sikringsboks/overgang til 16a shuko istedenfor (kostet noen hundrelapper)

Ja - det KAN bli brann i alle typer lwdninger og elektrisitet i et hus - men å skulle bruke 4-5000,- eller mer for å få
En såkalt ladestasjon - er etter min mening fullstendig bortkastet.

En 16A cee stikk med ny sikring og ledning er mer enn sikkert nok og koster en brøkdel.

Og jeg har brukt sikkerhetsbelte i over 30 år, uten å ha vært i en ulykke! Konklusjon: sikkerhetsutstyr er bortkastet, akkurat som brannforsikring på huset.

Elbillading er forskjellig fra annet bruk av strøm. Det er ingen annen last som trekker 2,3 kW (gjerne fra en utendørs kontakt, med vektbelastning av en ladekladd) gjerne over 10 timer i strekk.

Det gjør ikke varmeovner, det gjør ikke varmtvannsberedere, det gjør ikke ovner, vaskemaskiner eller annet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. september 2016, klokken 22:41
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 05. september 2016, klokken 21:49
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Bare dersom disse er lagt opp for elbillading i utgangspunktet.

Og det gjelder jo i praksis alle offentlige ladestolper med 16A schuko. Noe det er ganske mange av ennå. Jeg lader MYE på 16A på slike offentlige plasser, har ennå ikke hatt trøbbel av betydning. Men konsekvensen ved trøbbel er også svært lav når det gjelder frittstående stålstolper eller kontakter på betongvegg uten brennbart materiale i nærheten. Jeg hadde ikke ladet med 16A fra schuko på trevegg hjemme.

Men kontaktene i offentlige ladestolper skiftes jo ut ganske ofte. De er også mer "industrielle" enn en vanlig hjemmeveggkontakt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

#14
Sitat fra: Rio på mandag 05. september 2016, klokken 22:09


Den der er vel forårsaket av lynnedslag og ikke for høyt strømtrekk ?!!
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA