Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plassering av bombrikke i Model X

Startet av TpGn, fredag 19. august 2016, klokken 11:08

« forrige - neste »

Maximillian

#15
Jeg ser tråden er gammel, men tenkte jeg ville si at det fungerer ypperlig å legge autopassbrikken under dekselet som er plassert over rattet. I mangel på bedre verktøy vippet jeg dekselet ned med en slikkepott og deretter med en plastikkniv(barnebestikk). Brikken festet jeg med borrelås helt til høyre(borrelås opp). Dekselet ble klikket på plass. Ingen spor. Grønt lys i Finnfast og Nord-Jæren i det minste.

Mxoslo

Elbilforeningens ladebrikke du får utlevert med bilen fungerer også utmerket og boksen kan kiles fast i en gippe inni det rommet.
Rød M3LR til kona levering 22-23/12
Hengerfeste (tilfelle jeg bare må låne den litt😁)
ikke mast etter VIN

Blå 2017 TMX - fantastisk bil

HowieX

Sitat fra: eha på mandag 22. august 2016, klokken 18:39
Sitat fra: jcnorway på mandag 22. august 2016, klokken 18:31
Trenger man egentlig å ha brikke i bilen i det hele tatt? Jeg sjekket med Fjellinjen og fikk vel indirekte til svar at så lenge man har en gyldig avtale så er det hipp som happ om man har brikken i bilen eller ikke. Om stasjonen ikke registrerer brikke ved passering blir det tatt bilde og passeringen blir deretter behandlet og sjekket opp mot aktive avtaler.

Har kjørt flere måneder nå uten brikke og alle passeringer blir registrert korrekt med korrekte rabatter osv. Har fungert fint både i Fjellinjens egne stasjoner, men også fint i Østfold, Vestfold, Sørlandet osv.

Ja, dette har vært diskutert i en del andre tråder. Du blir med på å drive administrative kostnader. Spesielt kan dette ha en negativ effekt for elbilister dersom spesielt elbiler skiller seg ut ved å la være å ha bombrikke. Elbiler får da rykte på seg å drive kostnadene mer enn andre kjøretøy, og det ønsker vi ikke.

Vet du eller andre dette? Dette blir vel lest automatisk skulle jeg tro, og kan da ikke ha særlig store administrative kostnader, om noen i det hele tatt. Er jeg usolidarisk fordi jeg legger igjen bombrikke hjemme som nå? Alle bompasseringer blir for øvrig lest, og rabatter korrekt trukket fra. 
Tesla Model X 75D - Pearl White 5 Seter, sort vegan med karbon, Premium og oppgradert autopilot - levert lørdag 2. desember 2017
Kia Soul EV 2016
BMW 525d Xdrive Touring 2012 (solgt)

Holraven

Sitat fra: Maximillian på søndag 08. april 2018, klokken 21:11
Jeg ser tråden er gammel, men tenkte jeg ville si at det fungerer ypperlig å legge autopassbrikken under dekselet som er plassert over rattet.

Kan melde at seljar tipsa om at aluminiumet i panseret er såpass tynt at Autopass kan limast under...
+H+
// Polestar 2 2020 // Twizy 2013 // SJ410 1984 // TMX75D (seld) //

geear

Sitat fra: Holraven på mandag 09. april 2018, klokken 20:58
Kan melde at seljar tipsa om at aluminiumet i panseret er såpass tynt at Autopass kan limast under...
Jeg fikk tilsendt ny brikke til Teslaen (fresht batteri..), og montert under panseret (limte den på blekket i øvre del der den ligger litt skjult bak avstivende struktur) så får den sjelden avlesning.

Holraven

Sitat fra: gr på tirsdag 10. april 2018, klokken 12:50
Jeg fikk tilsendt ny brikke til Teslaen (fresht batteri..), og montert under panseret (limte den på blekket i øvre del der den ligger litt skjult bak avstivende struktur) så får den sjelden avlesning.

Har ikkje fungert ein einaste gong for meg. Myth busted... Då blir det i frontruta i staden.
+H+
// Polestar 2 2020 // Twizy 2013 // SJ410 1984 // TMX75D (seld) //

JFa

Sitat fra: Holraven på mandag 16. april 2018, klokken 14:44
Sitat fra: gr på tirsdag 10. april 2018, klokken 12:50
Jeg fikk tilsendt ny brikke til Teslaen (fresht batteri..), og montert under panseret (limte den på blekket i øvre del der den ligger litt skjult bak avstivende struktur) så får den sjelden avlesning.

Har ikkje fungert ein einaste gong for meg. Myth busted... Då blir det i frontruta i staden.
Har klemt min fast mellom taktrekket og frontruta, funker hver gang. Ingen liming.

Råde

Sitat fra: Holraven på mandag 16. april 2018, klokken 14:44
Sitat fra: gr på tirsdag 10. april 2018, klokken 12:50
Jeg fikk tilsendt ny brikke til Teslaen (fresht batteri..), og montert under panseret (limte den på blekket i øvre del der den ligger litt skjult bak avstivende struktur) så får den sjelden avlesning.
Har ikkje fungert ein einaste gong for meg. Myth busted... Då blir det i frontruta i staden.
Rett over lille skjermen er det et deksel. Vipp det ned. Under der kan den kiles fast. For at den skal virke så må den ligge riktig vei (spissen frem og vindusiden opp). Da funker det hver gang.
e-Golf | X75D

Tasletass

Bombrikker opererer på ganske høy frekvens (mikrobølge, 5.8GHz). Antennen er på siden med borrelås, og må peke fremover og skrått oppover. Mikrobølgesignalet stoppes av metall, men på grunn av den høye frekvensen kan signalet noen ganger 'snike seg rundt'. Noen millimeter frem og tilbake kan gjøre en forskjell. Det kan også være noen forskjell på ytelsen til de forskjellige brikkeprodusentene.

jorang


cra

Sitat fra: jorang på torsdag 26. april 2018, klokken 17:23
Funker fjell slik - https://youtu.be/rTVKL2ZmXdw

Yup, med de nye bittesmå brikkene er dette helt suverent, også i S'en. Den gamle brikken er pensjonert, og kan sikkert brukes til matboks eller noe slikt. Eller i alle fall til ett eller annet lite elektronikkprosjekt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

...

#26
...

AndreasRingdal

Sitat fra: cra på fredag 27. april 2018, klokken 10:00
Sitat fra: jorang på torsdag 26. april 2018, klokken 17:23
Funker fjell slik - https://youtu.be/rTVKL2ZmXdw

Yup, med de nye bittesmå brikkene er dette helt suverent, også i S'en. Den gamle brikken er pensjonert, og kan sikkert brukes til matboks eller noe slikt. Eller i alle fall til ett eller annet lite elektronikkprosjekt. :)

Blir brikkene lest når den legges der, eller får dere grønt lys pga skiltgjenkjenningen?
Har noen testet den over lilleskjermen på ferger eller andre steder uten skiltleser?

Andreas
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

emmern

Sitat fra: AndreasRingdal på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:12
Sitat fra: cra på fredag 27. april 2018, klokken 10:00
Sitat fra: jorang på torsdag 26. april 2018, klokken 17:23
Funker fjell slik - https://youtu.be/rTVKL2ZmXdw

Yup, med de nye bittesmå brikkene er dette helt suverent, også i S'en. Den gamle brikken er pensjonert, og kan sikkert brukes til matboks eller noe slikt. Eller i alle fall til ett eller annet lite elektronikkprosjekt. :)

Blir brikkene lest når den legges der, eller får dere grønt lys pga skiltgjenkjenningen?
Har noen testet den over lilleskjermen på ferger eller andre steder uten skiltleser?

Andreas

Det "funker fjell" i 2 mnd så slutter den å funke.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

zbk

Sitat fra: AndreasRingdal på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:12

Blir brikkene lest når den legges der, eller får dere grønt lys pga skiltgjenkjenningen?
Har noen testet den over lilleskjermen på ferger eller andre steder uten skiltleser?

Andreas

Testa Mortavika - Arsvågen t/r i helga. Holdt da brikka manuelt under dashbord-"taket" (i god tid før bommen) og det fungerte uproblematisk. Har nå lagt brikka inni, så får vi se neste gang jeg skal reise.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA