Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppbrent Leaf i Bergen!

Startet av Lynet, søndag 04. september 2016, klokken 15:02

« forrige - neste »

vartli

Kjedelig, og kan jo lure på hva grunnen var, men det mest interessante synes jeg var at brannen var slukket etter kort tid. Tydeligvis ikke noe problem å slukke brann i elbil. Batteriet har ikke tatt fyr, selv med overtent bil. Bør ikke være noen overraskelse. Elbiler er jo designet for at batteriet ikke skal ta fyr, men det kan jeg ha et inntrykk av at ikke kommer fram i media.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Electrix

En av de største brannårsakene er neandertalere som knuser ruten og tilfører brennende materiale. Det er også en av grunnene til høyere forsikring i enkelte områder og dersom du parkerer uten garasje til vanlig.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Einar_S

Sitat fra: vartli på mandag 05. september 2016, klokken 07:56
Tydeligvis ikke noe problem å slukke brann i elbil. Batteriet har ikke tatt fyr, selv med overtent bil. Bør ikke være noen overraskelse. Elbiler er jo designet for at batteriet ikke skal ta fyr, men det kan jeg ha et inntrykk av at ikke kommer fram i media.
Nei om det tar fyr i elektrisk anlegg for lys eller andre "normale" funksjoner så vil jo dette være i kupé eller under panseret. Og (fremdrifts)batteriet sitter under bilen. Den har ikke noe drivstoff som lekker ut på bakken så det brenner på bakken. Og minimalt med olje som kan føre til det samme. Så om brannslokking kommer i gang før det er full fyr i plast og interiør så bør batteriet være det siste som tar fyr.

Men når det skjer så er det bare å stikke av. Da er vann og brannslokker helt nyttesløst.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA