Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Soul Electric - lading 80%

Startet av rmr, søndag 04. september 2016, klokken 21:10

« forrige - neste »

rmr

Har søkt men finner ikke svaret på dette.

Fikk vår Kia Soul EV forrige uke , og ønsker å sette opp en praktisk måte å lade til 80% på.

Får det ikke helt til å funke vha. timeren i bilen, se vedlagt bilde.

Jeg hadde håpet at dette oppsettet ville gjøre at bilen ville lade seg til 80% uavhengig når jeg koblet til, men når jeg plugger i bilen så starter aldri ladingen.

Forslag mottas med takk :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Svein Evensen

#1
Du må trykke inn bryteren for tidsinnstilt lading/ forvarming. Nede til venstre for rattet. Da overstyres den normale ladingen. Du må også stille inn klokkeslettet du vil at ladingen skal starte.

rmr

Bryteren er trykket inn

Ser du på bildet så er tidene lagt inn, men trur noko er feil her
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Mao

#3
Laderen må vel være tilkoblet FØR oppsatt tidspunkt i timeren. Så har du programmert start kl 12 og plugger i kl 13 vil vel ikke ladingen starte før det har gått 23 timer.....
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

rmr

Tar gjerne i mot tips til hvordan stille inn
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Svein Evensen

Laderen behøver ikke være tilkoblet da du stiller inn, og såvidt jeg uker skal ikke knappen for tidsinnstilt lading være inntrykk. Den skal stå i ytre posisjon. Da du har gjort dette og kobler til laderen så blinker bare den midterste blå lampa noen ganger, før den slår seg av. Da det innstilte ladetidspunktet inntreffer, begynner bilen å lade, og lampene blinker blått som normalt.

rmr

Så om jeg lager en timer som står til 80% fra 17:00 - 22:00 hverdager , og kobler til før 17:00 så vil det gå fint?

Men kobler jeg bilen til kl.18:00 så vil ikke lading starte om jeg forstår deg rett? I så fall er det jo rimelig idiotisk laget :(
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Svein Evensen

Stiller du inn på at den skal starte 5pm(altså klokka 5 på ettermiddagen) så starter ladinga kl. 5 pm. Du skriver til kl. 22!! Det får dukke stillt inn. Den lader da til 80% er nådd. Setter du i laderen 1 min over 5, så lades den ikke før kl. 5 neste dag. Forutsatt at du har merket av at bilen skal lade på alle dager. Har du feks bare huket av for Mandag, så lader den bare mandager.

rmr

Sitat fra: Svein Evensen på mandag 05. september 2016, klokken 12:42
Stiller du inn på at den skal starte 5pm(altså klokka 5 på ettermiddagen) så starter ladinga kl. 5 pm. Du skriver til kl. 22!! Det får dukke stillt inn. Den lader da til 80% er nådd. Setter du i laderen 1 min over 5, så lades den ikke før kl. 5 neste dag. Forutsatt at du har merket av at bilen skal lade på alle dager. Har du feks bare huket av for Mandag, så lader den bare mandager.

Ok, takk for utfyllende svar! Da har Kia en del enkle forbedringer å gjøre rundt dette med lading.
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

rmr

Nå vet jeg ikke hvor mange lade entry`s man kan legge inn , men tror jeg kommer til å teste med å legge inn en entry for 16 , 1630, 17, 1730, 18 & 1830 , så da vil den trigge lading uansett om jeg kommer hjem mellom 16 og 1830

Grisete løsning , men håper den duger :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Svein Evensen

Du får bare lagt inn 2 tidspunkter for tidsinnstilt lading.

rmr

Sitat fra: Svein Evensen på mandag 05. september 2016, klokken 14:32
Du får bare lagt inn 2 tidspunkter for tidsinnstilt lading.

Da gikk den planen også skeis, hehe
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Mao

Savner mulighet til å begrense ladingen til 80 % uten bruk av timeren.
Blir litt for mye å passe på når det er flere brukere av bilen som skal sette seg inn i bruk av knapper og timer-innstillinger (vi har 3, snart 4 brukere på vår Soul). Av og til trenger vi jo lading utenom faste tider, og jeg vil helst unngå å lade til 100 % om jeg ikke trenger det......

Styring og overvåking av lading via app hadde selvsagt vært det beste, men det får vi vel neppe se i Europa på eksisterende Soul'er  :-\
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Svein Evensen

Enig. Burde vært mulig å lade til 80%, uten tidsinnstilt lading. Burde også vært 24 timers klokke istedet for AM og PM... Og en app hadde vært greitt..

Robert Sund

Ja, det å kunne lade til 80% uten timer hadde vært en stor forbedring.

Det burde også være mulig å sette opp en miniumsgrense slik at bilen lader opp til f.eks. 20% med en gang, og så venter til timer-tidspunktet for å lade videre opp til 80 (eller 100%).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA