Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tekniske ting vi lurer på

Startet av Goggen123, lørdag 20. august 2016, klokken 13:05

« forrige - neste »

Goggen123

Bilen har i utgangspunktet regenerering som kan justeres med hendler på rattet. Må man evt. nøytralisere regenerering hver gang man starter bilen, eller finnes det en modus hvor dette kan justeres til 0 som standard hver gang man starter?
Og lyser bremselysene når man har på regnerering og slipper gassen?

Gizmo

Vet ikke om bremselysene. Men prøvde bilen i dag og så at de ulike kjøremodusene har ulike innstillinger som brukeren kan endre. Du kan altså velge hvilket regenereringsnivå bilen skal ha som default for hver kjøremodus (normal, eco, sport).

2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Goggen123

Takk - prøvde den her om dagen jeg og, men mye man skulle sjekket og kommer på i ettertid...
Vet du noe om muligheter for takstativ?

PS: ser du bestilte bil allerede i juni, ganske vågalt - hva gjorde deg overbevist så tidlig?

Gizmo

Angående takstativ, jeg så ikke etter, men tror det går fint. Produktene er allerede til salgs:
http://www.carid.com/2017-hyundai-ioniq-roof-racks/

Bestilte etter å ha sett koreanske youtube-videoer og sett hva Hyundai lovet av utstyr på bilen. Siden jeg hadde bestemt meg for å bytte bil denne vinteren (når min Leafs garanti tar slutt), så klarte jeg ikke å se at noen andre ville lansere en mer komplett bil i år.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

nr1rayner

Tviler på at bremselys kommer på.
Mulig det gjør det på Tesla, men det er vel i tilfelle den eneste..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mao

Kan nesten garantere at bremselysene kommer på ved kraftig regenerering. Det gjør det i alle fall på både Tesla og Kia Soul.
Antar det er et krav om bremselys ved regen over et visst nivå, f.eks 20 kW.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Amigakongen

Skal gjøre det på BMW også. Så er nok vanlig dette.
2015 BMW I3 - 11800km

nr1rayner

Hmm, det var nytt for meg.
Mener det ikke gjør det på Leafen, ofte godt over 20kw der, 30kw er vel max på Leaf, greit nok men burde vært mer..
Har vel egentlig ikke sett etter det, men får se etter det også da  ;)

Regnet som ganske sikkert at det ikke var slik, men med 20-30kw regen burde det jo være noen form for varsling for de bak..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jkirkebo

Sitat fra: Mao på lørdag 20. august 2016, klokken 21:26
Kan nesten garantere at bremselysene kommer på ved kraftig regenerering. Det gjør det i alle fall på både Tesla og Kia Soul.
Antar det er et krav om bremselys ved regen over et visst nivå, f.eks 20 kW.

På Tesla følger det deselerasjonen, ikke regen-effekt. Noe som er ganske logisk da jeg i bratte nedoverbakker kan ligge på 30kW regen i flere minutter på cruise-control. Ikke noe poeng i at bremselys skal være på da. Motsatt kommer de ganske lett på ved regen i sterk oppoverbakke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nickelilltroll

E-Golf har automatiska bromsljus vid genereringstrinn 3, inte 1 eller 2.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Elmo

Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 22. august 2016, klokken 13:15
E-Golf har automatiska bromsljus vid genereringstrinn 3, inte 1 eller 2.
. . . og 4 (=B),  Akkurat som eUp.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

johnsalf

Sitat fra: Goggen123 på lørdag 20. august 2016, klokken 16:48
Takk - prøvde den her om dagen jeg og, men mye man skulle sjekket og kommer på i ettertid...
Vet du noe om muligheter for takstativ?

PS: ser du bestilte bil allerede i juni, ganske vågalt - hva gjorde deg overbevist så tidlig?
Ser på de første registreringene (se annen post) at det er oppgitt 0 kg for tilhengervekt, men "Ikke oppgitt" for vekt taklast. Det må bety at det er lov med takstativ (er ikke 75kg den generelle grensen?). Bilen har ingen rails/takrenner, slik at en trenger slike dumme hvor "armen" går inn i døråpningen. Har ikke funnet bilen i listene hos Thule (men kan sansynligvis bruke en av variantene som allerede finnes, de går jo til flere bilmodeller), eller universalstativ fra Biltema.

dolsen

Noen av dere som har testet bilen som sjekket om det er justerbart ratt i den? Vi prøvekjørte Leaf her om dagen, og mener det ikke gikk å "dra ut" rattet, bare justere det opp og ned.

Mao

Sitat fra: dolsen på tirsdag 30. august 2016, klokken 19:27
Noen av dere som har testet bilen som sjekket om det er justerbart ratt i den? Vi prøvekjørte Leaf her om dagen, og mener det ikke gikk å "dra ut" rattet, bare justere det opp og ned.
Hvis du ser på utstyrsspesifikasjonen på hyundai.no står det høyde- og lengdejusterbart ratt   :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

nr1rayner

Sitat fra: johnsalf på tirsdag 30. august 2016, klokken 12:40
men "Ikke oppgitt" for vekt taklast. Det må bety at det er lov med takstativ (er ikke 75kg den generelle grensen?)
Står "ikke oppgitt" på Leaf også.
Flere som har stativ på den, men usikker på lovligheten.
Søk under Leaf-forumet, så finner du noen tråder der.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA