Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tazzari Zero

Startet av Erland, torsdag 21. oktober 2010, klokken 12:50

« forrige - neste »

El rayo

Takk for rapport, Tazzari. Ja, Elmo også.

Det er vel med cruise control som med mye annet ekstrautstyr; man savner det ikke før man har hatt det.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ElDino

Har kjørt ca. 100 km med Tazzarien min nå (350 på telleren)..

Bilen er utrolig "spennende" å kjøre..

Du skal være forsiktig når du slepper gass i glatte nedoverbakker/svinger. Da låser bakhjula seg i "grønn" modus.. 

Den går bra oppover bratte bakker med ca. 5 -8 cm nysnø..

Lys på den kunne vært myeee bedre... Får vel prøve å oppgradere til xenon.

Radioen funker ikke...

Må støyisoleres...
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Ken

#17
Jaktet paa eieren av en Tazzari igjen og fikk tak i eieren. www.El-car.no er han eller Eco Nordic as. Fikk en proevetur rundt nabolaget og fikk en postiv inntrykk av bilen. Hyggelig fyr han.
Bilen skal faa en Nordisk pakke og en varmebad rundt batteripakke, 3 stykk batteribokser. Batteriene er ikke vannkjoelt til vanlig, saa det var uventet. Varmematter som i Reva er en lettere loesnig. Lyd etterisolering med sproeyteskum under gulvet.

Interessant aa se om bilen faktisk lader i kulde i det hele tatt.
Anbefales at de som kjoeper disse biler har oppvarmet garasje og ingen krav om maks rekkevidde om vinteren.
Vi haaper at disse biler faar de noedvendige oppgraderinger  snart, men det er snakk om tillegg i prisen.
Nye Think 2-seter  ser ikke sa verst ut paa dagens tilbud pris.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

ElDino

Da har jeg klart å få blinkende batteri lampe  :'( etter 5 km. Kjørte sakte videre i par km og den gikk bort.
Men batteri er nok ikke helt i orden tor jeg. Kjørte fre Alnabro med 100% og da jeg parkerte i Oslo sentrom var den på 60%. Kjørte 5 timer seinere fra Oslo sentrum med 50% batteri. Ved Sinsen datt den til 40% og batteri lys begynte å lyse fast. Ved Stovner datt den til 30%. Parkerte hos broren på Hagan og da kom "Kjøresystem indikator på". Nå stor bilen i garasjen til lading. Får vel ringe Enviro på mandag.
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Baltor

Sitat fra: ElDino på lørdag 20. november 2010, klokken 22:26
..... fra Oslo sentrum med 50% batteri. Ved Sinsen datt den til 40% og batteri lys begynte å lyse fast. Ved Stovner datt den til 30%.
Hva slags Litium batterier er det som er montert i Tazzari?
De ulike Litium leverandørene oppgir veldig ulike data mht kulde, noen tåler både lading og bruk helt ned til minus 45, mens andre blir dårlige og helst ikke skal lades allerede rett under null. Det er svært stor forskjell på dette.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

ElDino

Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Baltor

Sitat fra: ElDino på søndag 21. november 2010, klokken 13:48
Er LiFePO4 batterier i den...
Men det er stor forskjell på LiFePO4, TS kan lades og brukes ved minus 45 Celcius, mens CALB/SE ikke skal brukes hvis det er kaldere enn minus 25 og ikke lades hvis det er under null. (ifølge dataarkene)
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

ElDino

Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Erland

Det er nok TS-LYP160AHA.
Disse skal kunne brukes og lades ned mot -45 grader selv om brukermanualen til bilen opererer med
-10 grader som nedre brukbare grense. Et fulladet batteri ved -10 grader har allerede mistet 30%. Ved 0 grader 20% tap osv. Jeg mener å ha sett et eller annet sted at batteriene varmes opp ved bruk (utladning), noe som kanskje utligner kuldetapet litt.

Ellers har jeg aldri vært under fire streker på måleren, men jeg har av og til opplevd raske fall på korte turer. Er ikke helt sikker, men det virker som at batterikapasiteten er dårligere etter full oppladning med påfølgende utjevning (BMS). Når jeg har klattladet (uten utjevning) og deretter kjører en tur, synker batterimåleren saktere.

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

jon

Har nå brukt Tazzari-en i til litt forskjellig bruk. Batteriene liker dårlig å stå uten lading i kaldt vær.
Dvs å kjøre 2 mil for der etter å stå eks 8 timer uten lading, så faller kapasiteten betraktelig.(ca 50%)
Men å kjøre 10 mil ved 0 grader i ett er ikke noe problem!
Bilen burde ha et varmesystem som man kunne sette på når mann er på jobb.
Spørsmålet er om dette hadde trukket like mye strøm, som det batteriene mister under kulde???
Har nå Tazzari, har hatt Buddy

bosonic

Sitat fra: jon på søndag 21. november 2010, klokken 20:45
Bilen burde ha et varmesystem som man kunne sette på når mann er på jobb.
Spørsmålet er om dette hadde trukket like mye strøm, som det batteriene mister under kulde???

Det er urovekkende at en så ny bil ikke er ferdig utviklet før den settes ut på markedet.
Elbilsaken trenger virkelig å bli pushet fremover nå, og dette er et eksempel på at produsent og importør ikke har tatt seg bryderiet med felttesting på forhånd, men tar eventualitetene etterhvert som de oppstår.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

PerBear

Sitat fra: Tazzari på søndag 21. november 2010, klokken 16:50
Det er nok TS-LYP160AHA.
Disse skal kunne brukes og lades ned mot -45 grader selv om brukermanualen til bilen opererer med
-10 grader som nedre brukbare grense. Et fulladet batteri ved -10 grader har allerede mistet 30%. Ved 0 grader 20% tap osv. Jeg mener å ha sett et eller annet sted at batteriene varmes opp ved bruk (utladning), noe som kanskje utligner kuldetapet litt.

Ellers har jeg aldri vært under fire streker på måleren, men jeg har av og til opplevd raske fall på korte turer. Er ikke helt sikker, men det virker som at batterikapasiteten er dårligere etter full oppladning med påfølgende utjevning (BMS). Når jeg har klattladet (uten utjevning) og deretter kjører en tur, synker batterimåleren saktere.

Tazzari

Er du sikker på at det er TS-LYP160AHA? Basert på databladet til nevnte batterier så tåler de mye kulde og mister ikke mer enn ca 10-15% av kapasiteten ved -25°C i forhold til kapasitet ved +25°C (som er ca 2% under nominell kapasitet). Sjekk med datablkad her: http://www.thunder-sky.com/pdf/201072314189.pdf

Dersom din erfaring stemmer er det trolig brukt en annen type celler, evnt. at BMS "sparer" batteriet, eller så er ikke databladet til å stoles på. Kan du sjekke typebetgnelsen på cellene?
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

ElDino

Da skal bilen min til Enviro til onsdag... Det er vist flere som har hatt samme feil som meg med BMS.. og batterimåler..

Har ihvertfall tegnet Viking medlemmskap... Ser ut at jeg kommer å ha bruk for den ofte  :(
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Ladefabrikken

#28
TS cellene og SE cellen dropper veldig mye mer ned i Volt når man kjører i kulde enn det batteri produsentene påstår. Nå om dagen når det er -4 grader så dropper mine celler ned til
 til 2,8V ved pådrag. Ved 10 grader dropper de maks  ned til 3,1V. SE cellene kan lades under 0 grader i følge produsenten.  Hvorfor det står i databladet at de ikke kan lades under 0 grader er det ingen som kan svare på i Kina. Men etter mine opplevelser med SE cellene nå i kulla så bør man legge inn vareme i batterikassene for å få bedre ytelse i kulda. Tror nok det er det som skaper trøbel for de nye Tazzari at de ikke har varme i batterikassene.

Jeg tror at det som skjer med Tazzari i kulda er at BMS sier at noe er galt fordi cellene dropper for mye. Si at BMS har blitt satt til å stoppe bilen hvis en celle dropper ned til  2,8V. Det fungerer utmerket når det er varmt og godt men ikke så bra nå om vinteren.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

ElDino

Syns at alle som har Tazzari skal klager på fail.. Da kan vi tvinge de å gjøre noe med det.. Ny bil til 200000 skal ikke ha de feila der.

Hvis bilen min ikke blir i orden kommer jeg til å sende den tilbake med en gang...
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA