Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde Ioniq

Startet av PaulusA, tirsdag 30. august 2016, klokken 14:39

« forrige - neste »

Elmo

Bilder legges inn ved å trykke på + tegnet under skrivefeltet
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Skeptikeren

Er det noen her som har noen erfaringer gjennom en hel vinter med 15-20 minusgrader?

Sladd

Sitat fra: Skeptikeren på lørdag 24. november 2018, klokken 09:35
Er det noen her som har noen erfaringer gjennom en hel vinter med 15-20 minusgrader?

Realisting 160km med full varme osv. har jeg erfart i fjor vinter.

Har du forvarmet bil/batteri hjelper det veldig på!

Fossilbil

Noen som har formening eller har testet om ionic ved +10 vil klare :

  • Stavanger - Mandal
  • Stavanger - Bergen

2 voksne + 2 Barn og «lett baggasje»

:)

EV-FTW

Sitat fra: Fossilbil på onsdag 13. mars 2019, klokken 22:47
Noen som har formening eller har testet om ionic ved +10 vil klare :

  • Stavanger - Mandal
  • Stavanger - Bergen

2 voksne + 2 Barn og «lett baggasje»

:)


Har ikke kjørt selv, men min far har bilen.
Han kjører fint til Bergen fra Sola. Dette var på høst, men kanskje 10-12 grader.

Stavanger til Mandal bør også gå greit.

Jeg kjører selv fra Sandes til Mandal på en lading med mon Leaf 30, og du kommer greit 5 mil lengre med ioniq.

Så ja, begge strekkene bør gå fint, så lenge du ikke kjører veldig hardt!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

staljin

Sitat fra: Fossilbil på onsdag 13. mars 2019, klokken 22:47
Noen som har formening eller har testet om ionic ved +10 vil klare :

  • Stavanger - Mandal
  • Stavanger - Bergen

2 voksne + 2 Barn og «lett baggasje»

:)

Hei,

Kjørt selv med Ioniq Stavanger -Knavrik. Ladet begge gangene på Stord v/McDonalds. Hadde 29% fra Stavanger og 49% fra Knarvik. Egentlig kan en lade på Stord når en kjører fra Stavanger og lade i Aksdal på vei ned. Kjørt Eco mode uten AC og Sport mode her og der. Er ganske "heavy" på gasen så det er rom for å kjøre mer økonomisk

Staljin

EV-FTW

2019 mod Ioniq 28kWh, kjørt 24 000 kilometer. Kjørte Sandnes til litt forbi Kristiansand i går kveld. Stort sett 15-17 grader, stille og tørt. Kjørte 3-5 kilometer i timen over fartsgrensene. Og måtte ta denne omveien innom Kvinesdal og over fjellet til Lyngdal. Startet med 100 prosent, ankom med 9 prosent og 2 mil på GOM igjen. Kjørte i ett, uten å lade. Totalt kjørt 24,9 mil.
Synes det er bra jeg, av en bil med 28 kWt batteri!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Zimon

Ioniq og Tesla Model 3 er fortstt kongen på haugen av effektivitet, ergo antall km per kWh.  :+1:
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

gjobjo

Motor.no har en ny og oppdatert rekkvidde test på 29 elbiler, så at Ioniq 2020 kom ganske bra ut av den, med 342.2 km fra 100% til 0% på batteriet
https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/
Tesla Model Y  LR 2023
Hyundai Ioniq 2020

turfsurf

Sitat fra: Zimon på tirsdag 02. juni 2020, klokken 15:47
Ioniq og Tesla Model 3 er fortstt kongen på haugen av effektivitet, ergo antall km per kWh.  :+1:
Faktisk slo mini e begge disse i motor sin test.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

knut3448

Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. juni 2020, klokken 19:52
Sitat fra: Zimon på tirsdag 02. juni 2020, klokken 15:47
Ioniq og Tesla Model 3 er fortstt kongen på haugen av effektivitet, ergo antall km per kWh.  :+1:
Faktisk slo mini e begge disse i motor sin test.
Men Ioniq og TM3 kjørte vel endel mer høydemeter? I tillegg ble vel Ioniq og TM3 kjørt til 0%(km), mens Mini e ble kjørt til den stoppet? Ikke så lett å sammenligne disse resultatene.

Det er vel bedre å bare se på WLTP eller EPA tallene. Her er bilene testet under like forhold. Mini skal være mindre effektiv.



turfsurf

Sitat fra: knut3448 på mandag 15. juni 2020, klokken 12:41
Men Ioniq og TM3 kjørte vel endel mer høydemeter? I tillegg ble vel Ioniq og TM3 kjørt til 0%(km), mens Mini e ble kjørt til den stoppet? Ikke så lett å sammenligne disse resultatene.

Det er vel bedre å bare se på WLTP eller EPA tallene. Her er bilene testet under like forhold. Mini skal være mindre effektiv.
Nå vet jeg ikke hvor de forskjellige stoppet, så høydemeter kan jeg ikke si noe om. Om de ble kjørt til 0% eller helt tom har vel ikke noe å si for effektiviteten.

EPA som du viser til har høyere innslag av motorvei enn denne testen. Det man kan si er at i denne testen var Mini-e mere effektiv enn TM3 og Ioniq. Hadde testen gått på motorvei ville nok resultatet vært annerledes.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

knut3448

Sitat fra: turfsurf på mandag 15. juni 2020, klokken 13:11Nå vet jeg ikke hvor de forskjellige stoppet, så høydemeter kan jeg ikke si noe om. Om de ble kjørt til 0% eller helt tom har vel ikke noe å si for effektiviteten.

EPA som du viser til har høyere innslag av motorvei enn denne testen. Det man kan si er at i denne testen var Mini-e mere effektiv enn TM3 og Ioniq. Hadde testen gått på motorvei ville nok resultatet vært annerledes.
Jeg finner ikke igjen live oppdateringa fra turen, og livestreamen på youtube er ikke tilgjengelig. Om Minien ikke kom mye forbi Ringebu så slapp den vel unna mye høydemeter...?

Hvordan regnes effektiviteten ut da? Antatt tilgjengelig batterikapasitet delt på kjørte km? Da betyr det jo litt om bilen er kjørt helt tom eller ikke.

EPA testen viser city, highway og combined...

turfsurf

Sitat fra: knut3448 på mandag 15. juni 2020, klokken 15:03

Hvordan regnes effektiviteten ut da? Antatt tilgjengelig batterikapasitet delt på kjørte km? Da betyr det jo litt om bilen er kjørt helt tom eller ikke.

EPA testen viser city, highway og combined...
Hvor mye de fikk ladet bilen med etter kjøring / kjørte km er vel det beste.

EPA viser ikke norsk landeveiskjøring, og EPA kan man og velge å sette ned rekkevidden som vi jo har sett tilfeller av. Ellers er vel Ringebu ett par hundre meter over havet...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

knut3448

Jeg vet ikke om jeg henger helt med nå. Du sier at Minien er mer effektiv enn de to andre i denne testen. Alt vi vet er vel oppgitt batteristørrelse og kjørte km? Vi vet ikke hvor mye de har ladet etterpå?

Ja, EPA har testet to scenario, under identiske forhold. Her har er bilene testet i ett scenario, der bare noen av bilene har blitt kjørt til de stoppet, også har vi fått en liste over hvor langt de har kjørt. I tillegg er det nok også ganske stor forskjell på gjennomsnittlig høydemeter pr kilometer for flere av bilene. De kjørte vel ikke mange mil etter Ringebu før de var mye høyere over havet.

Jeg tenker fortsatt at WLTP og EPA er mer interessant å se på om man vil sammenligne biler enn denne testen. Selv om man risikerer at produsenten ikke bruker resultatet når de oppgir modellens rekkevidde. Det har vel ikke skjedd så ofte...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA