Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger tips til hjemmelading

Startet av Torunn, torsdag 01. september 2016, klokken 23:16

« forrige - neste »

Torunn

Jeg har en Leaf 2012 som jeg lader med originalkabelen i et vanlig stikk hjemme i carporten. Problemet er at det er samme kurs som til bl.a. varmepumpa, så løsningen funker dårlig på vinteren. Jeg må derfor få installert en ny kurs, og da vurderer jeg å investere i en ladestasjon. Siden jeg er skeptisk til elektrikerens elbilkompetanse trenger jeg tips til hva slags boks jeg skal få han til å montere for meg. Og hva er en fornuftig pris å betale? Bor i Trondheim.

TB

Kombinasjon med varmepumpe er neppe smart vinterstid.

Det er mange slike trådar her, frå det enkle med ein schuko, den meir robouste CEE, og til ladestasjon - som klart er praktisk ved at kabelen heng klar. (eller velge ein med valgfri kabel - slik at den virker på andre bilar og..)

Pris avhengig av arbeidstida elektriker må bruke for å hente strøm, er det langt til sikringskapet tek det gjerne lenger tid. Ladekabler og ladestasjonar finnes i mange prisklassar - frå ca 3000 og oppover til over 20000,-
Om du vil legge opp 32A - for din "neste bil" blir det litt dyrere kabel, og ladestasjon, men jobben for elektriker er lik. (Om du har stor nok hovedsikring.)

Er her to eksempel for 16A som sikkert vil fungere:
Denne har type 2 kabel - slik at om du har besøk av VW eller BMW eigar vil dei og kunne lade:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner/med-type-2-stikk

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladekabel-16a-cee-til-type-1-1?tm=ladekabler/mode-2-til-type-1
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Torunn

#2
Takk for svar. Bilen min er jo snart fem år gammel, så det kan vel bli ny elbil etter hvert. Tenker å kjøpe ladestasjon med kabel, slik at jeg kan ha ladekabelen liggende i bilen. Kan jeg velge ladestasjon med type 2 kontakt? Leaf bruker vel type 1? Mente du at jeg burde kjøpe ladestasjon med separat ladekabel, slik at den kan benyttes for andre bilmerker (med sine ladekabler)?

Elektrikeren som har vært her skulle ha 6800 kr for å montere ny stikk og 10A kurs med jordfeilvern, og han skal vel ha omtrent det samme for å installere en ladestasjon også.

kodalse

#3
Jeg bestilte denne med innebygd B-vern.
Tar alt både 1-fas, 3-fas fra 10A opp til 32A
Fungrer aldeles utmerket på min 2012 Leaf og er mode-3 slik at den ville fungere like godt på alle fremtidige elbiler også.
En stor fordel er at den kan tas med om jeg skulle finne på å flytte.

I Trondheim anbefaler jeg Aalmo AS som elektriker. De kan jobben sin og holder fornuftig rimelige priser.

http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html



Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

nofuelno

Sitat fra: Torunn på torsdag 01. september 2016, klokken 23:16
Jeg har en Leaf 2012 som jeg lader med originalkabelen i et vanlig stikk hjemme i carporten. Problemet er at det er samme kurs som til bl.a. varmepumpa, så løsningen funker dårlig på vinteren. Jeg må derfor få installert en ny kurs, og da vurderer jeg å investere i en ladestasjon. Siden jeg er skeptisk til elektrikerens elbilkompetanse trenger jeg tips til hva slags boks jeg skal få han til å montere for meg. Og hva er en fornuftig pris å betale? Bor i Trondheim.
Den trenger ikke koste mer enn 3.995,- !
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-ladepunkt-16a-type-1#product
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Falsum

Jeg er akkurat i prosess med å få dette på plass hjemme.
Ladestasjon fra Proxll, ny 16A kurs fra sikringsskap og 30 (?) m kabel i grøft fra sikringsskap ut til garasje.
Totalt vil dette komme på 12-15000 kr sier elektriker, og da skal jeg selv grave grøfta ut til garasjen.
Selve ladestasjonen koster vel rundt 6000 kr, men det er installasjonen og ny kurs som drar opp kostnaden. Det må borres opp litt føringsveier fra sikringsskapet og ned til hushjørnet før kabelen går i grøfta.

Kan likevel se ut som tilbudet mitt er i dyreste laget, eller hva synes dere?

Falsum

Og når det gjelder type plugg. Jeg har Leaf 2013 modell sjøl som har type 1-plugg. Likevel velger jeg å montere ladestasjon med type 2 uttak, så kjøper jeg bare en overgangskabel med type 2 -> type 1 anslutninger. Da er jeg forberedt for at en eventuell ny elbil om 2-3 år bruker type 2-plugg, eventuelt ved å bare kjøpe en ny overgangskabel.

pudderjagar

Sitat fra: Falsum på tirsdag 06. september 2016, klokken 14:28
Jeg er akkurat i prosess med å få dette på plass hjemme.
Ladestasjon fra Proxll, ny 16A kurs fra sikringsskap og 30 (?) m kabel i grøft fra sikringsskap ut til garasje.
Totalt vil dette komme på 12-15000 kr sier elektriker, og da skal jeg selv grave grøfta ut til garasjen.
Selve ladestasjonen koster vel rundt 6000 kr, men det er installasjonen og ny kurs som drar opp kostnaden. Det må borres opp litt føringsveier fra sikringsskapet og ned til hushjørnet før kabelen går i grøfta.

Kan likevel se ut som tilbudet mitt er i dyreste laget, eller hva synes dere?

15 000kr er nok ikkje dyrt med tanke på arbeid og 30 m kabel. Har sett værre prisar enn da.

Men pass på at du velger ein boks med kontakt og ikkje med kabel. Då står du fritt til å lade hvilken som helst bil hvis du får besøk eller skifter bil.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

nofuelno

Sitat fra: Falsum på tirsdag 06. september 2016, klokken 14:32
Og når det gjelder type plugg. Jeg har Leaf 2013 modell sjøl som har type 1-plugg. Likevel velger jeg å montere ladestasjon med type 2 uttak, så kjøper jeg bare en overgangskabel med type 2 -> type 1 anslutninger. Da er jeg forberedt for at en eventuell ny elbil om 2-3 år bruker type 2-plugg, eventuelt ved å bare kjøpe en ny overgangskabel.
En større investering, men mer fremtidsrettet ;)
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

werner


I dag ble ladestasjon fra Elbilhjelpen montert og satt i gang. Bare å plugge i 32 A kontakt, feste den på veggen og sette i bilen. Første gang prøver jeg meg forsiktig med 24 A på Leafen. Neste gang går jeg opp til 32A. Stikkontakt som skimtes i hjørnet brukes ikke mer til lading.

Elbilhjelpen var virkelig rask med å levere denne stasjonen.
Hvis det er noen som har slik lader som vist på bildet lurer jeg på om dere drar ut 32 A stikkontakten når den ikke er i bruk.

TB

Sitat fra: werner på torsdag 08. september 2016, klokken 19:19
Hvis det er noen som har slik lader som vist på bildet lurer jeg på om dere drar ut 32 A stikkontakten når den ikke er i bruk.
Har ikkje denne sjølv, men har montert 16A versjonen ved mine foreldre. Den står alltid plugga inn. Så langt ikkje noko problem.

Ved tordenvær kan det kanskje være aktuelt å ta den ut, ellers kan den stå kobla til.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA