Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte batteri

Startet av TLO, søndag 28. august 2016, klokken 21:49

« forrige - neste »

bromm

#30
Sitat fra: Ferry på mandag 05. september 2016, klokken 19:10
Er du helt sikker? Det høres nesten litt for godt ut til å være sant. Jeg håper jo du har rett, men. Jeg er nysgjerrig på solceller på hustaket. Hvis jeg kan gjenbruke batteriet fra bilen, så gir det mer mening å oppgradere.

Sitat: "Norsk pris for oppgradering av batteri er foreløpig ikke klar, men den er estimert til å koste rundt 7.000 euro, i skrivende stund omtrent 65.000 kroner. Moms og arbeidet med monteringen er da ikke medregnet"

http://www.dinside.no/motor/bmw-i3-far-markedets-lengste-rekkevidde/60961436

Mva er fritatt for batteri til elbil, og jeg har fått bekreftet prisen muntlig hos min forhandler...

bromm

Jeg vil bytte min pakke (60Ah) selv, men føler ikke behov for det nå, så jeg venter til 120 Ah-pakken kommer ;) Jeg er også interessert i å bruke gammelpakken i solcelleanlegg - det vil jo etter alle "solemerker" bli mainstream ganske snart, for kraftselskapene har jo begynt å "pushe" testanlegg ut til kunder over hele landet :D (med i3 får man bonuser hele tiden)

Ferry

En liten "bekymring" jeg har angående solceller er at prisene er på vei ned. Derfor vil det lønne seg å vente lengst mulig. Men kanskje om tre år? Da er bilen min 5 år, og 120 Ah-batteriet muligens på markedet.

bromm

Sitat fra: Ferry på tirsdag 06. september 2016, klokken 12:41
En liten "bekymring" jeg har angående solceller er at prisene er på vei ned. Derfor vil det lønne seg å vente lengst mulig. Men kanskje om tre år? Da er bilen min 5 år, og 120 Ah-batteriet muligens på markedet.
...forlengst !!! 120 Ah-pakken er faktisk allerede klar og typegodkjent, men de vil lansere det taktisk (og med lavere pris) når Ampera-E og Model 3 er nærmere lansering. Vi så jo hva som skjedde når Tesla endelig kom med detaljene på Model 3, tidligere i år - uka etter ble 94Ah-pakken lansert, og vips så ble i3 den lengstrekkende av alle utenom TMS ;)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bromm på tirsdag 06. september 2016, klokken 08:41Sitat: "Norsk pris for oppgradering av batteri er foreløpig ikke klar, men den er estimert til å koste rundt 7.000 euro, i skrivende stund omtrent 65.000 kroner. Moms og arbeidet med monteringen er da ikke medregnet"

http://www.dinside.no/motor/bmw-i3-far-markedets-lengste-rekkevidde/60961436

Mva er fritatt for batteri til elbil, og jeg har fått bekreftet prisen muntlig hos min forhandler...
Hvor står det at dette er uten innbytte av batteriet? jeg ville bli svært overrasket om man får beholde det gamle batteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bromm

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 06. september 2016, klokken 15:27
Hvor står det at dette er uten innbytte av batteriet? jeg ville bli svært overrasket om man får beholde det gamle batteriet.
Det står ingen steder, for det finnes ingen returordning enda (det jobber de imidlertid med, og det er ventet nyheter i løpet av senhøsten). Men som sagt så har jeg fått bekreftet en pris på 65.000 for 94 Ah-pakken inn til min forhandler, brutto eks. evt. innbytte.

TLO

Etter ny prøverunde med Kia Soul og Hyundai Ioniq bestemte jeg meg for Hyundai. Min sønn kjøpte Kia. Jeg var lenge innstilt på Kiaen, ene og alene på grunn av den høyere sittestillingen - og så var den var jo noe billigere. Men, jeg ble litt tiltalt av den potensielt lengere rekkevidden som Hyundaien ser ut til å ha, og så er der jo en del "dippedutter" med Hyundaien som kan være kjekke å ha(skryte av).
Nå er jeg på jakt etter "rekkeviddeangstkurs"........ Jeg har jo en del tid, for bilen kommer ikke før om noen måneder. Jeg er allerede i god gang med å planlegge ladestopper mellom Bergen og Trondheim - som er en strekning jeg kjører en del. Hvor langt bør jeg legge opp til mellom ladestoppene? 12 mil? 15 mil? 18mil?

Ellers takk for mange interessante innlegg og synspunkter i saken om ev. bytting av batterier. Jeg har i alle fall sikret meg en bil med 8 års batterigaranti! 

bromm

Sitat fra: TLO på mandag 12. september 2016, klokken 22:34
Etter ny prøverunde med Kia Soul og Hyundai Ioniq bestemte jeg meg for Hyundai. Min sønn kjøpte Kia. Jeg var lenge innstilt på Kiaen, ene og alene på grunn av den høyere sittestillingen - og så var den var jo noe billigere. Men, jeg ble litt tiltalt av den potensielt lengere rekkevidden som Hyundaien ser ut til å ha, og så er der jo en del "dippedutter" med Hyundaien som kan være kjekke å ha(skryte av).
Nå er jeg på jakt etter "rekkeviddeangstkurs"........ Jeg har jo en del tid, for bilen kommer ikke før om noen måneder. Jeg er allerede i god gang med å planlegge ladestopper mellom Bergen og Trondheim - som er en strekning jeg kjører en del. Hvor langt bør jeg legge opp til mellom ladestoppene? 12 mil? 15 mil? 18mil?

Ellers takk for mange interessante innlegg og synspunkter i saken om ev. bytting av batterier. Jeg har i alle fall sikret meg en bil med 8 års batterigaranti!

Flott at du faktisk bestilte elbil da - kunne se ut som du var litt skeptisk i starten her. Men du valgte snodig nok bort den eneste bilen (BMW i3), som faktisk oppfyller ønsket ditt i første post: "en bil man kan bytte batteriet på, etterhvert som det utvikles større pakker". BMW i3 kan man bytte batteripakke på, produsenten tilbyr de større kapasitetene etterhvert som i3 fornyes som nybil OG den har også en batterigaranti på 8 år, duppeditter finnes all mass av (også IFTTT) og en av de høyeste sittestillingene av alle biler  ::)

Den går forøvrig lengre enn Ioniq allerede, og vil konkurrere med Ampera E når 120 Ah-pakken kommer om 1-2 år ;)
http://www.tu.no/artikler/her-er-rekkevidden-pa-elbilene-du-kan-kjope-na/350874

moby666

Alle elbiler kan bytte batteriet. Er vel ikke så veldig mange som har oppgradert batteriet på i3 enda? Hvordan gjør man det med typegodkjenningen da det nye batteriet er tyngre?

bromm

Sitat fra: nime01 på onsdag 14. september 2016, klokken 12:28
Sitat fra: bromm på tirsdag 13. september 2016, klokken 10:41
BMW i3 kan man bytte batteripakke på, produsenten tilbyr de større kapasitetene etterhvert som i3 fornyes som nybil OG den har også en batterigaranti på 8 år
Dette er isåfall nytt, når jeg spurte i3 agenten om dette for litt siden så var det 5 år/100.000km garanti på batteriet.
Er det endret?
Det har ALLTID vært 8 år / 100km / >70%

Eget sertifikat som omtaler dette for hver enkelt bil, trolig fordi det er noen andre enn selve bilforhandleren (iAgent) som står for ansvaret. Ettersom det enda ikke finnes en enkelt sak i Norge hvor man har sett degradering av kapasitet på i3, så vil trolig km-tallet økes med tilbakevirkende gyldighet - slik som vi har sett andre merker gjøre det. Alt tyder på at 100 vs 160 har vært en "typo" hele veien. Men uansett så vil en seriøs aktør som BMW fange inn evt. feil (kortslutning i celle eller plutselig tap) bli inndekt av nybilgarantien som er på 5 år / 200.000 km. At normal degradering skal bli så voldsom at den vil gjøre seg gjeldende før 160k har jeg ingen tro på, når ingen av oss som har passert 50k ser noen tegn til tap...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25788.msg438118.html#msg438118

bromm

Sitat fra: moby666 på onsdag 14. september 2016, klokken 12:18
Alle elbiler kan bytte batteriet. Er vel ikke så veldig mange som har oppgradert batteriet på i3 enda? Hvordan gjør man det med typegodkjenningen da det nye batteriet er tyngre?
Alle elbiler kan bytte batteriet. Ja, men det er sålangt bare BMW som tilbyr parallellsalg av oppgraderte kapasiteter etterhvert som de blir tilgjengelig. Så langt er det også bare BMW som har lansert løsninger for "second life"-utnyttelse av eksisterende batteripakke (eks. veggløsningen), slik at kunden ikke lider unødvendig tap for å kunne utnytte den maksimalt til eget bruk. Mer bærekraftig enn det blir det ikke !!!
Er vel ikke så veldig mange som har oppgradert batteriet på i3 enda? Nei, hvorfor skal vi det når 60Ah-pakken holder så det suser, selv etter 50.000 km ? Når løsningene for gjenbruk blir tilgjengelig, og ikke minst når 120Ah-pakken blir tilgjengelig - så kan jeg love deg at det blir byttet til ny pakke i de fleste i3ene. Man kaster ikke en bil som er rustfri og fullt brukbar ellers, hvis den kan få ny pakke til en 7-del av nypris.
Hvordan gjør man det med typegodkjenningen da det nye batteriet er tyngre? Tror du virkelig at det kreves ny typegodkjenning når vektøkningen er halvparten av førervekt ??? (40 kg)

sylwester

Basert på erfaring så er svaret at å selge bilen og kjøpe en ny med større batteri vil være rimeligere enn å bytte batteriet i den bilen du kjøper idag.

Når valget var mellom Buddy, Reva og Think så var det ofte sagt at man kunne bytte batteri når ny teknologi kom på banen, men i praksis er det slik at bytte av batteriteknologi krever bytte av andre komponenter som gjør det hele dyrt. I praksis går det feil vei for disse bilene siden de nedgraderes til bly/nicd siden man kan kjøpe seg en brukt trilling istedenfor å investere i et nytt litium- eller zebrabatteri.

For de nyere elbilene er batteribytte mer aktuelt, men prisen på et nytt batteri gjør det ofte billigere å heller selge bilen med kortere rekkevidde til de som ikke trenger lengre rekkevidde og heller investere i en ny bil med bedre batteri. For å få en endring av dette må produsentene enten få et krav om å tilby batteribytte uten å flå oss, siden dette er absolutt ikke i deres interesse siden alternativet er at man kjøper en ny bil fra dem, noe som er mer lukerativt.

Vi vet Nissan har batteribytteprogram i USA etter krav og enkelte biler, f.eks. min 2012-modell, kan ikke få installert en 30kWh-versjon, men jeg er garantert 24kWh av nyeste batterikjemi så lenge bilen er under garanti eller Nissan fører 24kWh-batterier. Dvs. jeg kan se lenge etter økt rekkevidde.

Det er snakk om nye batterier som bruker vesentlig mindre plass. Disse vil komme, men det er ikke sikkert bilen du kjøper vil få nytte av det. I begynnelsen så vil sikkert større batteri være en dyrere bil og da er faktisk dagens batteristørrelser fremdeles attraktivt på bruktmarkedet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

bromm

Sitat fra: nime01 på onsdag 14. september 2016, klokken 14:58
Uansett er det kjipt å stå uten garanti på den viktigste delen av bilen etter ca 3-4 års kjøring fordi man har passert 100k.

Når det gjelder tap, så er det helt i det blå hva som skjer i fremtiden, derfor er det desto viktigere å ha best mulig batterigarantivilkår slik at en stor del av usikkerheten (for folk flest) ved å kjøpe og eie elbil fjernes.
Du står helt fritt til å tvile på at batteripakken varer lengre enn 3-4 år, og heller kjøpe en bil som du ikke (pr. dags dato) har noen lovnad om at du kan få "oppgradert" batteripakken på. Hvis du ikke velger å tro på simulasjonstestene som er gjort (basert på DoC-tallene fra tusenvis av Mini-E (2009-2012) og ActiveE (2012-2014)), og som gir en nøyaktig tidsangivelse på 20,9 år (med én måneds nøyaktighet), så står du helt fritt til å gjøre det også.

Min bil har gått ca. 100.000 km om to år, og da skal jeg bytte til 120Ah-pakke (opptil 380km rekkevidde) og henge den gamle pakken i solcelle-anlegget mitt. Så godt som ny bil (og halvparten av investeringen for et solcelleanlegg), for rundt 50.000 kr (hvis $/kWh fortsetter prisfallet) etter 5 år. Det er simpelthen uslåelig, det !   

bromm

Sitat fra: sylwester på onsdag 14. september 2016, klokken 16:27
Basert på erfaring så er svaret at å selge bilen og kjøpe en ny med større batteri vil være rimeligere enn å bytte batteriet i den bilen du kjøper idag.

Når valget var mellom Buddy, Reva og Think så var det ofte sagt at man kunne bytte batteri når ny teknologi kom på banen, men i praksis er det slik at bytte av batteriteknologi krever bytte av andre komponenter som gjør det hele dyrt. I praksis går det feil vei for disse bilene siden de nedgraderes til bly/nicd siden man kan kjøpe seg en brukt trilling istedenfor å investere i et nytt litium- eller zebrabatteri.

For de nyere elbilene er batteribytte mer aktuelt, men prisen på et nytt batteri gjør det ofte billigere å heller selge bilen med kortere rekkevidde til de som ikke trenger lengre rekkevidde og heller investere i en ny bil med bedre batteri. For å få en endring av dette må produsentene enten få et krav om å tilby batteribytte uten å flå oss, siden dette er absolutt ikke i deres interesse siden alternativet er at man kjøper en ny bil fra dem, noe som er mer lukerativt.

Vi vet Nissan har batteribytteprogram i USA etter krav og enkelte biler, f.eks. min 2012-modell, kan ikke få installert en 30kWh-versjon, men jeg er garantert 24kWh av nyeste batterikjemi så lenge bilen er under garanti eller Nissan fører 24kWh-batterier. Dvs. jeg kan se lenge etter økt rekkevidde.

Det er snakk om nye batterier som bruker vesentlig mindre plass. Disse vil komme, men det er ikke sikkert bilen du kjøper vil få nytte av det. I begynnelsen så vil sikkert større batteri være en dyrere bil og da er faktisk dagens batteristørrelser fremdeles attraktivt på bruktmarkedet.

Vet ikke helt hvor mye du har fulgt med her, men her er noen stikkord:

  • BMW i3 er laget i karbonfiber, aluminium, magnesium og thermoplast. Det er stort sett bare bremsedeler og 5-linksystemet i bakhjulsoppheng som er laget i stål (og alt det er utbyttbart). Dette tilsier derfor at bilene kan være på veien betraktelig mye lengre enn Buddy, Reva, Think og Leaf. Den inneholder også en del teknologi (anti-kollisjon, adaptiv cruise, full internett-integrasjon) som gjør den svært fremtidssikker i forhold til andre biler i dag
  • BMW tilbyr allerede i dag muligheten for å kjøpe den samme pakken (94Ah) som den oppgraderte nybil-utgaven til de første kundene med 60Ah-pakke til en bruttopris på 7000€ (dvs. eier beholder den opprinnelige pakken)
  • BMW har allerede lansert en løsning for å bruke de gamle pakkene i "powerwall"-løsning (f.eks som solcelle-lagring i private hjem): https://www.press.bmwgroup.com/canada/article/detail/T0261315EN/battery-storage-system-electrified-by-bmw-i-announced-at-evs29-in-montreal?language=en
  • BMW jobber også med andre løsninger for "second life applications". Eksempler på dette er power-grid stabilisering (sammen med Bosch og Vattenfall) og robotic trolleys (tilsvarende de selvkjørende trallene de har på St. Olavs Hospital i Trondheim). Når disse gjenbruksprogrammene blir klare, så vil de gamle pakkene bli kjøpt tilbake (eller videreformidlet), slik at kunden faktisk får tilbake (pant) tilsvarende det de er verdt når det blir byttet ut med ny pakke.
  • BMW har allerede typegodkjent og vil starte produksjonen av en 120Ah-pakke på ny fabrikk i Ungarn i slutten av 2017. Samme cellestørrelse som 60 og 94-versjonene, noe som vil gi alle i3er en NEDC-rekkevidde på 380 km, hvis de blir oppgradert.

...klart det lønner seg å oppgradere en fullt brukbar bil - istedet for å "kaste" den  ;)

moby666

Håper inderlig for BMW sin del at de har klarer å produsere en bedre elbil enn i3 i 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA