Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisforskjell på bokser til hjemmelading.

Startet av andy76, søndag 18. september 2016, klokken 17:31

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 20. september 2016, klokken 00:51
En annen grunn er jo at jo større batteri man har, jo sjeldnere trenger man noe annet enn 10 A (2,3 kW) eller 16 A (3,6 kW). Hva skal man med det?

Jepp. Jeg lader med DC på tur, men når jeg saktelader Teslaen er det nok >98% på 16A eller tregere selv om jeg har tilgang til 32A hjemme. Lader stort sett bare 1-2 ganger pr. uke også. Ofte på så lite som 5A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

10A lading gir rundt 250 km lading / døgn

Alle som kjører lengre enn det trenger mer lading enten i form av 16 til 32A enfase lading eller 3 fase eller DC hurtiglading. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sylwester

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 20. september 2016, klokken 06:11
10A lading gir rundt 250 km lading / døgn

Alle som kjører lengre enn det trenger mer lading enten i form av 16 til 32A enfase lading eller 3 fase eller DC hurtiglading. ;)

Skal jo helst kjøre bilen i løpet av døgnet og da :-p

Det er jo nevnt flere steder på forumet at raskere saktelading er gunstigere for batterilevetiden også.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Robert Sund

De forsøkene som viste at hurtigere lading ga mindre slitasje enn når hastigheten var mindre var kjørt rygg-mot-rygg; det vil si, de viste tydeligere sammenheng mellom aldring og slitasje, enn bruk og slitasje.

Svært mye tydeligere.

Det var ikke undersøkt hvilken virkning det ville hatt å utsette lading og deretter lade hurtig. Laderegimet var CC/CV.


Det var undersøkt hva som førte til varmeutvikling i batteriet som ikke skyltes motstand. Det viste seg at over 80 % oppladet førte til tap av ladning som gikk over til varme. Det var særdeles tydelig sammenheng mellom disse parasitt reaksjonene og forkortet levetid. Denne uønskede virkningen var svært temperaturavhengig; høy temperatur kombinert med fullt batteri gir forkortet levetid.

Dette stemmer godt med resultater fra virkeligheten.

Med nøyaktig nok utstyr var de i stand til å måle tap i ladning, og "ekstra" varmeutvikling, i løpet av 1 lade syklus, og derved avgjøre om kjemien i en celle vil gi bedre levetid enn kjemien i en annen (lik) celle. Dette vil gjøre forskning på batterier mye mer effektiv.


Han jobber nå ved Tesla. (De "kapret" han fra universitetet). Jeg skal se om jeg finner link til foredraget.



Robert Sund

Her er linken:
https://batterybro.com/blogs/18650-wholesale-battery-reviews/103090502-why-do-lithium-ion-batteries-die-long

av professor Jeff Dahn fra Dalhousie University
Tittel: "Why do lithium-ion batteries die, and can they be immortal"


Ut fra forskning jeg har sett, er det ikke noe poeng i å lade hurtig (eller sent) for å forlenge levetiden. Moderat temperatur og moderat SOC gjør susen.

Jeg skulle ønske det var lagt opp til lading til minst 20%, og deretter til 80% på natten som ett standardvalg, enten på ladeboksene eller i bilene. Det burde ikke gjort hverken boks eller bil dyrere.

Uansett hvilken boks man velger å kjøpe, (og hvor små sikringer man installerer); en evt. ny kabel bør minst takle 3 fase 32A (, i alle fall for de med TN nett). Hvis man velger industristikk kan man bytte, ta med seg, sende til reparasjon, oppgradere ... boksen uten en ny installasjonsrunde.

Rio

Et poeng om ladehastighet: det som er gyldig for en batterikjemi og en batteristruktur (altså, hvordan batteriet er konstuert rent fysisk), trenger overhode ikke være gyldig for et annet batteri. Selv med samme kjemi.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA