Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakkfeil på ny bil

Startet av danielra, mandag 14. januar 2019, klokken 22:57

« forrige - neste »

danielra

Bilen min hadde diverse lakkfeil når jeg skulle hente den i desember, ettersom avreise på juleferie var 2 dager etter hadde jeg ikke tid til å la bilen stå igjen. Det ble tatt bilder av alt vi fant da og avtalt at dette skulle ordnes.

Jeg tok bilen med og fikk den hjem i garasjen der jeg fant et lite lass av lakkstøv, Sig i lakken og hår(! ser det ut som). Alle paneler utenom frontfanger har noe tull.

Har noen av dere andre hatt erfaringer rundt dette?
Jeg sa til tesla at jeg krevde noe kompensasjon for dette, ettersom 3-4 panel må hel-lakkeres anser jeg ikke bilen lengre som NY... en bil til nær 1 mill skal ikke ha fargeforskjeller og annet tull som 99% av gangene kommer ut fra diverse lakkeringsverksted.
Jeg må også ralle Rogaland rundt for å vise, snakke og ordne opp i dette. Koster penger og ta 3-4 timer fri hver gang for å kjøre de 8 milene til Forus, for ikke å snakke om at det drar på ganske mye km som er "unødvendig".

Har dere fått noe kompensasjon, ble det reparert 100% på første forsøk, hva kan jeg forvente??

geear

#1
Hadde noe fargefeil under klarlakken på to dører, var ikke engang mulig å se da jeg skulle vise det til Tesla i hallen, måtte bruke bilder fra spesiallys hos klargjører. De tok det på stående fot uten altså å ha sett lakkfeilen engang, og sendte bilen til lakkering hos Hellestø (Jaguar/Land rover/Subaru). Tesla hadde alle intensjoner om å ordne opp på skikkelig vis. Dessverre var ikke Hellestø helt on par. Jeg fikk bilen igjen med riper bak (var feilfri ved innlevering), det polerte de bort ved utlevering, men den hadde også flere støvkorn på de nylakkerte dørene og ellers var hele bilen dekket av lakkstøv. Det var helt tydelig at de ikke hadde maskert annet enn den siden de lakkerte på. Alle glass, spesielt frontrute, tak og bakrute var ru av lakkstøv. De ble dritsure (Hellestø altså), men gikk med på å betale en times arbeid for han som skulle legge keramisk coating, så ble det veldig bra. Støvet på rutene ga jeg f i. På den positive siden så var farge og glans spot on, jeg klarer ikke se det selv om jeg "prøver" (sånn hat-ting man ikke kan unsee..).

Ba aldri om noen kompensasjon, jeg ville bare ha bilen i orden, og det ble den. De har rett på å få rette opp i feil, inntil tre ganger, og jeg tror ikke du har noen sak om du mener at bilen er mindre verdt fordi den er omlakkert helt eller delvis.

Forus bilskade i Jåttå er også godkjent Tesla-verksted, mulig de er bedre enn Hellestø, men vet ikke. Jeg er jevnt over aldri fornøyd med håndtverkere/fagarbeidere, så jeg er nok det man kaller en vanskelig kunde.

danielra

Sitat fra: gr på mandag 14. januar 2019, klokken 23:41
Hadde noe fargefeil under klarlakken på to dører, var ikke engang mulig å se da jeg skulle vise det til Tesla i hallen, måtte bruke bilder fra spesiallys hos klargjører. De tok det på stående fot uten altså å ha sett lakkfeilen engang, og sendte bilen til lakkering hos Hellestø (Jaguar/Land rover/Subaru). Tesla hadde alle intensjoner om å ordne opp på skikkelig vis. Dessverre var ikke Hellestø helt on par. Jeg fikk bilen igjen med riper bak (var feilfri ved innlevering), det polerte de bort ved utlevering, men den hadde også flere støvkorn på de nylakkerte dørene og ellers var hele bilen dekket av lakkstøv. Det var helt tydelig at de ikke hadde maskert annet enn den siden de lakkerte på. Alle glass, spesielt frontrute, tak og bakrute var ru av lakkstøv. De ble dritsure (Hellestø altså), men gikk med på å betale en times arbeid for han som skulle legge keramisk coating, så ble det veldig bra. Støvet på rutene ga jeg f i. På den positive siden så var farge og glans spot on, jeg klarer ikke se det selv om jeg "prøver" (sånn hat-ting man ikke kan unsee..).

Ba aldri om noen kompensasjon, jeg ville bare ha bilen i orden, og det ble den. De har rett på å få rette opp i feil, inntil tre ganger, og jeg tror ikke du har noen sak om du mener at bilen er mindre verdt fordi den er omlakkert helt eller delvis.

Forus bilskade i Jåttå er også godkjent Tesla-verksted, mulig de er bedre enn Hellestø, men vet ikke. Jeg er jevnt over aldri fornøyd med håndtverkere/fagarbeidere, så jeg er nok det man kaller en vanskelig kunde.


Jeg går nok også inn i kategorien vanskelig kunde er jeg redd, men det skulle ikke vært nødvendig. Jeg mener de skal utbedre en skade så bra at det ikke skal være noe å finne, uansett om jeg eller bestemor eier bilen.

Jeg har jobbet med lakk i 15 år, har polert utallige Tesla, reparert et lass av skader og har faktisk også gjort dette på faktura direkte til Tesla... (4-5 år siden)
La frem et forslag om takst fra en 3.part og så ordnet jeg skadene selv, for å slippe at jeg måtte fly rundt og skulle komme tilbake misfornøyd, men det ville de ikke. Jeg respekterer valget deres, er jo selvsagt dem som har ansvar i å ordne opp her, så nå har jeg fått time hos Kverneland Bil.
Har ikke noe negativ erfaring med dem og går inn med bilen i beste tro, men typisk hvis de skal være uheldige på min bil.

Må for øvrig lakkere 2 dører, en forskjerm og bakluke. Så det er ikke snakk om en liten flekkejobb.

Grunnen for at jeg nevnte kompensasjon er at jeg har sett innlegg der folk har fått 5 år gratis service +++
Tenker også at dette bare skulle mangle ettersom det påfører kunden en del arbeid med oppfølging, levering av bil, mangel på bil osv. Er ikke min feil at det er mangler på bilen.

hELgenen

Det er kanskje mange lakkeringsverksted der ute som ennå ikke kan jobben sin?
For mange år siden fikk jeg en ny Audi A4 som også hadde lakkproblemer - leverte den inn og fikk den tilbake
med en haug av støvkorn i lakken. Det viste seg snart at dette ikke var første bil som fikk dette problemet ved det aktuelle lakkeringsverkstedet. Var innom der sammen med kundebehandler fra forhandler for å høre hva de synes om jobben de hadde utført. (Lakkeringsverkstedet hadde lokale bare noen hundre meter fra merkeforhandler)  - og der møtte vi sjefen sjøl dampende på en sneip inne på selve lakkeringsverkstedet der det stod en bil som akkurat hadde fått et nytt lag med lakk...Det formelig oset over av støv og dritt i lufta....Kundebehandleren fra merkeforhandler snudde omtrent i døra - og sammen gikk vi rett tilbake til forhandler hvor kundebehandleren var temmelig klar på at avtalen de hadde med dette verkstedet måtte opphøre - de tok bilen og sendte den rett til et annet lakkeringsverksted og fikk orden på dette.
Tesla, som alle andre forhandlere, må være nøye med hvilke underleverandører de bruker

danielra

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 15. januar 2019, klokken 07:36
Det er kanskje mange lakkeringsverksted der ute som ennå ikke kan jobben sin?
For mange år siden fikk jeg en ny Audi A4 som også hadde lakkproblemer - leverte den inn og fikk den tilbake
med en haug av støvkorn i lakken. Det viste seg snart at dette ikke var første bil som fikk dette problemet ved det aktuelle lakkeringsverkstedet. Var innom der sammen med kundebehandler fra forhandler for å høre hva de synes om jobben de hadde utført. (Lakkeringsverkstedet hadde lokale bare noen hundre meter fra merkeforhandler)  - og der møtte vi sjefen sjøl dampende på en sneip inne på selve lakkeringsverkstedet der det stod en bil som akkurat hadde fått et nytt lag med lakk...Det formelig oset over av støv og dritt i lufta....Kundebehandleren fra merkeforhandler snudde omtrent i døra - og sammen gikk vi rett tilbake til forhandler hvor kundebehandleren var temmelig klar på at avtalen de hadde med dette verkstedet måtte opphøre - de tok bilen og sendte den rett til et annet lakkeringsverksted og fikk orden på dette.
Tesla, som alle andre forhandlere, må være nøye med hvilke underleverandører de bruker

Jeg føler av og til dem jobber litt på akkord. Tror egentlig de er veldig flinke på jobben sin, men når bilene står og venter gjør de det litt kjappere for å få den ut og inn med neste.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA