Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon

Startet av elektrolux, mandag 22. august 2016, klokken 09:24

« forrige - neste »

Robert Sund

@thoru
Jeg ser at jkirkebo her på forumet har lader som kan gi tofase til Tesla på IT for kr 5750 med innebygget B-vern.

Det er snakket om det her:
elbilforum.no/forum/index.php/topic,29883.0.html

Det er interresant å se hva som kommer av ladestasjoner i fremtiden.

thoru

Sitat fra: Robert Sund på mandag 03. oktober 2016, klokken 08:09
@thoru
Jeg ser at jkirkebo her på forumet har lader som kan gi tofase til Tesla på IT for kr 5750 med innebygget B-vern.

Det er snakket om det her:
elbilforum.no/forum/index.php/topic,29883.0.html

Det er interresant å se hva som kommer av ladestasjoner i fremtiden.

Ja han har tipset meg om den tidligere. Samt at den skal få noe lastbalansering også som tillegg. men ingen av delene er produsert ennå. usikker på hvordan zaptech sammenligner seg med den nye boksen fra Viridian(Mainpine). Zaptech er jo ute på markedet nå.

thoru

Sitat fra: elektrolux på lørdag 01. oktober 2016, klokken 10:57
Et 1 eller 3 fase IT nett støtter kun 1 fase lading. Til det nyttes 2 av de 3 faselederne.

Idet en kobler til bil 2 og eller bil 3 vil en måtte bruke litt strøm fra allerede utnyttet faseleder og dermed må bil 1 måtte justere ned sitt forbruk for å hindre overlast.

Så snart kun en bil lader kan en igjen utnytte full strømstyrke.

Zapcharger Smart Pro er bygget for å utføre slik fase og lastballansering automatisk.

stusser fremdeles på hvordan dette fungerer i praksis.
Hvis det er 11kilowatt totalt som kan trekkes ut til bilene totalt. kan man med tre ladere være sikret at det kan fordeles likt mellom disse tre laderne? er man sikret et minimum på hver lader? 11/3=3.6kilowatt?

elektrolux

Ja.

På St.Olav er det TN nett, så om kursen var 3 x 16A ville systemet kunne ladet 11 kW inn på første bilen, men måtte redusert til 1 fase 3,6 kW lading idet neste bil koblet seg til.

http://www.zapcharger.no/calc/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

thoru

#34
Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. oktober 2016, klokken 08:20
Ja.

På St.Olav er det TN nett, så om kursen var 3 x 16A ville systemet kunne ladet 11 kW inn på første bilen, men måtte redusert til 1 fase 3,6 kW lading idet neste bil koblet seg til.

http://www.zapcharger.no/calc/

Ser jo ut som det er ganske perfekt med 3 stk på 32amp 3 fase IT-nett.
Elektriker bekreftet at det var IT-nett i mitt tilfelle.

I følge kalkulatoren blir det minimum lade effekt pr. aktive ladestasjon(kw) 3,68 om jeg sier at minimum skal være 16amp. Er dette noe man stiller inn på boksene?
Jeg kan også plotte inn ønsket ladeeffekt på 18.amp(er det hvis man er heldige med spenningen?) med de samme variablene ellers.
Da står det minimum lade effekt 4,14kilowatt. Forstår jeg det rett at ladeffekten deles likt over antallet bokser (i 3 eksempelet mitt)

Så usecase:
3 biler lader:
   Bilnr.1 = 1/3 = 3,68kilowatt
   Bilnr.2 = 1/3 = 3,68kilowatt
   Bilnr.3 = 1/3 = 3,68kilowatt

2 biler lader (regner med at det er villkårlig om bilnr1. eller bilnr3 får 2/3?):
   Bilnr.1  = 2/3  = 7,36kilowatt
   Bilnr.2  = ingen lader
   Bilnr.3  = 1/3  = 3,68kilowatt

1 bil lader:
   Bilnr.1  = 3/3 = 11,04kilowatt
   Bilnr.2  = ingen lader
   Bilnr.3  = ingen lader

Deretter om en annen slutter å lade. Så er det en av de 2 resterende som for 1/3 mer effekt?
Så om 3,68kilowatt er minimum på 3 samtidige, så er det en av de to resterende som lader som får 2/3  = 7,36 kilowatt

thoru

blir ikke kalkulatoren litt mangelfull når man ikke plotter inn spenningen? 230volt vs 400volt f.eks

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. oktober 2016, klokken 08:20
Ja.

På St.Olav er det TN nett, så om kursen var 3 x 16A ville systemet kunne ladet 11 kW inn på første bilen, men måtte redusert til 1 fase 3,6 kW lading idet neste bil koblet seg til.

Ville det ikke vært smartere å først redusert til 3x8A til hver bil, og så sjekket om bil nr. 2 trakk 3-fase eller 1-fase? Hvis 1-fase, bytt til 1x16A for begge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Robert Sund

Hvis jeg har forstått det rett så er tofase lading på trefase IT nett noe enkelte biler kan velge å benytte (og derved skjevbelaste mindre samt få raskere lading og litt mindre tap i kablingen), ikke noe som ladestasjonen egentlig "tilbyr" (med mindre man anser den lave spenningen og 3 fase som et godt hint til bilen). Av det jeg har sett virker det ikke som de som laget standarden tenkte så mye på IT nett i det hele tatt ... . Jeg er usikker på hva som blir gjort med N leder i boksen i disse tilfellene (eller om dette fåreløbig bare går når folk lager eget utstyr).

I ditt tilfelle _burde_ det være enklere å få det til, da det kun er dere selv som lader der.

Hvis spenningen er for lav på 3 fase IT til at bilen kan lade med alle tre fasene er det kun 1 og 2 fase lading som går an.

Finnes det andre bilmerker enn Tesla som kan gjøre slike triks?

thoru

Fikk svar fra en annen leverandør på oppsettet mitt som høres ganske optimalt ut for min del:
32amp 3 fase IT-nett

"På et IT nett så er det noen faktorer å ta hensyn til:
Biler kan kun lade med 1-fase
Når det er last på kun 1-fase i systemet så er tilgjengelig strøm lik sikringen.
Når flere enn 1-fase er lastet så er strømmen per fase lik sikringen/rot(3)

Dersom man setter max per lader til 32 A (så vil du se begrensingene i IT nett):
3 biler med 32A begrensning: alle får 18,5A og 4,25kW.
2 biler – begge får 18,5 A og 4,25kW.
1 bil - 32A og 7.2kW
"

Det er vel egentlig det samme som du har sagt. Bare at jeg trengte et praktisk eksempel.


Robert Sund

Det er sannsynlig at begrensingen er slik for alle ikke-Tesla elbiler. (Det er også mulig begrensingen er slik med ladestasjon uansett biltype, sålangt).

Jeg har imidlertid snakket med Teslaeiere (som laget sine egne overganger) som ladet bilen sin på IT, og som fikk utnyttet 2 faser. Så 1 Tesla ladet som om den var 2 "normale" elbiler! Men jeg vet ikke i hvilken grad trikset er i overgangene eller i Teslaen.

Med en Tesla og en annen elbil skulle du derfor kunne utnytte 3 fase IT fullt ut ;så lenge både Teslaen og enfasebilen trekker 18,5A på hver fase. Når tilfeldige Teslaeiere klarer dette selv kan sikker de som spesiallager utstyr her på forumet lage det du trenger.

Mest elegant ville det være med dynamisk lastbalansering. Dette burde en videregående elev på elektro kunne lage enkelt:
1 Hvis Teslaen trenger ekstern kobling for å få dette til: lag denne.
2 Mål strømmen på linjelederne til de to bilene
3 Lag ett 1 kHz pipesignal som formidler tilgjengelig kapasitet til bilene
Tilgjengelig kapasitet er det den andre bilen ikke bruker. Standarden går ikke lengre ned enn til 6A ved 5% dutycycle, så for å starte lading på bil nr. 2 må bil nr. 1 begrenses tilstrekkelig for å frigjøre dette hvis det er mindre enn dette tilgjengelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA