Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading ved gateparkering - Gode løsninger for kabelføring over fortau?

Startet av gunnarc, onsdag 24. august 2016, klokken 10:15

« forrige - neste »

gunnarc

Hei, er nybakt elbileier, med et veldig praktisk problem: Jeg bor i sentrum av en by, hvor jeg gateparkerer uten egen parkeringsplass. Mellom bilen og huset (og mitt stikk) er det fortau. Jeg har spurt kommunen om 3 ting: Kan jeg frese ut spor i asfalten for å legge ned ladekabel, kan jeg selv finansiere ladetårn, eller lage en "bom" på husvegg for lufthengt lading. Får selvsagt ikke lov til noe av dette, da de er livredd for at det skal oppfattes som unike fordeler eller at jeg da implisitt reserverer parkeringsplass. Så per nå lader jeg via "snubletråd" over fortauet, som alle de andre elbilnaboene i samme by....

Men dette er for dumt:
Har noen av dere erfaring eller forslag til kabelgater som egner seg til denne bruken. Da helst noe hvor man kan hurtig kan legge ned og fjerne ladekabel? Har prøvd å finne slike de normalt benytter på byggeplasser og f.eks. ved større konserter, men sliter.....

Er det andre løsninger?


zbk

Her er noen ideer i det minste: http://www.satema.no/shop.jsp?cid=161&sid=32&lang=no#.V71dMDVlyZC

Aner ikke noe om pris, men det kan se ut som en elektriker kan skaffe deg noe i alle fall.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

HCO

Hva med en "rasfare"-bom fra rasfare.no? Den kraftigste (og billigste) varianten må vel være egnet til å holde på en kabel. Tror kommunen skal slite med å finne hjemmel for å nekte deg å montere et par slike:
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

gunnarc

Takk for gode (og et morsomt :-)) forslag så langt. Defender-kabelgatene ser virkelig lovende ut, men spent på pris osv. Skal sjekke litt. Tar gjerne andre forslag også!

Mortstokk

Rasfare skilt skal vel tas bort når faren(og moren) ikke er der lenger?


HCO

Sitat fra: Mortstokk på onsdag 24. august 2016, klokken 11:15
Rasfare skilt skal vel tas bort når faren(og moren) ikke er der lenger?

Ja flagget skal fjernes (maks 7 dager av gangen), men bommen er fastmontert...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)


KjellG

Likte ikke den lista, lett og synes å ligge å vippe. Ideen har jeg sans for. Fines en litt bredere,mtyngre og "dødere" gummilist? Kjørelist for kabel på byggeplass?

Husky

Skjønner utfordringen, men de avbildede løsningene blir nok ikke populære hos rullestolbrukere. Men om noen måneder kommer snøen, og da skal det brøytes...

elektrolux

Vi har søkt kommunen om å sette bilen inntil husvegg slik vi har gjort siden 1958 da hagen ble ofret nettopp for å kunne parkere inntil husvegg. I mellomtiden følger vi forskriftene om å ikke skjøte ladekabel, og ender dermed opp med kabel hengende over forthauget.

Ikke noe problem, da dette er en sidegate, og alle går midt i gata uansett.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: gunnarc på torsdag 01. september 2016, klokken 20:35
Slik ble løsningen (se bilder)

Så grei ut den, men mulig den burde klamres med mindre du tar den inn når bilen ikke lades.

PS. Har du alarm fra ALTIBOX ??
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Siggen

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 02. september 2016, klokken 09:09
Sitat fra: gunnarc på torsdag 01. september 2016, klokken 20:35
Slik ble løsningen (se bilder)

Så grei ut den, men mulig den burde klamres med mindre du tar den inn når bilen ikke lades.

PS. Har du alarm fra ALTIBOX ??

Altibox er gamle NorAlarm privatkunde alarmer, nå overtatt av Verisure

AppleKnocker

Sitat fra: elektrolux på fredag 02. september 2016, klokken 07:02
Vi har søkt kommunen om å sette bilen inntil husvegg slik vi har gjort siden 1958 da hagen ble ofret nettopp for å kunne parkere inntil husvegg. I mellomtiden følger vi forskriftene om å ikke skjøte ladekabel, og ender dermed opp med kabel hengende over forthauget.

Ikke noe problem, da dette er en sidegate, og alle går midt i gata uansett.
Er ikke den løsningen der en magnet for elbilhatere som vil lage kvalm?
Inntil husvegg, betyr det på fortau?

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tutti

Sitat fra: elektrolux på fredag 02. september 2016, klokken 07:02
Vi har søkt kommunen om å sette bilen inntil husvegg slik vi har gjort siden 1958 da hagen ble ofret nettopp for å kunne parkere inntil husvegg. I mellomtiden følger vi forskriftene om å ikke skjøte ladekabel, og ender dermed opp med kabel hengende over forthauget.

Ikke noe problem, da dette er en sidegate, og alle går midt i gata uansett.
Den så skummel ut. Hva om en syklist eller lignende kommer i full fart når det er mørkt og blir brått stoppet av kabelen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA