Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon

Startet av elektrolux, mandag 22. august 2016, klokken 09:24

« forrige - neste »

Rav4_EV

Fra produktarket du viser til sier produsenten at enheten er en mode 3 enhet.

Du markedsfører en Zaptec Home som en mode 2 lader.

Står produsenten du jobber for inne for at produktet kan benyttes til dette?





22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ZOE

Jeg ladet min zoe på st olav idag. Hadde glemt å lade om natten og ankom med 53% klokka  09:57 , dro 10:43 med 65%.

Det synes jeg gikk tregt! Ingen andre biler ladet.

Gir den ikke 22kw når en bil lader?

elektrolux

Dessverre foreløpig kun 1 fase lading. 3 fase kommer etterhvert.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

thoru


elektrolux

Det gjør den, men det jobbes fremdeles med software for dynamisk fasefordeling.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

thoru

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. september 2016, klokken 19:06
Det gjør den, men det jobbes fremdeles med software for dynamisk fasefordeling.
så hva som mangler her da?
har sjekket litt på jobb. var en kurs der jeg kunne ta. 32 amp 3fase. noe som skulle gi 11kilowatt. frister veldig å sette opp 3 zaptec-bokser på denne kursen. Da vil det blir forskjellige biler som lader her, tesla, leaf, hyundai og eventuelle andre merker om noen bytter bil. har mulighet til å utvide kursen etterhvert(var mulig å dra ny tjukk kabel dit. men antar at det koster litt.), men det kunne kanskje være en god start med tanke på at de andre plassene tilgjengelig er schuko 10amp. Hvordan trur du dette ville ha fungert?

elektrolux

Hardware er på plass, så kun å få software ferdig utviklet og innstallert.

Din ide med 3 ZCS Pro på 3 fase 32A ville fungert perfekt, og med 32A 3 fase fra 230V IT nett har du nesten 13 kW å fordele slik at du vil kunne lade 2 eller 3 biler samtidig med inntil 18,2A/4,2 kW, og 1 bil med 32A/7,4 kW.

Er det et TN nett snakker vi 22 kW lading som kan fordeles med inntill 7,4 kW til 3 enfase biler, eller f.eks 11 kW til 2 stk 3 fase biler.

Solgte faktisk et par ZCS Pro til en tilsvarende IT kurs i dag. Det bakvendte med IT er at ladestyrken på første bilen faller forholdsvis mye idet en kobler til bil nr 2, men det er selvfølgelig grunnet strømkursens begrensninger og ikke ladestasjonen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

thoru

Elektrikeren snakket om 13kilowatt. så antar det er IT-nett da.

Kan du forklare litt mer om det at den faller? stabiliserer den seg etterhvert?

elektrolux

Et 1 eller 3 fase IT nett støtter kun 1 fase lading. Til det nyttes 2 av de 3 faselederne.

Idet en kobler til bil 2 og eller bil 3 vil en måtte bruke litt strøm fra allerede utnyttet faseleder og dermed må bil 1 måtte justere ned sitt forbruk for å hindre overlast.

Så snart kun en bil lader kan en igjen utnytte full strømstyrke.

Zapcharger Smart Pro er bygget for å utføre slik fase og lastballansering automatisk.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zyp

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. september 2016, klokken 20:14
Det bakvendte med IT er at ladestyrken på første bilen faller forholdsvis mye idet en kobler til bil nr 2, men det er selvfølgelig grunnet strømkursens begrensninger og ikke ladestasjonen.

Det var en litt pussig måte å se på det på. Jeg vil heller si at det er TN som er begrenset i den sammenligningen.

Husk at i et TN-nett vil en enfaselast aldri kunne utnytte mer enn 33% av tilgjengelig effekt fra en trefasekurs. I et IT-nett vil en enfaselast kunne utnytte opptil 58% av tilgjengelig effekt.

3x16A TN og 3x32A IT har omtrent like mye tilgjengelig effekt. Begge deler kan lade tre biler med 1x16A hver, men kun sistnevnte har muligheten til å levere 1x32A når én bil lader alene.

thoru

Interessant. Hvordan blir det i praksis da?
er det et minimum som gies til alle bilene? var det sånn at bilene sladrer til laderen hvor mye batteri-prosent de har?

Sånn ser bildet ut i dag på ladeplassen:
Bilnr1: min ladeplass :  jeg kjører Tesla og Leaf gammel 3,3kilowatt  (leaf noen dager, Tesla andre dager)

Bilnr2: leaf med 6,6kilowattlader i bilen

Bilnr3: tipper det blir en mindre bil ala leaf ny eller gammel, hyundai

Er selv avhengig av høyre ladning enn hva jeg får på en 10amp kurs.


Robert Sund

@elektrolux
Biler som kan laske slik som Tesla kan benytte 2 faser på IT. Er det tatt høyde for de for det?

@zyp
Jeg tenkte det samme.

@thoru
IMHO burde zapchargeren klare å koble opp Leafen på den siste ledige fasen hvis Teslaen trekker på 2 faser. Da vil alle tre fasene kunne bli godt utnyttet. Den burde også kunne lære lære hvordan Teslaen trekker for å kunne koble den opp sist på optimal måte. Ett problem er at analog kommunikasjon på type 2 ikke gir informasjon om hvilken type bil som er tilkoblet. Det er mulighet for digital kommunikasjon også, som Teslaen kan, men det kan ikke Leaf (eller de andre kortrekkevidde bilene) og det kan neppe zapchargeren.

elektrolux

Sitat fra: Robert Sund på søndag 02. oktober 2016, klokken 08:38
@elektrolux
Biler som kan laske slik som Tesla kan benytte 2 faser på IT. Er det tatt høyde for de for det?

Ett problem er at analog kommunikasjon på type 2 ikke gir informasjon om hvilken type bil som er tilkoblet.

Du svarer på dette selv. Skulle Zapchargeren lasket og en Zoe koblet seg til ville den sluppet ut magisk røyk og sluttet å virke.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Robert Sund

#29
Lading av Tesla på IT spenninger:

Jeg har forstått det slik at Tesla internt kan koble en av fasene til den interne N lederen, og de to andre fasene til to av de tre "laderne". Slik:

(Internt i bil)
L1 til f.eks. N i bil
L2 til f.eks L2 i bil
L3 til f.eks L3 i bil

Slik at det blir 230V RMS mellom bilens N og L2 og mellom N og L3.

Jeg lurte og lurer på om zapchargeren oppdager dette og fordeler f.eks. L2 til L3 til en enfasebil som senere blir tilkoblet. Dette burde gå, og vil ikke skape noe magisk røyk. Jeg lurte også på om fordelingen av kapasitet mellom 2 og enfase trekkene, om zapchargeren kan gjøre den optimalt. Om en tofaselast plutselig begynner å trekke trefase utover tilgjengelig kapasitet, kan den kobles fra på lik linje med hvilken som helst last som plutselig trekker mer enn den skal. Jeg ser imidlertid ingen grunn til at dette skal skje. 2 fase trekket er for å få tilstrekkelig spenning på IT.


Jeg har forstått det slik at med kraftig forsyning på en fase kan en Tesla også laske slik at to av laderne kan benytte denne ene fasen. Slik:

(Internt i bil)
"L1" til f.eks. N i bil
"L2" til f.eks. L2 i bil
"L2" til f.eks. L3 i bil

Dette gir heller ingen grunn til røyk. Det burde være usynlig for laderen og for andre biler tilkoblet andre utganger på laderen, eventuelt andre ladere. Det er mulig at noe av dette blir gjort i UMC.


Jeg spurte forsåvidt ikke om zapchargeren kunne gjøre tilsvarende koblinger internt. Det burde imidlertid ikke la noen magisk røyk unnslippe uansett, det ville være som om en av fasene Zoe trenger ikke var tilkoblet.


Hvis zapchargeren alltid transformerer opp spenningen fra IT nivå er poenget mindre (med de tap og den fleksibilitet dette gir)

(Jeg har ikke skilt mellom linjeleder og faseleder begrepene som ville vært mer korrekt, men brukt faseleder uansett om det er enfase, trefase, IT eller TN. Det er nok også personer på forumet som kan svært mye mer enn meg om hvordan Tesla er koblet internt)

(Argh, autokorreksjon)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA