Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hastighet på QC

Startet av nr1rayner, mandag 29. august 2016, klokken 21:59

« forrige - neste »

nr1rayner

Hvordan er det med ladeeffekten på Soul?
Det er enorm forskjell i ladeeffekt på Leaf 24 vs 30 så lurer på hvor Soul ligger "i løypa".
Kort fortalt ang Leaf:
24kwh: Max ca 45kw, effekten avtar ved ca 40% og daler temmelig fort etter det. Ved 80% er den under 20kw.
30kwh: Max ca 50kw, effekten bikker under 40kw ved ca 80-85%.

For utfyllende info, her er tråden på Leaf-forumet
Avhenger jo selvsagt av temp osv osv, men sånn grovt sett.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Gnilre

Max 50kW opp til 70% på batteriet. Så begynner det å gå saktere. Ligner mye på Leaf sitt ladeforløp, men mulig Soulen er litt tregere ved f.eks 80%.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

nr1rayner

Takker for svar  :)
Da er det vel temmelig likt 30-Leaf ja, men Leafen har vel begrensning på 50kw.
Dog, det er vel ikke max ladeeffekt jeg først og fremst ville ønsket på min neste bil, men høyere effekt på høy soc.
Nesten litt meningsløst å stå der med 15kw inn på batteriet og vite at med da Soul eller 30-Leaf har man på samme soc: 1. hatt ca 40kw og 2. mest sannsynlig allerede hatt nok kwh på batteriet til å kom fram.

Hmm, da må jeg i det minste ta en titt på Ioniq når den kommer hos forhandleren her ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Gnilre

Jeg har ladet en del på AR sine ladere: Grelland, Lillehammer, Dombås, Hjerkinn, Bjorli, Aurland og samtlige i Østfold. Det stod en gang 52kW i displayet på laderen, det er det meste jeg har sett. Bilen har ihvertfall ikke tatt i mot mer. Og hurtiglading har stoppet første gang ved 83-84 %. Andre gang ved 94%. Jeg prøvde aldri å tvinge mer inn på batteriet.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Svein Evensen

Hvor mange Ampere lader type 2 laderen med?

moby666


nr1rayner

Det er også sterkt ønskelig til neste bil, altså 6,6kw lader.
Bra at Kia har valgt standard 6,6kw på sin.
Det er jo tilvalg på Leaf, men svært få som velger det.
Går jo ok fort å lade med 16A, ca 16-17% pr.time på 24kwh Leaf, men ca 30% blir jo en helt annen verden  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AmocoCadiz

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 30. august 2016, klokken 07:39
Jeg har ladet en del på AR sine ladere: Grelland, Lillehammer, Dombås, Hjerkinn, Bjorli, Aurland og samtlige i Østfold. Det stod en gang 52kW i displayet på laderen, det er det meste jeg har sett. Bilen har ihvertfall ikke tatt i mot mer. Og hurtiglading har stoppet første gang ved 83-84 %. Andre gang ved 94%. Jeg prøvde aldri å tvinge mer inn på batteriet.
Når jeg har testet dette på hurtiglader med Soul er det ikke mulig å restarte igjen en tredje gang og tvinge inn mer enn 94%, i motsettning til bl.a Egolf og Zoe som kan toppes helt til 100%.

Er vel egentlig greit at Soul er programmert slik at de ikke opptar hurtigladere for de siste saktegående prosenten på QC'ne, blir litt mindre kø av det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA