Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading hjemme

Startet av Marius A. Tjugum, mandag 29. august 2016, klokken 02:22

« forrige - neste »

Marius A. Tjugum

Hei!

Heilt fersk i Elbil gamet og skulle gjerne ha svar på noko som sikkert i grunn er enkelt, men eg ikkje har funne svar eg har blitt heilt klok på.

Eg lurte på om nokon kunne svare meg på korleis eg får lade bilen heime utan dedikert strømuttak eller om eg må ha det. Huset eg bur i har oppgradert strømboks i 2013 og eg har nok av 16A sikring å ta av. Den som er mest aktuell er den som heng ute og er samstundes kobla til varmepumpa.

No i helga tenkte eg at eg skulle lade bilen litt for å teste ut. Eg kobla i alt som eg skulle og satte kabelen på 16A då eg kan velge i 16,10 og 6A og lot det stå til, eg lada i ca ein time ikkje noko meir, men då nokre timar seinare då eg skulle klyppa plenen so merka eg at eg ikkje fekk slått på plenklypparen, eg gjekk rett opp i sikringsskapet og såg då at sikringen var gått.

Har no lest at eg ikkje bør ta meir en 10A gjennom husstøpsel. Vil det funke om eg skrur av varmepumpa og so lade på 10A eller bør eg begynne å spare til ein heimeladestasjon og basere meg på lading nede i byen fram til eg har fått dette på plass?

Håpar på greie og enkelt formulerte svar.
Nissan Leaf 2012

elektrolux

Kursen du ladet fra har nok blitt overbelastet av at en ekstra last la seg inn mens du ladet.

Husk at lading av elbil er en langvarig afære med vedvarende høy last, og derfor krever at kursen ikke har for mange forbrukere.

Du har lov å plugge i og lade fra ethvert stikk du måtte finne, men risikerer samtidig det du oppdaget, nemlig at sikringen ryker.

Ideelt burde du legge opp en dedikert kurs direkte inn i en ladestasjon. Slike ladestasjoner trenger ikke koste all verden, ( fra 4390.- hos oss ) men elektrikkerarbeidet og Jordfeilvern type B minst dobler denne prisen.

Det hørres ut som du har en del kurser, så sjekk om du har en som ikke har andre store forbrukere. Kurs til varmepumpe er dårlig egnet, da sikringen vil ryke når varmepumpen starter.

Siden du har en justerbar ladekabel kan du justere denne ned til f.eks 10A. Da lader du 10-15 km ekstra rekkevidde inn på bilen for hver time. Kommer du f.eks hjem etter en 8 mils t/r jobben med en typisk moderne elbil, vil du etter bare 1 time lading selv med 10A kunne kjøre tilbake til jobben og hente PC'en du hadde glemt. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Og pass alltid på at støpsel og ledning ligger løst og ledig. "Kladden" skal aldri henge etter støpselet.

Til info, siden du er ny: til hjemmelading sitter selve laderen i bilen. Det du eventuelt setter opp på veggen omtales ofte som ladestasjon og er et dedikert strømuttak, men ikke noen lader.

TB

#3
Sitat fra: Marius A. Tjugum på mandag 29. august 2016, klokken 02:22
Eg lurte på om nokon kunne svare meg på korleis eg får lade bilen heime utan dedikert strømuttak eller om eg må ha det. Huset eg bur i har oppgradert strømboks i 2013 og eg har nok av 16A sikring å ta av. Den som er mest aktuell er den som heng ute og er samstundes kobla til varmepumpa.
Kurs til varmepumpe eignar seg neppe å kombinere med lading av elbil. Forbruk til varmepumpe er ofte 10A, då er det 6A igjen til å lade. Vinterstid er det lite, du treng både varme inne og lade bilen samtidig. På generelt grunnlag ikkje smart å belaste kurs så høgt fast.

Du må enten finne annan kurs, med mindre last eller last som er av meir midlertidig art. Eller helst bruke ein separat kurs for å lade elbilen.

Eit klart råd er å ha ein fast ladestasjon eller "fastmontert" kabel. Eg forsøkte ein periode å koble til / frå ladekabelen, men det vart for mykje knot. Mykje enklare når kabelen heng klar - og det berre er å plugge inn. Så har eg ein regulerbar kabel fast i bilen. Skal du lade via standard kontakt (schuko) er det anbefalt (og erfart) maks 8A. Fastmontert - eller CEE kontakt er eigna til 16A.

Hugs på: CEE kontakt har ikkje barnesikring, den må vera montert høgt nok på veggen til at born ikkje kjem til. Om ladestasjon / kabel står fast plugga inn vil den vera sikra. Kabel som blir satt inn i bilen er trygg, bilen må "be om" at spenning blir aktivert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ingeniøren

Det er krav om at både varmepumpe og elbil har dedikert kurs, så å kombinere disse er en dårlig ide. Kobler du til et wattmeter på en varmepumpe vil du se at den ikke bare henter energien fra lufta...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Vet dette er feil når det gjelder elbil, men er det riktig for varmepumpe? Legger nemlig opp strøm i en stue, og har noen LED lyskilder på samme kurs som varmepumpen. Må kanskje legge dette opp anderledes?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tutti

Sitat fra: TB på mandag 29. august 2016, klokken 10:20
Hugs på: CEE kontakt har ikkje barnesikring, den må vera montert høgt nok på veggen til at born ikkje kjem til.
I byporten i Oslo har elektrikere montert røde CEE i 50 cm høyde over gulvet. Her går det mange barn forbi.

TB

Sitat fra: tutti på mandag 29. august 2016, klokken 12:20
Sitat fra: TB på mandag 29. august 2016, klokken 10:20
Hugs på: CEE kontakt har ikkje barnesikring, den må vera montert høgt nok på veggen til at born ikkje kjem til.
I byporten i Oslo har elektrikere montert røde CEE i 50 cm høyde over gulvet. Her går det mange barn forbi.
Det er nok strengere krav på eit hus, enn i ein garasje eller parkeringskjeller.
Fant litt referanser her:
https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/innstikksikre-stikkontakter

Det viktige er at barn (eller andre) ikkje kan komme til skade uansett kva for løysing som blir valgt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ingeniøren

#8
Sitat fra: elektrolux på mandag 29. august 2016, klokken 11:47
Vet dette er feil når det gjelder elbil, men er det riktig for varmepumpe? Legger nemlig opp strøm i en stue, og har noen LED lyskilder på samme kurs som varmepumpen. Må kanskje legge dette opp anderledes?

Jeg hadde eltilsyn for 2 år siden og fikk beskjed om å legge opp egen kurs til varmpumpen - mulig dog at han var smurt av elektrikkeren....

Ikke så unaturlig dog for en varmepumpe trekker fort det samme som en bil når det er steinkaldt og lite varme å hente fra lufta og går stort sett hele tiden...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Kverna

Fikk akkurat lagt opp ny kurs for lading av min Ampera. Ble Rundstikk montert på vegg ute, også klipte vi orginalkontakten(schuko) og satte på ett rundstikk der også. Elektrikeren min sier at mye av problemet er varmgang i den orginale schuko kontakten, samt at en tung "ladekabelboks" henger i kontakten.
http://www.fotoagent.dk/single_picture/10831/138/mega/143140.jpg

Får så laget en egen overgang fra rundstikk til schuko så jeg kan lade andre steder via orginal kontakt, selv om 99% av ladingen vil foregå hjemme
2015 BMW i3 rex

Rio

Biltema har en slik, med 2,5 mm2. (Clas Ohlson sin er bare 1,5 mm2.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gus1

Da har du kanskje hatt flaks, kverna. I enkelte kladder ligger det tempsensor i schuko-pluggen. Brytes den (klippes), slutter den å virke...
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Kverna

Godt det gikk. Han sa han hadde gjort det flere ganger tidligere, så jeg stolte på det :)
2015 BMW i3 rex

TB

På mange nyare ladekabler (EVSE) er det ofte temperatursensor i schuko-pluggen. Men, alt håp er ikkje ute om kontakten må bli bytta. Må finne ut kva for type temperatursensor som er montert - og skaffe ein ny slik, eller ta ut den som er montert i pluggen...

Det er absolutt mulig, men som alltid - reverse engineering tek litt ekstra tid.

Om målet er å montere på igjen schuko-plugg må eit støpsel med temp sensor bli skaffa. Vil nok være enklare å bruke CEE kontakt...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

PST

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 29. august 2016, klokken 10:37
Det er krav om at både varmepumpe og elbil har dedikert kurs, så å kombinere disse er en dårlig ide. Kobler du til et wattmeter på en varmepumpe vil du se at den ikke bare henter energien fra lufta...

Jeg har sett brann i koblingspunkt på tilførselen til en ute stikkontakt som var brukt til lading av elbil. Så det er viktig å ha egen dedikert kurs for lading av elbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA