Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

POD Point hjemmelader eller Zaptec universalladekabel?

Startet av Fnatti, fredag 17. juni 2016, klokken 10:56

« forrige - neste »

morten69

Sitat fra: Phase på torsdag 25. august 2016, klokken 21:32
Takk for gode svar.  Jeg har it-nett. Snakket med elektriker i dag da jeg leste at 3.6 kW podpoint  med trafo trekker 3.7 kW.  Noe som blir for mye for en 16 amp. Kurs.  Han mente det burde holde til å bytte til treg sikring..  Noen som har erfaring med dette? 
Bilen hentes forrøvrig på tirsdag. 
Kjenner jeg er litt mer spent på landingen en jeg kansje burde være :p

Jeg har TN nett og på min Podpoint ble det montert 20A sikring.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

fsorensen

Sitat fra: Phase på torsdag 25. august 2016, klokken 21:32
Takk for gode svar.  Jeg har it-nett. Snakket med elektriker i dag da jeg leste at 3.6 kW podpoint  med trafo trekker 3.7 kW.  Noe som blir for mye for en 16 amp. Kurs.  Han mente det burde holde til å bytte til treg sikring..  Noen som har erfaring med dette? 
Bilen hentes forrøvrig på tirsdag. 
Kjenner jeg er litt mer spent på landingen en jeg kansje burde være :p

Jeg har også IT-nett og hadde elektriker på oppdrag fra forhandler for installasjon av PodPoint på besøk en hel dag i forrige uke.

Hos meg ble det selvfølgelig også montert skilletrafo, som for øvrig har blitt litt mindre enn de andre jeg har sett. I sikringsskapet installerte elektrikeren en 16A sikring med C-karakteristikk, så et lengre kabelstrekk (20m) fram til skilletrafoen. Etter skilletrafoen ble det installert en 20A sikring med D-karakteristikk samt en separat jordfeilbryter. Etter denne sikringen og jordfeilbryteren sitter så PodPoint installert. Det er (svært) korte kabelstrekk mellom skilletrafo, sikringsboks og PodPoint.

Installasjonen på veggen i carporten hos meg ser ut som på bildene nedenfor, alt montert og koblet opp av elektriker.

2020 Renault Zoe Intens (ZE50)
2016 Mercedes-Benz GLE 500e (for å dra de tunge lassene og lengre turene)

Phase

Takk for informativt bildet og info.  Har snakket med uavhengig elektriker og verksted de mener at 16 amp holder så lenge sikringen er treg.

fsorensen

Sitat fra: Phase på fredag 26. august 2016, klokken 11:48
Takk for informativt bildet og info.  Har snakket med uavhengig elektriker og verksted de mener at 16 amp holder så lenge sikringen er treg.

Bare hyggelig å kunne hjelpe. :)
2020 Renault Zoe Intens (ZE50)
2016 Mercedes-Benz GLE 500e (for å dra de tunge lassene og lengre turene)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA