Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan jeg bruke hvilken som helst kabel?

Startet av spelly, mandag 17. oktober 2016, klokken 14:12

« forrige - neste »

spelly

Kabelen jeg fikk med bilen er defekt og trenger en erstatningskabeli mellomtiden. Har fått tilbud å låne kabelen til en kollega. Kabelen er annerledes enn den jeg har, den har en "boks" ved kontakten.  (han har tekna + 2 år nyere bil enn meg). Har det noe å si så lenge koblingpunktet passer?

Spørsmålet er egentlig: kan jeg bruke hvilken som helst kabel, så lenge den "passer" ?

Electrix

Svaret er kort sagt JA.

Med liten tekst kan vi legge til forbehold om at kabelen er i ok stand og at den ikke trekker mer enn sikringen kan levere, altså ikke en 16A kabel på en 10A kurs, da risikerer du at sikringen kobler ut.

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

sylwester

Så lenge det er en kontakt i den ene enden som skal inn i bilen som passer og kabelen ikke er hjemmebygget, men produsert for lading av elbiler, så er det greit for bilen.

Hvis det er Schuko i den andre enden må du sørge for at det er 16A-sikring på den kursen du bruker eller så må du sørge for at kabelen ikke er konfigurert til å dra mer enn det du har tilgjengelig da schuko ikke kan vite hvor mye jus du har tilgjengelig. Se etter manual for ladekabelen på nettet hvis det er knapper el.l.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

TB

Kabler er produsert etter godt definerte  standarder. Dermed skal alle fungerer.

Har vore rapportert om kabler som ikkje bryt spenning på begge faser, og kan være særlig kresen for jordfeil.  Men, skal være direkte feilkonstruert om bil skal bli skada av slike feil.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA