Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil i Hedmark

Startet av HanneChr, onsdag 20. november 2013, klokken 07:28

« forrige - neste »

HanneChr

Hei!
Jeg vurderer sterkt å kjøpe elbil og har i den anledning en rekke spørsmål. Jeg bor landlig til på Hedmark og kjører 2x40 km til jobb hver dag og til Oslo 160 km  2-3 ganger i mnd. Kjører per i dag over 35 mil i året. Er mitt høye bilforbruk forenelig med elbil? Og er det greit med elbil i de kalde månedene hvor det fort kan bli 25-30 minusgrader ?
Jeg ser først og fremst på Leaf pga kjørelengde og pris. Hvilket utstyr er det som er et "must" for et ok elbil-hold? Er ikke interessert i "pynt", men teknologi som letter hverdagen er ok  :D
Håper noen kan hjelpe meg og gi meg noen gode tips. har allerede lest en del av de andre trådene og lært en god del  :)

Hanne

Hamar

Hei!
Vi bor landlig til på Hedmarken og har kjørt Leaf siden mars 2012. Kulda opplever vi ikke som noe problem i seg selv, men rekkevidden blir selvsagt noe redusert. Derimot blir bilen svært fort varm og den oppleves ikke som så kald som en bensin/diesel-bil gjør i starten. Vi kjører stort sett mellom 3 og 10 mil hver dag og opplever ikke at rekkevidden blir noe problem, selv ikke når det er kaldt. Så daglig pendling med 2x40 km, uten lademulighet på jobb, burde være helt uproblematisk. Har du lademulighet på jobb så trenger du knapt lade hjemme.
Vi bruker Leaf'en til Oslo av og til (140 km for oss), men da er vi avhengig av hurtigladeren på Minnesund. Det betyr at vi må legge inn et ladestopp på 15 minutter sommerstid og 15-30 minutter når det er som kaldest. Vi kommer frem uten ladestopp sommerstid, men da kjenner vi litt på rekkeviddeangsten. Marsfarten på motorvei påvirker rekkevidden mye. Vår erfaring er at man sparer overraskende mye strøm ved å senke farten fra 100 til f.eks 85 km/t. Det betyr at skal man på langtur, uten lading underveis, så må man være forberedt/innstilt på å senke hastigheten noe.
Er man avhengig av å strekke rekkevidden lengst mulig, må man være forberedt på å ha det litt kjøligere inne i bilen. Da blir varmeseter og varme i rattet er et "must" synes vi. I det daglige har vi så grei margin at vi ikke tenker spesielt på å redusere varmen.
Alt i alt er vi kjempefornøyd med å kjøre elbil, og kan absolutt anbefale det til ditt kjøremønster.

mvh
Hamar
Rød Leaf - mars 2012
Reservert Tesla Model 3
Hamar

Thomas Parsli

Som Hamar skiver passer Leaf godt til ditt daglige bruk (80km går bra, selv i -25).

"Langtur" til Oslo krever hurtiglading, så spørsmålet blir om du synes det er greit å legge inn 30-45minutter pause på disse turene (~15min om sommeren, opp til 45min om vinteren). I tillegg til å kjøre sakte de dagene det er kallt eller mye snø/regn i vegbanen (70-80km/t).
Et mulig problem er lademulighetene i Oslo, for uten vanlig lading der, må du hurtiglade også i Oslo på vei hjem.
Lader du på 10A (ladekabelen som følger med bilen) bruker du opp mot 9 timer de kalde dagene, men 16A eller 32A
ladehastighet blir henholdsvis 6 og 3 timer lading. 16A krever egen kabel som koster rundt 5.000,- mens 32A krever 6kW lader i bilen og en ladeplass som tilbyr 32A (disse er det ikke så mange av pt.).


Hvis du kjører 35.000km (antar det var det du mente med "over 35 mil i året"), kjører du åpenbart mer enn du har beskrevet (200arbeidsdager*80km + 2.5*11mnd*320km = 25.000km). Hvis de resterende 10.000km er lange turer (f.eks ferie), bør du enten se kostnadene ved leiebil eller en Tesla Model S.

Det eneste utstyret jeg tror du bør ha, er varmepumpe som gir litt bedre rekkevidde og 6kW lader som lar deg lade på "semihurtiglader" der det finnes (3 ganger så raskt som vanlig 10A og 2 ganger så raskt som 16A).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

HanneChr

Takk for svar  :)
Mente selvfølgelig 35 000 km...var nok litt trøtt på morgenen... Er nok mye småkjøring med barn hit og dit og til hytte. Jeg er forberedt på å tilpasse meg et annet kjøremønster. Blant annet beregne lenger tid :D Godt å høre at dere er fornøyde med Leafen. Tesla er en drøm, altså over min prisklasse  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA