Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken av elbilfordelene betyr mest for deg?

Startet av Sirup, torsdag 07. mai 2015, klokken 02:08

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Største fordelen slik jeg ser det,
er korte og hyppige småturer med "kald motor" og ofte i kø.
Samme med rushtidspendling med langsomkjøring og til dels fulle stopp.
Det er kjøring som er direkte gift for forbrenningsmotorer
og som mangedobler deres forbruk og slitasje.

En BEV derimot trives som fisken i vannet her.
Den bruker muligens litt mer batteri.
Men det er på slik kjøring uten enhver betydning.

Og ikke minst du har fordelen av forhåndsoppvarmet/avkjølt bil.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

DagfinnN

Sitat fra: Vollis47 på søndag 21. august 2016, klokken 11:47
men den andre tar betalt for alle kjøretøyer, kanskje med gradering etter totalvekt.
Hvorfor gradere etter vekt og ikke etter Co2 utslippsmengde?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Amoss

Sitat fra: Vollis47 på søndag 21. august 2016, klokken 11:47
Bompenge-betaling burde skilles mellom de som gjelder for å hindre kjøring inn til bykjerner og de som gjelder finansiering av veiprosjekter. Den første kategorien bør være gratis for utslippsfrie kjøretøyer, men den andre tar betalt for alle kjøretøyer, kanskje med gradering etter totalvekt.

Jeg ville egentlig heller sett det motsatt.

Når det gjelder veibetaling er jeg helt enig med hva Egil skrev over her:
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 21. august 2016, klokken 11:46
Bompenger skulle ikke eksistert for noen så lenge staten innkrever 3x så mye bilrelaterte avgifter som de bruker på veiutbygging.

... men kan tildels nesten støtte bompengene inn til de store byene som ett forsøk på å begrense trafikken inn i belastede områder - og da må de også prøve å begrense selv nullutslippsbiler - og finansiere kollektivtrafikken. Men da må kollektivtrafikken bli styrket først slik at man har ett reellt alternativ.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA