Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjettometeret: Mest fleip eller spor av fakta?

Startet av zbk, torsdag 01. september 2016, klokken 09:47

« forrige - neste »

zbk

Lurer på om noen andre ser samme ekstremt rare utslag på gjettometeret i bilen sin (jeg har 43kW-utgaven).

Etter drøye halvannet år hadde jeg forsåvidt vent meg til at gjettometeret viser rundt 130km ved full tank, uavhengig (jeg så i alle fall ikke noen sammenhenger) av forbruket siste dagene før.

Etter lading natt til nandag tok jeg derimot og resatte estimatet ved bruk av "begge pedaler og åpen dør"-trikset. Gjettometeret hoppa til 178km. Kjørte så tre dager med lokalkjøring og snittforbruk på 11.9kWh/100km. Gjettometeret har da hele tida vist forbausende korrekte verdier (basert på forbruket og rest på batteri).

Lada opp igjen natt til i dag. Når jeg setter meg i bilen viser estimatet 155km, noe som umiddelbart faller til 116km når jeg starter bilen og rygger ut av garasjen. På vei til jobb (9km, 12.5kWh/100km) vandrer estimatet mellom 115 og 120km og viser så 116km igjen når jeg parkerer bilen på jobb.

Noen som har informasjon (eller en gjetning) om hvordan  Renault har klart å lage en så til de grader elendig estimator? For min egen del har jeg helt sluttet å bruke hverken batteribarene eller estimert kjørelengde til noe fornuftig. I stedet baserer jeg meg på tripptelleren og antall kWh forbrukt siden sist lading. Bilen viser foreløping ingen tegn på redusert kapasitet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

#1
Jeg har samme opplevelser som deg.
På kjøretur fra Sandnes til Voss ladet jeg opp i Etne på 43kW laderen.
Underveis fikk jeg selvsagt beskjed om at målet ikke kunne nås.
Ettersom jeg er ulydig, ignorerte jeg advarslene og ved ankomst Etne hadde jeg 19Km restrekkevidde.
(Sannsynligvis ville denne ha økt om jeg hadde latt bilen hvile litt..)

På returen stoppet jeg igjen på Etne og fyllte til 99 prosent, som egentlig tilsvarer rundt 80%, noe du ser når du begynner å kjøre videre. Batterisølen minker i rasende fart, før den etterhvert begynner å roe seg ned. Her fikk jeg rød advarsel om at målet ikke kunne nås. Fortsatt ulydig og vitende om at fergeturen på magisk vis fyller på batteriet fortsatte jeg videre, og sannelig hadde jeg 14km tilgode når jeg parkerte hjemme i Sandnes.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

THE

#2
Samme på min 43kW utgave. Bruker tripteller og antall kWh forbrukt for å se hvor langt jeg kan kjøre. Problemet kommer etter hurtiglading(er) der man egentlig ikke har peiling på hvor mange kWh man har på batteriet etter hvert. Resultatet blir at man må lade oftere/får kortere praktisk rekkevidde enn det bilen klarer fordi man ikke har snøring på hvor mye energi som er igjen på batteriet.

Renault har jo egentlig gjort så godt de kan for å ødelegge en ellers god bil. Det som irriterer meg grenseløst med Zoe er SW-relatert og RBI-relatert. SW er gjennomgående elendig når det gjelder SOC, batterimåler, TPMS, App-funksjonalitet m.m. Det verste er vel likevel at RBI/Renault Norge ikke viser spor av interesse for problemer med bilen. Når RBI i tillegg kommer med alle mulig bortforklaringer rundt fjerning av 43kW ladere i KIWI-avtalen, Zaptec-forsinkelser, TPMS-utfordringer osv. så har det i alle fall ødelagt mye av det positive med bilen for min del. Det sitter langt inne å anbefale noen å kjøpe Zoe når det finnes så mange andre bra elbiler med hurtiglading på markedet. Lysten til å kjøpe ny Renault-elbil, uansett hvor bra neste generasjon blir, er også helt fraværende.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Zoe64

Sitat fra: THE på torsdag 01. september 2016, klokken 13:11
Samme på min 43kW utgave. Bruker tripteller og antall kW forbrukt for å se hvor langt jeg kan kjøre. Problemet kommer etter hurtiglading(er) der man egentlig ikke har peiling på hvor mange kWh man har på batteriet etter hvert. Resultatet blir at man må lade oftere/får kortere praktisk rekkevidde enn det bilen klarer fordi man ikke har snøring på hvor mye energi som er igjen på batteriet.

Renault har jo egentlig gjort så godt de kan for å ødelegge en ellers god bil. Det som irriterer meg grenseløst med Zoe er SW-relatert og RBI-relatert. SW er gjennomgående elendig når det gjelder SOC, batterimåler, TPMS, App-funksjonalitet m.m. Det verste er vel likevel at RBI/Renault Norge ikke viser spor av interesse for problemer med bilen. Når RBI i tillegg kommer med alle mulig bortforklaringer rundt fjerning av 43kW ladere i KIWI-avtalen, Zaptec-forsinkelser, TPMS-utfordringer osv. så har det i alle fall ødelagt mye av det positive med bilen for min del. Det sitter langt inne å anbefale noen å kjøpe Zoe når det finnes så mange andre bra elbiler med hurtiglading på markedet. Lysten til å kjøpe ny Renault-elbil, uansett hvor bra neste generasjon blir, er også helt fraværende.

Kunne ikke sagt det bedre selv!
Polestar 2 2021
Renault Zoe Intens 2014, Brun

bjaolsen

Når det gjelder utbygging av 43kW har jo i tillegg Enova vært "hjelpsomme" overfor utbyggerne og tolket transportdirektivet fra EU på sin egen måte. Dette har medført en utvikling i ladere som ser slik ut (se gul linje for 43kW AC) Norge vs. Hele Europa
/
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Som en illustrasjon til trådtema kan jeg rapportere følgende fra i dag. 155km ved opplåsing ble 116km når jeg trilla ut av garasjen. Etter 65km (11.7kWh/100km) sier gjettometeret 91km igjen og ca 2/3 tank.

Det er mao nærmere enn ved full tank, men fortsatt burde jeg klare minst 30-35% mer enn gjettometeret sier.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Elmar

Samme her,  lengste turene vi bruker bilen på er 10 mil,  og da får vi melding om at den ikke når frem til målet uten lading.  Varierer mellom 95km på vinteren og 130km max på sommeren,  men noen km på motorveien så dropper det fort ned til 100km

Som småbarnsfamilie med generelt lite tid til overs,  så hjelper det ikke med 22kw lading. Da blir det dieselbilen istedet. Svigers bor ca 60km unna, med hovedsak motorvei.  Vi kjører alltid dieselbilen pga for kort rekkevidde og at vi ikke kan lade hos dem.

Kollega med e-golf uten varmepumpe sier de kjører lett 17 mil.  Det mest irriterende er at selger bare prata drit om e-golf og b-klassen måtte jeg ikke finne å kjøpe da den ikke hadde hurtiglading.

Må forresten inn igjen med defekt varmeapparat,  tror det er tredje eller fjerde gangen,  det holder en kort periode og så faller det ut.

Men det er en flott bil å kjøre,  flott bil å se på,  billig i drift (så lenge alt går på garanti) og upåklagelig service fra verkstedet og god plass,  bakovervendte bilstoler og barnevogn ingen problem.
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

THE

Jeg kjører lett 17 mil, og sannsynligvis 20 mil også med Zoe, men da må det være lav hastighet. Problemet er at bilen sier at det ikke er mulig å kjøre lenger enn 12-13 mil, og etter 13-14 mil må jeg stoppe og låser bilen noen minutter slik at den finner igjen resten av energien i batteripakka som den ikke har kontroll på. Etter 5 minutter med låst bil er det plutselig 20-30% ekstra på batteriet, og bare å kjøre videre. Har kjørt 6-7 km etter at rekkevidde indikerte --- km, da bilen hadde stått litt hadde jeg 18% SOC igjen. Slike feil er usannsynlig irriterende og resulterer i unødvendig hurtiglading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Speeder

Sitat fra: THE på fredag 02. september 2016, klokken 06:43
Jeg kjører lett 17 mil, og sannsynligvis 20 mil også med Zoe, men da må det være lav hastighet. Problemet er at bilen sier at det ikke er mulig å kjøre lenger enn 12-13 mil, og etter 13-14 mil må jeg stoppe og låser bilen noen minutter slik at den finner igjen resten av energien i batteripakka som den ikke har kontroll på.

Er det noen som har forsøkt å bare fortsette å kjøre uten å ta "5-min-jukseladestopp". Er energien tilgjengelig, selv om gjettometeret har vist 0km igjen.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

bjaolsen

Min erfaring er at bilen går i "saktemodus" basert på den energien den TROR det er i batteriet, dermed går den (min hvertfall) sakte frem til den får stoppet og tenkt seg om.

Har ikke opplevd å få så mye som 20% igjen, mer i 10-15% området, men dette avhenger av belastning underkjøring og antall delvise ladninger, dvs. uten 99-100%. Forøvrig er vel største fallet jeg har opplevd - 6 hurtigladninger på en dag etterfulgt av parkering gav fall fra 99% til 78%.

Ellers så er min erfaring at gjettometeret kun er en funksjon av % * energi / snittforbruk. Og hvis en gjør "normal" nullstilling så er det nærmest verdiløst.

Regner stort sett 150km (120km hvis mye over 100km/t) rekkevidde på min Q210, da har jeg litt å gå på og trenger ikke tenke så mye på kjørestil.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Selv har jeg heldigvis ikke opplevd at bilen tror det er tomt på batteriet lenge før det skal være, men rundt ca 25% anvist på batteribarene kjører jeg veldig langt pr % på batteriet. Det virker som at det justeringen som normalt skjer ved parkering skjer gradvis under kjøring. Jo hardere kjøring underveis, jo mer utpreget blir effekten.

Under ca 15% har det virket som om bilen min er rimelig on-track med estimatene sine, men jeg har ikke gjort dette ofte nok til å ha sikre data. Basert på informasjon om forbruk ok kjørelengde ser det i det minste bra ut.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ladov

Finnes det en 'ufarlig' måte å tømme batteriet på? Sånn av rein nysgjerrighet kunne jeg godt tenkt meg å kjøre til den stopper men helst ikke langs en øde fylkesvei i Indre Enfold..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jche

Lite trafikkert vei, og følgebil med biltralle eller aggregat.

morten69

Sitat fra: ladov på fredag 02. september 2016, klokken 16:45
Finnes det en 'ufarlig' måte å tømme batteriet på? Sånn av rein nysgjerrighet kunne jeg godt tenkt meg å kjøre til den stopper men helst ikke langs en øde fylkesvei i Indre Enfold..

Ingen fare å gå tom du har gratis tauing i 5 år på Zoe. de tauer deg til nærmeste hurtiglader.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

ladov

Sitat fra: THE på torsdag 01. september 2016, klokken 13:11
Renault har jo egentlig gjort så godt de kan for å ødelegge en ellers god bil.
...
Jeg vil heller si at det er en bil som er frustrerende full av ubrukt potensial..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA