Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Påkjørt bakfra

Startet av superelbil, søndag 28. august 2016, klokken 23:52

« forrige - neste »

superelbil

Etter ca en måned og 3200 km ble jeg påkjørt bakfra av en som ikke klarte å stoppe. All skyld kom på han. Skadene på bilen ble taksert til 65 000 kroner. Jeg fikk henta bilen etter at den var fiksa 26.08.16. Nå ser jeg at bakre støtfanger har en annen fargenyanse enn det resten av bilen har. De pianoglatte panelene rundt girkula er blitt matta ned og føles som skikkelig billig plastikk og andre steder inne i bilen føles det som det er lagt samme "lakk". I tillegg virker førersetet løst i ryggen sammenignet med passasjersiden (der satt det ikke noen når ulykken skjedde). Sist men ikke minst er det hvite malingsprikker på ruter, dører, panser og annen plast utfor bilen.

Jeg syns ikke bilen er som den var før ulykkes tidspunktet, har heller ikke fått noen kompensasjon for tap av bil i 15 dager eller noen form for kompensasjon for at bilen har sunket i verdi.

Jeg har fremdeles rygg og nakke smerter til tider.

Hva har jeg krav på?
Hva bør jeg gjøre?
Siden bilen kun var ca en mnd gammel så syns jeg egentlig at de burde utlevert en helt ny bil og tatt min inn og gjøre hva de ville med den, men slik fungerer det vel ikke alltid?

All hjelp er god hjelp :)

Rottert

Du har krav på en bil som ser lik ut som før kræsjet. Kontakt forsikringsselskapet ditt. Du betaler for at de skal hjelpe deg med slike saker.  Var det ulike forsikringsselskap på ditt og han/hun som kjørte på deg? Brukte du nissan verksted? Jeg var også i en lignende episode, men da ga de seg ikke før lakken ble perfekt ( etter flere forsøk) . Jeg fikk gratis leiebil gjennom min forsikring, men måtte betale for bensin og bom.
Brukte witro bil og tryg.

Ikke godta dette, men ta det med ditt forsikringsselskap, ikke motparten sitt i første omgang. Tipper det ordner seg til slutt.
2014 Nissan Leaf Tekna

superelbil

Det var ulike selskap ja. Han eller det firmaet som kjørte i bak hadde IF. Jeg har selv Storebrand. Jeg var på et skadeverksted som sa at de hadde Nissan Leaf inne omtrent hver uke. Den lokale Nissan forhandleren her har ikke skadeverksted dessverre. Jeg har ikke leiebil i min forsikring men er avhengig av bil pga jobb og skole, har ordna det med at jeg ikke har fått gjort begge deler og har heller ikke fått reist dit jeg pleier når jeg vil.

Noe av det som er mest irriterende er jo at den også har sunket kraftig i verdi pga at den har vært i en skade og blitt "fikset". For om jeg skulle solgt bilen nå regner jeg med at jeg ville fått minimum 20-30 lapper mindre for den enn om den hadde vært skadefri.

Jeg skal ringe dem for dette plager meg veldig mye.

elektrolux

Sitat fra: Rottert på mandag 29. august 2016, klokken 00:21
Du har krav på en bil som ser lik ut som før kræsjet. Kontakt forsikringsselskapet ditt.

Ikke nødvendigvis. Kommer nemlig an på om du har kaskoforsikring eller ikke. Har du kasko dekkes nemlig skaden først av denne, før kaskoskaden så dekkes av motparts ansvarforsikring. Dette kan slå meget uheldig ut da det kun er ansvarforsikring som gir deg rett til å ikke være skadelidende, mens kasko er en avtale mellom deg og forsikringselskapet om å erstatte en viss verdi. Ofte i praksis det samme, men noen ganger stor forskjell. Har selv erfart dette på en Porsche jeg fikk et godt tilbud på, men som ble påkjørt etter bare en uke.

Du må derfor sjekke forsikringsvilkårene på Kaskoen din. Der kan det stå at du innen 3 måneder og skade på over x % av nybilpris skal ha ny bil.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nr1rayner

Vet ikke rettighetene, men med en tydeligvis stor skade på en så ny bil ville jeg kjørt hardt på at jeg skal ha ny bil.
Ny bakfanger, ok, men det koster da langt fra 65 lapper..
Du har sikkert ny bakluke, lys og muligens byttet eller rettet plater i gulvet?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

blackleaf1

Om du er så avhengig av bil bør du ha leiebil i forsikringen din!
Atle
Lindås

kjbu

Sitat fra: blackleaf1 på mandag 29. august 2016, klokken 07:23
Om du er så avhengig av bil bør du ha leiebil i forsikringen din!

Nå er det motparten som har skylda, og da er det motparten sin forsikring som dekker skaden. Du skal ikke tape på å ha bilen din på verksted og bør få leiebil.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Sele

#7
Kan ha rett på leiebil når motpart har skylden men du må dokumentere spesielle behov.

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/nar-du-er-uheldig/leiebil-ved-skade/

Sele

Sitat fra: superelbil på søndag 28. august 2016, klokken 23:52
Etter ca en måned og 3200 km ble jeg påkjørt bakfra av en som ikke klarte å stoppe. All skyld kom på han. Skadene på bilen ble taksert til 65 000 kroner. Jeg fikk henta bilen etter at den var fiksa 26.08.16. Nå ser jeg at bakre støtfanger har en annen fargenyanse enn det resten av bilen har. De pianoglatte panelene rundt girkula er blitt matta ned og føles som skikkelig billig plastikk og andre steder inne i bilen føles det som det er lagt samme "lakk". I tillegg virker førersetet løst i ryggen sammenignet med passasjersiden (der satt det ikke noen når ulykken skjedde). Sist men ikke minst er det hvite malingsprikker på ruter, dører, panser og annen plast utfor bilen.

Jeg syns ikke bilen er som den var før ulykkes tidspunktet, har heller ikke fått noen kompensasjon for tap av bil i 15 dager eller noen form for kompensasjon for at bilen har sunket i verdi.

Jeg har fremdeles rygg og nakke smerter til tider.

Hva har jeg krav på?
Hva bør jeg gjøre?
Siden bilen kun var ca en mnd gammel så syns jeg egentlig at de burde utlevert en helt ny bil og tatt min inn og gjøre hva de ville med den, men slik fungerer det vel ikke alltid?

All hjelp er god hjelp :)

Hvis du ikke er fornøyd med jobben som er gjort så bør du klage. Det skal absolutt ikke være fargeforskjell.
Hvis du ikke oppsøkte lege etter ulykken så bør du gjøre det snarest for og få skaden din registrert.

Navl1

Hei

Jobber med forsikring, så her kan jeg komme med noen innspill.

Er du misfornøyd med jobben verksted har gjort, så klag. Svært viktig at du klager på det. Dette gjør du gjennom skadeavdelingen hos ditt forsikringsselskap. Her står du som kunde sterkt. Hvite prikker kan tyde på at de enten har gjort en dårlig/fraværende jobb med maskering under lakkering. En mer søkt forklaring er at bilen har stått lagret ute, og noen har sprøytemalet et bygg i nærheten. De matte flatene du snakker om kan være talkum fra airbag om dette ble utløst, prøv å vaske vekk.

Så lenge du ikke har leiebil inkludert i din forsikring, så kan du se langt etter kompensasjon for at du ikke hadde bil i en lengre periode. Noe verditap har du pr. definisjon ikke fått. Bilen er skadet, så er den fikset til opprinnelig stand igjen. Fra et forsikringsperspektiv har du derfor ikke noe tap.

Det du har krav på:

- En bil som er lik den du hadde før ulykken, det har du åpenbart ikke, så klag på det.
- Leiebil/verditap: her har du lite å hente som jeg skriver over.

Hva du bør gjør:

- Det første du bør gjøre er å gå til legen umiddelbart, få dokumentert dine skader. Helst burde du ha vært til lege samme dag som ulykken. Sjekk opp frister hos Nav også. Snakk med ditt forsikringsselskap om personskade.

- Klag på utført jobb hos ditt forsikringsselskap, krev at bilen skal tas inn på nytt. Husk å være så konkret som mulig på hva som er galt. Nå stiller dette med leiebil seg i nytt lys. Må bilen inn på verksted igjen, så er det nå som følge av dårlig jobb, så her kan du stå på krava.


Og rent forsikringsmessig:

Du kan få billig forsikring, og du kan få korrekt forsikring. Det siste koster gjerne litt ekstra. Hadde du hatt leiebildekning så hadde du fått tilsvarende bil dekket.

Når det kommer til dette med fabrikkny bil etter ulykke, så er bransjestandard at kostnad for å reparere bilen må være over 60% av bilens nyverdi. Det kan høres høyt ut, men det skjer overraskende ofte. Jeg vet ikke av noe selskap som dekker dette på kasko, men på utvidelse som ofte heter superforsikring, kaskopluss osv.

Forsikring er ikke hva du betaler i premie hvert år, forsikring er det som skjer når du har vært utsatt for skade. Derfor bør du som kunde tenke mer på ditt behov om det skulle skje noe, og mindre på hva du betaler i premie hvert år. 

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

MrBacardi

Sitat fra: Navl1 på mandag 29. august 2016, klokken 10:44
Så lenge du ikke har leiebil inkludert i din forsikring, så kan du se langt etter kompensasjon for at du ikke hadde bil i en lengre periode.

Dette er ikke helt riktig. Selv om man ikke har leiebil-dekning i sin egen forsikring, så kan man få dekket leiebil av motpartens forsikringsselskap hvis motparten var skyld i skaden. Kravet er at man må dokumentere ovenfor motpartens forsikringsselskap at man feks er avhengig av bilen i daglig arbeid.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

PaulusA

Hei,
Kanskje du har rett i at det kan være mulig å få dekket gjennom motpartens selskap, men det "forsikringstypen" refererer til er avtaler mellom forsikringsselskapene og der kreves det at du skal selv ha kasko forsikring med leiebil for å få leiebil.

Er vel ganske dumt å ikke ha leiebil i forsikringen hvis man er avhengig av å ha bil?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

superelbil

Litt dumt uten leiebil, men det handler vel mest om prioriteringer. Får bare ikke gjort like mye som om jeg hadde hatt bil i den perioden. Har fått lånt bil privat når det var skikkelig krise.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA