Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Requiem for elbilen del 3: slutt på avgifsfri parkering

Startet av AppleKnocker, fredag 26. august 2016, klokken 15:11

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Rollep på søndag 28. august 2016, klokken 19:26
folk er så frekke at de er bare ute og flytter på fremhjulene for ikke å få bot

Det trikset var da tatt i bruk lenge før elbilene kom på markedet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

weld77

På et annet forum var det en fyr i bussbransjen som pekte på noen problemer med å øke kapasiteten i rushtiden - noe av det er muligsn spesifikt for Oslo, men ikke alt. Problemene er, mellom annet, hovedsaklig følgende:

- Det er svært dyrt å ha en stor kapasitet i rushtiden, men som står ubenyttet resten av døgnet. Dette medfører at et betydelig antall sjåfører må ansettes på korte (og dyre) kontrakter, og brukstiden til kostbart materiell blir svært dårlig. Det er snakk om et par timer om morgenen og et par timer om ettermiddagen - maksimalt.
- For at det skal fungere noenlunde hensiktsmessig er man avhengig av bussoppstillingsplasser nær de mest trafikerte rutene - bussene må stå et sted når de ikke er i bruk, dvs mesteparten av døgnet for rushtidsbusser. Dette er en stor mangelvare i Oslo.

I Oslo har Ruter signalisert at billettprisene må økes vesentlig dersom tilbudet skal utvides vesentlig. Grunnen er, som nenvt ovenfor, at det er svært kostbart å ta unna rushtidstrafikken.

I Oslo er det meg bekjent også skinnekapasitet som er mangelvaren for T-banen, den kjører allerede med full kapasitet i rushtiden og det hjelper ikke å sette inn flere tog siden de er avhengig av å ha ledig skinnekapasitet å kjøre på.

nr1rayner

Vet ikke prisen i Oslo, men uansett, å øke prisen er jo som å skyte seg i foten hvis man vil ha folk til å bruke kollektiv transport..
Mange i bussbransjen jobber deltskift allerede, 3-5 timer morgen og ditto ettermiddag, men det blir nok flere.
Midt på dagen og utover kvelden er det også my trafikk. Mange ruter går da med svært lite belegg, men det kan igjen ha noe med pris og hyppighet å gjøre. Så skal ikke se bort i fra at det vil være gunstig å øke tilbudet også på kvelden.

Ja det koster, både med arbeidsplasser og materiell.
Og siden prisene går opp, og tilbudet er sånn akkurat nok, understreker jo det poenget mitt med at de snakker om miljø, men gjør for lite..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rollep

Sitat fra: cra på mandag 29. august 2016, klokken 08:57
Sitat fra: Rollep på søndag 28. august 2016, klokken 19:26
folk er så frekke at de er bare ute og flytter på fremhjulene for ikke å få bot

Det trikset var da tatt i bruk lenge før elbilene kom på markedet.

Det var det helt sikkert, men det er elbilerne folk irriterer seg over og grunnen for det vet du like godt som meg. Men slik er det som oftest med gode ordninger. En del folk tar seg til rette og missbruker systemet, resultatet blir at alle mister goden.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Helge

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 27. august 2016, klokken 20:37

Husk at 1 bybuss tar opptil ca 100 passasjerer (ja, det er trangt på bussen da..), altså har 1 buss på ca 18 meter potensiale til å erstatte ca 100 biler, regn ca 5 meter bil + 5 meter luke blir det en "sammenhengende bil" på 1 km.

Ja det ER et viktig poeng dette, selv om du overdriver og setter det på spissen da mange busser har mindre enn 100 passasjerer (av og til er det bare noen få) og ikke alle biler kjører med kun en person/sjåføren. Men ja det er ikke plass til at alle kan kjøre bil. Men jeg er skuffet over at ikke Trondheim er mere på ballen med å elektrifisere bussparken.

Hadde all kollektivtrafikk i Trondheim IKKE hatt eksosrør hadde jeg nok ikke hatt så mye å argumentere for elbilen med... men i motsetning til Oslo som har stor andel elektrisk bane (og trikk) i tillegg til buss så har alle bussene i Trondheim eksosrør. Gassbussene er bedre enn dieselbussene, men har fremdeles eksosrør og slipper ut NOx (og CO2). Biogassandelen av drivstoffet er vel også fortsatt langt under det planene opprinnelig var. Elbilene har ikke eksosrør som bidrar til å ødelegge bylufta med avgasser.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

nr1rayner

@Helge
Legg merke til at jeg skrev opptil og potensiale så ingen overdrivelse  ;)
Ser ikke bort fra at nær 90% har matpakken som eneste passasjer, men mulig det er noe lavere..
Problemet på enkelte traseer har for folk vært at de blir frakjørt fordi bussene er fulle. Da velger de selvsagt bil etterhvert.. Så i den viktigste tiden, rushtiden, er det stort sett godt belegg på bussene.
Men klart, også mange busser som kjører sgs tomme, da spesielt utenfor rushtid.
Kjører regionbuss selv, fører ingen statistikk, men kvalifisert gjetning har vi nok som regel minst 20 om bord, men nok mer normalt 40-50.
Vesentlig flere er det nok på bybusser.
La oss ta et nytt regnestykke, 1 buss på 15 meter erstatter 30 biler. Den erstatter da 300 meter kø.
Eller 150 meter kø hvis bilene står støtfanger til støtfanger, altså 10x lengre enn bussen og da med svært snille tall.

Elbusser finnes, og går i rute noen steder.
De er vel enda vesentlig mer kostbar enn gass/diesel, så tviler på at det blir noen stor satsing under nåværende anbud.
Men, neste anbudsrunde kan det være håp. Første runde med anbud er vel i 2018..
Hybridbusser som fungerer vesentlig bedre enn de Volvoer som er i drift i dag (de står jo på tomgang også i +15C) hadde nok også hjulpet godt på, spesielt på regionbussene som neppe blir full-elektrisk før i 2125 eller deromkring, altså lenge etter jeg har sluppet min siste fis...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Espen Hugaas Andersen

Snittet for bussene totalt sett er i området av 12-15 passasjerer per buss. ( http://www.kollektivtrafikk.no/files/pdfs/rapporter/Bussens%20klimapotensial_RAPPORT.pdf ) Utfordringen er at mange busser kjører nesten tomme store deler av dagen, og i rushtidene kjører de nesten tomme enten den ene veien eller den andre veien. Men i rushtiden i storbyene er definitivt bussene viktig.

I fremtiden vil det bli viktig med flere selvkjørende busser. Har man busser som kan frakte 10-20 passasjerer, på et kompakt fotavtrykk, så kan man tilpasse seg behovet på en helt annen måte. I rushtiden kan det gå en buss hvert eneste minutt på de travleste rutene, og med en gang behovet faller så kan man gå over til hvert femte/tiende/femtende minutt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

espenri

Selvkjørende matebusser er genialt. Et prosjekt som det snakkes om er f.eks. selvkjørende busser mellom Fornebu og Lysaker. For de som ikke kjenner området så er Fornebu et område med høy tetthet av kontorlokaler (Statoil, Telenor, Aker, EVRY etc) og svært begrenset kollektivtilbud (buss + båt), men med relativt nærliggende kollektivknutepunkt på Lysaker hvor man kommer seg både østover og vestover med mange alternative ruter (buss, båt og tog). Planer går ut på å sette opp selvkjørende busser i skyttel mellom Lysaker og Fornebu for å mate folk til knutepunktene. Disse vil kjøre på gangveien og ta 10-12 passasjerer og derfor være spesielt egnet til å tilpasse kapasiteten til behovet.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Helge

@nr1rayner

Jeg diskuterer ikke om bussen er mest arealeffektiv - det ER den... selv om jeg utenfor rushtiden (i motsetning til deg?) ser noen busser med helt ned i eksempelvis bare 3 til 5 passasjerer!

Jeg er opptatt av at elbilene i størst mulig grad skal overta for eksosrørbiler i de sentrale byområdene. Både i Bergen, Oslo, Trondheim osv er det i dag kapasitet til en del biler i tillegg til kollektivtrafikken. Man kan velge å øke kollektivtrafikken og skru ned på biltrafikken i forhold til i dag. Men fremdeles vil det være en viss bilkapasitet der... og hvorfor kan man ikke bruke den helt eller delvis så lenge bilene som bruker den ikke har eksosrør og ikke ødelegger den lokale luftkvaliteten/bylufta med å slippe ut avgasser? De har jo null lokale avgasser, hvilket bussene fremdeles ikke kan skryte av! Jeg for min del synes ikke det blir helt feil å innføre betaling for elbiler på parkeringsplasser Trondheim.... MEN det blir helt feil å innføre like høy parkeringsavgift som på fossilbiler/eksosrør!!
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

bmw2002

Jeg har full forståelse for at det ikke kan være slik at elbiler fortrenger alle parkeringsplasser med det resultat at folk som har ærend de må gjøre i byen ikke finner parkering.

Men før man fjerner gratis gateparkering burde man være pålagt å tilby rimeligere parkering, gjerne i P hus som i Trondheim. Prisen i Trondheim burde nok vært enda litt lavere.

Hvis Oslo fjerner gratisparkering for elbil tror jeg neppe at bilhaterne i MDG tilbyr billigere parkering for elbil.

Det er uansett så dyrt å parkere i Oslo nå at vi med fossilbiler har sluttet å dra dit på lørdager. Selvfølgelig har vi råd til å gjøre det. Men det finnes en grense for hva jeg gidder å betale.

Beckern

Tror du har rett der BMW2002. Oslo har alt gått på en skikkelig budsjett smell på parkering i år og det endrer seg ikke når det blir betaling for elbil, da blir plassene bare stående tomme i stedet.


Kanutten

Sitat fra: Beckern på torsdag 01. september 2016, klokken 09:16
...Oslo har alt gått på en skikkelig budsjett smell på parkering i år og det endrer seg ikke når det blir betaling for elbil, da blir plassene bare stående tomme i stedet.

Det forstår jeg ikke. Har man bare parkeringsbehov dersom det er gratis?

cra

Sitat fra: Kanutten på torsdag 01. september 2016, klokken 09:43
Det forstår jeg ikke. Har man bare parkeringsbehov dersom det er gratis?

Som bmw2002 sa så har man (teknisk sett) råd til det, men om det blir for dyrt gidder man bare ikke bruke penger på det. Det blir som å kjøpe ei flaske brus på bensinstasjonen. Jeg har fint råd til å betale de 38 kronene (eller hva det måtte koste), men synes det er for mye i forhold til hva jeg får, så jeg lar det vøre. Jeg kaster heller bort de kronene på noe annet der jeg mener jeg får bedre value for money.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øystein16

Sitat fra: Kanutten på torsdag 01. september 2016, klokken 09:43
Sitat fra: Beckern på torsdag 01. september 2016, klokken 09:16
...Oslo har alt gått på en skikkelig budsjett smell på parkering i år og det endrer seg ikke når det blir betaling for elbil, da blir plassene bare stående tomme i stedet.

Det forstår jeg ikke. Har man bare parkeringsbehov dersom det er gratis?

Insentivet etter kjøp av elbil er "gratis bruk". Det er rimeleg klart at når det er gratis å køyra, gratis å passera og gratis å parkera, så er det lettare å ta ein tur for turen sin del.

nr1rayner

@Helge
Du er ikke alene om å se svært lite folk på bussen nei.
Kjører selv regionbuss i Trondheim, på kveldene (inn til Trondheim) er det ofte man kjører alene, eller med 1-5 pass. Enkelte avganger ut av byen er det også svært lite folk.
Dette gjelder selvsagt også bybusser.
På en lørdag, eller søndag, gikk jeg på en av byrutene som har svært mye folk på hverdager. Der kjørte de leddbuss med sånn ca bare meg og sjåføren ombord...
Så stiller jo spørsmålet seg stadig, er det så lite folk fordi tilbudet er så dårlig, til enkelte steder er det avgang hver time, eller hver 2. time. Eller er tilbudet godt nok..
Her burde det vel gjøres endringer på busstypen på enkelte avganger, på de lengre rutene med så lite belegg som 2-3 pass kan det f.eks. heller kjøres minibuss?
Dieselforbruk på de rutene jeg kjører ligger på ca 3 l/mil, da selvsagt høyere i midtbyen og lavere utenfor. Minibuss på samme ruten ville brukt ca 1 l/mil...

Ja, det er absolutt rom for personbiler også. Sier ikke at man skal kvitte seg med alle, men ser man på køa er det alt for mange av de.
Helt enig i det du nevner om eksosrør, men, jeg mener vi er mange år og modeller fra at alle kan velge elbil.


@Espen
Har ikke vært inne på den sida, men betviler ikke at vi er nede i ca 10 pass pr kjørte km på bussen. Det er mye "posisjonskjøring", og som tidligere nevnt er jo belegget på kvelden til tider labert.
Sånn sett er det kanskje et hull i teorien min med gratis buss og flere busser.
Men det kan gjøres flere endringer, og tilnærminger i den retningen.
Den viktigste tiden er rushtiden, og de viktigste å flytte over er jobb-pendlerne.
F.eks. et billigere rushtidspass (samme som rushavgift i bommen, kl 7-9 og 15-17, event kl 6-10 og 14-18).
Og selvsagt flere og større busser i rushen.
Nå er det egentlig et sabla kaos med busser fra før i rushtiden i midtbyen, så det er ikke plass til så utrolig mange flere der. Men, litt utenfor byen er det god plass.
Da må det gjøres endel endringer, med matebusser til steder litt utenfor sentrum.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA