Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi Q6 e-tron

Startet av Counterpointer, onsdag 24. august 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

Knut Røe

Hvor har du dette fra?
Jaguar har sagt offentlig at "denne bilen skal vi tjene penger på"

automat

Kan man kjøpe en e-tron til startpris, eller vil den være så ribbet for utstyr at den er ukurrant?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Stikkkontakt

Audi har vel sagt rett ut at E-tron skal koste 25.000 euro mindre enn TMX med tilsvarende batteri/ytelse.
Og siden Audi Norge stadig vekk messer om "overraskende lav pris" og tilsvarende sitater tyder alt på en startpris på nærmere 700 er skivebom. Overraskende lav pris er langt nede på 500-tallet. Langt under alt som heter Tesla S og I-Pace.

Djur1

Sitat fra: Gnilre på søndag 07. januar 2018, klokken 09:05
Sitat fra: Djur1 på søndag 07. januar 2018, klokken 08:31
Jeg tipper også at bilen vil bli liggende på rundt 470k i grunnutgaven, men at ekstrautstyr vil måtte ta den til minst 600 og gjerne 700 for at den skal bli bra.
Tror du at man kan kjøpe en bil for 470.000 kr ? Eller blir noe ekstrautstyr obligatorisk slik at minstepris i realiteten blir 600.000 kr ? Jeg synes jo dette høres litt optimistisk ut, men hvis det er riktig bør jeg vel betale inn depositumet for å kunne få en bil før det raser inn bestillinger når den endelige prisen presenteres.

Jeg vil tro at slik det fungerer i Tyskland så er det om å gjøre å få prisen under 60k for basis utgaven. Dvs 470k med norske priser, kanskje opp mot 500.
Ekstrautstyr vil være dyrt og mye. Jeg tror 600k blir minimum for å få en forholdsvis spartansk bil. 700k, da snakker vi bra utstyrt.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

daktari

Selv om prisen i Tyskland blir lav trenger ikke norsk pris bli det. Markedstilpasning. Jeg tror god pris her menes litt lavere enn Q7. Folk betaler over 300 for en Golf, Audi vil neppe kaste vekk mulig profitt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på søndag 07. januar 2018, klokken 18:33
Selv om prisen i Tyskland blir lav trenger ikke norsk pris bli det. Markedstilpasning. Jeg tror god pris her menes litt lavere enn Q7. Folk betaler over 300 for en Golf, Audi vil neppe kaste vekk mulig profitt.

Så lenge jeg og du kan kjøpe en Audi hvor som helst i Europa med 5 års garanti er det håpløst for Audi å ha store forskjeller i prisene fra land til land.

Thorden

Sitat fra: daktari på søndag 07. januar 2018, klokken 18:33
Selv om prisen i Tyskland blir lav trenger ikke norsk pris bli det. Markedstilpasning. Jeg tror god pris her menes litt lavere enn Q7. Folk betaler over 300 for en Golf, Audi vil neppe kaste vekk mulig profitt.

Q7 starter på 850, så "litt lavere" er?

Den må være betydelig billigere enn Q7 her i landet. Husk at de må prise den slik at den selger i Tyskland også. De har jo (i følge pressen i alle fall, i den grad man skal stole på den) uttalt at den skal prises som en godt utstyrt A6 sedan i Tyskland.

Jon65

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 07. januar 2018, klokken 18:44
Sitat fra: daktari på søndag 07. januar 2018, klokken 18:33
Selv om prisen i Tyskland blir lav trenger ikke norsk pris bli det. Markedstilpasning. Jeg tror god pris her menes litt lavere enn Q7. Folk betaler over 300 for en Golf, Audi vil neppe kaste vekk mulig profitt.

Så lenge jeg og du kan kjøpe en Audi hvor som helst i Europa med 5 års garanti er det håpløst for Audi å ha store forskjeller i prisene fra land til land.

I starten når det er lange ventelister for å få bil kan det nok være de klarer å ha ulike priser men etterhvert når leveringstidene synker blir det nok vanskelig ja.

Counterpointer

Sitat fra: tiger`n på søndag 07. januar 2018, klokken 14:06
Hvor har du dette fra?
Jaguar har sagt offentlig at "denne bilen skal vi tjene penger på"
Det sier seg selv at R&D på disse fører til at de kaster lite av seg + batteripriser siden de ikke lager battericeller selv.

Samt at selger på Jaguar sa dette, og det var ikke for å selge bil hvertfall!

Prisene på Audi er jo ikke kjent enda, men forutsatt de samme forutsetningene så blir heller ikke det noe selvstendig plussprosjekt.

daktari

Sitat fra: Jon65 på søndag 07. januar 2018, klokken 19:00
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 07. januar 2018, klokken 18:44
Sitat fra: daktari på søndag 07. januar 2018, klokken 18:33
Selv om prisen i Tyskland blir lav trenger ikke norsk pris bli det. Markedstilpasning. Jeg tror god pris her menes litt lavere enn Q7. Folk betaler over 300 for en Golf, Audi vil neppe kaste vekk mulig profitt.
Så lenge jeg og du kan kjøpe en Audi hvor som helst i Europa med 5 års garanti er det håpløst for Audi å ha store forskjeller i prisene fra land til land.
I starten når det er lange ventelister for å få bil kan det nok være de klarer å ha ulike priser men etterhvert når leveringstidene synker blir det nok vanskelig ja.
Nettopp det jeg tenker også! Mange som har importert seg en Ampera-E her?
Litt under Q7 blir f.eks 50k NOK billigere i mitt hode. Det er en "meget god pris" for en Q7-størrelse bil her i landet, med de ytelsene det snakkes om (RS-nivå).
Jeg tror nemlig ikke Audi slår bena under alle sine andre modeller med e-tron. De ønsker fortsatt å øse ut A4, Q5 og A6. Derfor pris over disse men under Q7/A8. Dessverre... og jeg er skuffet over Jaguar-prisene og lar realitetene synke inn bare.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Audi S6 er minst like rask/sterk som e-tron. Den koster 72.000 euro i Tyskland. Relativt ok med utstyr som standard. Dvs du får den under 65.000 med rabatt. Det er under 55.000 euro netto. Q7 starter på 60.000 euro. SQ7 koster 90.000. Og på hjemmebane vil ikke en elbil sparke beina under noen. Tyskerne er så erkekonservativ at e-tron vil være en kuriositet.

Thorden

Sitat fra: daktari på søndag 07. januar 2018, klokken 21:33
Nettopp det jeg tenker også! Mange som har importert seg en Ampera-E her?
Litt under Q7 blir f.eks 50k NOK billigere i mitt hode. Det er en "meget god pris" for en Q7-størrelse bil her i landet, med de ytelsene det snakkes om (RS-nivå).
Jeg tror nemlig ikke Audi slår bena under alle sine andre modeller med e-tron. De ønsker fortsatt å øse ut A4, Q5 og A6. Derfor pris over disse men under Q7/A8. Dessverre... og jeg er skuffet over Jaguar-prisene og lar realitetene synke inn bare.

Dette har jeg temmelig liten tro på. Enten forutsetter du at det blir egen pris i Norge, eller så sier du faktisk at e-tron skal koste 10% mer enn SQ7. Og det tror jeg er svært usannsynlig.

Du må huske at prisen her i landet er uten moms og avgifter av noen slag for e-tron, mens Q7 har avgifter og moms. Q7 starter på 850K med avgifter, så om du sier at e-tron skal koste 800 (uten avgifter), så er det det samme som 100K euro i Tyskland (med moms). Q7 starter på 60K euro, SQ7 på 91K. De kommer ikke til å selge mange håndfuller e-tron hvis den skal koste 100K euro. Selv Porsche Cayenne S koster bare 91K euro, Cayenne starter på 75K. e-tron er helt nødt til å være billigere enn dette om den skal selge noe i hjemmemarkedet. 

Om den koster det samme som Q7 3.0 TDI 272 Hk i Tyskland vil den så vidt bikke 500K her uten avgifter. Om den koster det samme som Q7 e-tron i Tyskland, så blir det 660K her. Mer enn det blir det aldi i verden om ikke Norge får et påslag av en eller annen grunn. Og det tror jeg er lite sannsynlig.

Har brukt kurs på 9,5 her, det er litt for lavt akkurat nå, men i realiteten kan Møller ha en lavere avtalekurs. Og 9,5 er mer realistisk om 6 måneder uansett.


Tellus

Med den argumentasjonen burde ikke Tesla selge en eneste S eller X. Likevel selges det en god del biler selv om bilene i alle land (med unntak av Norge) er svindyre sammenlignet med fosilkonkurrentene.

E-tron blir en langt mer attraktiv bil enn Tesla S75. Det er ingen grunn til å drømme om at dere vil få kjøpt bilen til langt under 600K.

Thorden

Sitat fra: Tellus på søndag 07. januar 2018, klokken 23:09
Med den argumentasjonen burde ikke Tesla selge en eneste S eller X. Likevel selges det en god del biler selv om bilene i alle land (med unntak av Norge) er svindyre sammenlignet med fosilkonkurrentene.

E-tron blir en langt mer attraktiv bil enn Tesla S75. Det er ingen grunn til å drømme om at dere vil få kjøpt bilen til langt under 600K.

Nå har Tesla en ekstremt lav markedsandel i Tyskland, da. De selger en brøkdel av det de gjør i Norge, med en befolkning på 82 millioner innbyggere. Og Model S starter faktisk på 69K euro, med moms og subsidier. Tilsvarer ca. 570k her, uten moms og subsidier.

Jeg tror nok du har rett i at e-tron ikke kommer til å koste langt under 600K. Men den kommer neppe til å ha høyere startpris enn Model X 75D, som i dag ligger på 670K. 650k er nok mer realistisk, og stemmer godt med både Audi sine uttalelser og det pressen har skrevet tidligere. Det betyr en startpris i Tyskland på drøye 80K euro, eller marginalt under Q7 e-tron. Og rett under X 75D, som er naturlig av en rekke grunner.

daktari

Det regnestykket ser bedre ut, bortsett fra at prisforskjellen mellom landene kan bli lavere enn momsen, som følge av markedstilpasning.
Tesla solgte tross alt ca 7500 nye biler med snittpris ca. 800.000 (?) i Norge.
En Audi, med hengerfeste, stasjonsvogn, ladenettverk, hva blir etterspørselen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA