Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde Ioniq

Startet av PaulusA, tirsdag 30. august 2016, klokken 14:39

« forrige - neste »

PaulusA

Lurer på en ting.

Ser at Ioniq er oppgitt til 28 kWt batteri og 280km rekkevidde, hvilket betyr forbruk på 10 kWt/100 km. Leser av tester at dette kan være mulig under ideelle forhold, men hva blir det i praksis?
Vil ikke denne bilen fort vekk ende opp med ned i 140km eller mindre på vinteren?
Bare spør :-)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

tutti

#1
Vi kan bare spekulere så lenge ingen har testet den under vinterforhold.

Er teknikken i nærheten av det Soul har idag så tyder eiernes historikk på forumet her brukbare ytelser også på vinterstid, kanskje så mye som 150 km under skikkelige vinterforhold?

PaulusA

Ja, blir spennende å se :-)

Ser at en av grunnene til lavt forbruk er lav vekt, da vil jo endringen i prosent bli høyere når man laster bilen, og ditto høyere forbruk ved "langkjøring" :-)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

EspenM3

Sitat fra: PaulusA på tirsdag 30. august 2016, klokken 14:50
Ja, blir spennende å se :-)

Ser at en av grunnene til lavt forbruk er lav vekt, da vil jo endringen i prosent bli høyere når man laster bilen, og ditto høyere forbruk ved "langkjøring" :-)

Den har uansett så god aerodynamikk, at den vil klare bedre rekkevidde enn sine direkte konkurrenter ved langkjøring selv om du laster inn en haug med kilo. Gitt at konkurrentene også har med samme haugen med kilo selvfølgelig  :)

PaulusA

Ja, vi får se hva som blir tilfellet :-)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

bno

Vær å prøvekjørte forleden dag og bilen er meget bra. Imidlertid er jeg opphengt i at man her kommer med en bil som har omtrent (ca 3 mil lengre) samme rekkevidde som gen. 1. Jeg er ikke interessert i å sette meg tilbake 4 - 5 år i så måte ved kjøp av elbil igjen. Nå har Hyundai sagt at det kommer en 200 miles versjon i 2018 dvs. neste år sammen med TM3. Spørsmålet mitt  blir om ikke Hyundai burde ha kommet med valgmulighet allerede nå? Imidlertid valgte jeg denne vekk da jeg tror den flopper med så lite batt. kap. Mange ble veldig skuffet og ikke minst i US som er det store markedet uansett. Det gjenstår å se ila de 2 neste månedene for best. man i dag kan man få den neste måned. Neste båt last kommer ved årsskiftet.

Gizmo

#6
Antar at grunnen til at verken Hyundai eller andre kommer med større batterikapasitet som alternativ er at ingen av de få fabrikkene som produserer dette er kommet langt nok med utvikling/produksjon av dette. Når det skjer så kommer verken Opel, Nissan eller andre til å utkonkurrere andre produsenter på batterikapasitet og lanseringstid. Tror alle relevante bilmodeller er ferdig utviklet i god tid før batteriene er produsert og utlevert. Da er det først og fremst logistikken og produksjonshastigheten som skiller dem.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

moby666

Jeg også var veldig bekymret for rekkevidden, men jeg har slått meg til ro med at rekkevidden holder fint for meg da jeg også har en annen bil. Har hatt Soul i 2 år og vært fornøyd med rekkevidden på den, bortsett fra på motorvei. Fordelen med Ioniq er at batteriet ikke veier så mye og ikke tar plass fra baksetet eller bagasjerommet.
Opel Ampera-e får fin rekkevidde, men bilen er ikke akkurat pen og har ikke bagasjerom til lengre turer. Jeg er heller ikke interessert i å betale mer for lengre rekkevidde som jeg kanskje trenger 10 ganger i løpet av et år.

Amoss

Sitat fra: bno på fredag 02. september 2016, klokken 09:38
Nå har Hyundai sagt at det kommer en 200 miles versjon i 2018 dvs. neste år sammen med TM3.

Tolker det at de kommer med dette nå - alt under utrullingen av årets modell - at de har tatt til seg markedets tilbakemeldinger: Dette er en flott bil, men rekkevidden holder ikke nå med mellomrekkeviddebilene rett rundt hjørnet.

Hadde den kommet idag med 200+ miles rekkevidde (EPA) så hadde jeg nok sett svært seriøst på denne og vurdert opp mot Model 3 som nok fortsatt er opp mot 2 år før jeg kan få levert og Bolt/Ampera-e som er kanskje ett år frem i tid.

Til neste år vil vi sitte med mye mer informasjon om begge disse alternativene, og med Ampera-e som kan leveres omtrent på samme tid (antatt), og forhåpentligvis under ett år igjen til Model 3. Da regner jeg med - eller i det minste håper :) - at valget ikke ville vært like lett, og sjansene for at jeg ender opp med denne bilen vil være mindre enn det hadde vært idag.

Men klart, de har idag en god pris, og om den ikke økes for mye for den nye modellen neste år - og dollaren holder seg stabil eller øker - kan det være de sitter med en god prisfordel.

Digresjon: Men å kreve skinnseter (som jeg ikke kan fordra) for å få takluke (som jeg setter stor pris på)... *sukk*
Model S 85D

bno

Sitat fra: Gizmo på fredag 02. september 2016, klokken 09:52
Antar at grunnen til at verken Hyundai eller andre kommer med større batterikapasitet som alternativ er at ingen av de få fabrikkene som produserer dette er kommet langt nok med utvikling/produksjon av dette. Når det skjer så kommer verken Opel, Nissan eller andre til å utkonkurrere andre produsenter på batterikapasitet og lanseringstid. Tror alle relevante bilmodeller er ferdig utviklet i god tid før batteriene er produsert og utlevert. Da er det først og fremst logistikken og produksjonshastigheten som skiller dem.

Jeg tror at produsentene operer med lavkapasitet batterier med vilje. Utdyper ikke dette da man kan google litt selv  ;D

bno

#10
Sitat fra: moby666 på fredag 02. september 2016, klokken 10:17
Jeg også var veldig bekymret for rekkevidden, men jeg har slått meg til ro med at rekkevidden holder fint for meg da jeg også har en annen bil. Har hatt Soul i 2 år og vært fornøyd med rekkevidden på den, bortsett fra på motorvei. Fordelen med Ioniq er at batteriet ikke veier så mye og ikke tar plass fra baksetet eller bagasjerommet.
Opel Ampera-e får fin rekkevidde, men bilen er ikke akkurat pen og har ikke bagasjerom til lengre turer. Jeg er heller ikke interessert i å betale mer for lengre rekkevidde som jeg kanskje trenger 10 ganger i løpet av et år.

Jeg har ikke annen bil og slik har det vært i 5 år. Jeg ser frem til TM3, men om denne bilen hadde hatt 30 mil rekkevidde hadde jeg vært fornøyd med det. Å ha en bil nr. er individuelt, men om dette er et valg pga rekkevidde og annet så leverer ikke produsenten biler som vi trenger og ønsker. Ikke en gang krok. Kan B... 8) på at hybriden kan leveres med krok nå er om litt.

johnsalf

Våre reelle behov og bruk av bil er forskjellige - dermed er det naturlig at vi har ulike krav til rekkevidde.
- Men jeg lurer allikevel om mange er litt for opptatt av rekkevidden.
- Ioniq har mer enn nok til daglig privat kjøring i nærområdet.
- Og på langtur i Norge rekker den til 2-3 timers kjøring. Vil ikke de fleste av oss da uansett like å ta en stopp med en liten matbit, så kan bilen lades i mens?

Selvsagt, ligger hytta (eller andre steder en ofte reiser) 250-300km unna ville jeg passet på å kjøpt bil som går så langt uten lading, men for oss andre - har det noen reell betydning om bilen går 200 eller 300km på en lading?

Hvis en ofte drar på lange bilturer/ferier med lange kjørestrekk forstår jeg også at hver km rekkevidde teller - men det gjelder da ikke hele befolkningen?

Amoss

Sitat fra: johnsalf på fredag 02. september 2016, klokken 14:02
Våre reelle behov og bruk av bil er forskjellige - dermed er det naturlig at vi har ulike krav til rekkevidde.
- Men jeg lurer allikevel om mange er litt for opptatt av rekkevidden.
- Ioniq har mer enn nok til daglig privat kjøring i nærområdet.

Du har så klart helt rett i at vi har ulike krav til rekkevidde, og godt mulig at det finnes mange som overdriver/overvurder hva de egentlig trenger av rekkevidde.

Selv har jeg ønsket meg en elektrisk dreven bil lenge, og er derfor svært obs på hvor langt jeg kjører "i nærområdet"/til daglig. Har også satt meg godt nok inn i problemstillingen at jeg har en nogenlunde god forståelse for hvor presist man bør tolke de oppgitte rekkeviddene etter de forskjellige relevante kjøresyklusene (hhv NEDC og EPA(5)). Bygger også på hva jeg ser av andres erfaringer med rekkevidde på vinter vs sommer osv. Tar også hensyn til at man bør unngå å kjøre bilen fra 100% - 0% SOC, men at man bør ha tilstrekkelige buffere å gå på. Så en bil som akkurat så vidt skulle kunne klare mitt daglige behov er heller ikke noe jeg vil betale ett 6-siffret beløp for - uten god erfaring/sikkerhet om at batteriene fortsatt vil duge i mange år.

Min "daglig privat kjøring i nærområdet" er tydeligvis noe annet enn din :)  Joda, hadde de oppgitte 28 milene rekkevidde vært garantert rekkevidde sommer som vinter uavhengig av vind, temperatur og nedbør m.v. så hadde det holdt også for meg. Men skal også innrømme at rekkevidden nærmer seg, den må ikke absolutt være nøyaktig minst 200 miles EPA (32mil) selv om det egentlig er "minsterekkevidden" jeg har sett for meg, synes jeg at 28 mil NEDC fortsatt virker litt for lite - i alle fall uten å bygge på solide erfaringer med hvordan rekkevidden havner på typiske norske vinterveier.

Hvordan en bil er på langtur med ladestopp er ikke ett tema jeg overhode vurderer før jeg ser at den kan klare min "daglig privat kjøring i nærområdet" uten lading utenfor hjemmet. Men ja, det blir ett tema når/dersom jeg reelt kan velge mellom f.eks. Apmera-e, Model 3 og en rekkevidde utvidet Ioniq. Her har så klart Tesla en konkurransefordel med superladernettverket, uten at jeg pr. idag sier at det behøver å bli utslagsgivende.
Model S 85D

bno

320 Km neste år som 2018 modell eller ?

"Its latest move is aimed at competing with American carmaker Tesla Motors Co., which is set to launch its Model 3 with a 346 km range in late 2017."

Kilde: http://english.yonhapnews.co.kr/business/2016/05/24/0501000000AEN20160524008800320.html

nr1rayner

@johnsalf
Mindre rekkevidde betyr mer usikkerhet, mer planlegging, potensielt større slitasje på batteri osv osv, enkelt sagt, mindre frihet.
Mer bruk av bil nr 2 (dieselen med hengerfeste..) til småkjøring fordi elbilen må lades.
Har ikke egentlig 24kwh Leaf rekkevidde nok for den daglige kjøringen? Skulle man stoppet der..?

Ioniq blir sånn ca akkurat på kanten av hva jeg orker å bytte bil for (har 24-Leaf nå). Klarer meg med Leafen, men det medfører unødvendig mye styr enkelte dager.
Litt unikt er det vel kanskje at jeg nå bor i blokk uten lademulighet (har midlertidig løsning med skjøtekabel til borettslaget får dromlet seg til å gjort ferdig ladestolpene som skulle stått ferdig i juni).. Men selv med lademulighet hjemme måtte jeg vinters tid ladet til 100% de dagene jeg skal kjøre ca 40km til jobb, og potensielt kommet sånn ca akkurat hjem igjen, eller kanskje måttet stoppe på en QC.
Ioniq skal selvsagt takle den strekningen bedre, men hvis man må en ekstra tur etter jobb uten å ha mulighet til å lade blir det nok fort knapt på den også.
Nei, det er ikke så mye styr å sette inn den pluggen, men det blir styr med planleggingen når marginene blir små.
Ioniq takler nok det aller meste for mange av oss, men disse marginene er så utrolig kjekke å ha, selv om man ikke har så ofte bruk for de.

Har de smelt på usle 8kwh til, altså 36kwh med da "rekkevidde" på 360km, og la oss si at reell rekkevidde på sommeren øker fra 200 til 260km...
Da har jeg vurdert den vesentlig sterkere.
På langtur kan de usle 8kwh utgjøre at du kan droppe en 5-min ladestopp, at jeg klarer 2 dager til-fra jobb uten å lade vinters tid.
Og kanskje utgjøre at fruen ikke er så tvilsom til om det er nok strøm på bilen til å komme hit og dit.
Den faste harry-turen Heimdal-Storlien, ca 110km hver vei, kan da potensielt kjøres uten ladestopp.

Har potensielle ladestasjoner vært like tett utbygd, og gått (nesten) like fort som "lading" av fossilbil ville saken stilt seg annerledes. Da kunne 28kwh vært "mer enn nok".

Så nei, jeg vil ikke si at man er for opptatt av rekkevidden.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA