Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt elbil, eller vente på ny?

Startet av Kroksleiven, tirsdag 16. august 2016, klokken 21:07

« forrige - neste »

Kroksleiven

Har i dag en Outlander PHEV som bil nummer 1, og en gammel Renault Megane som bil nr 2. Renaulten synger på siste verset, så vurderer i den forbindelse å bytte den i en ren elbil.

Jeg pendler 4 mil hver vei til jobb, 80 sone så godt som hele veien. Halve distansen er tilogmed gjennomsnittsmåling, så det begrenser seg selv. Madammen har bare 6km til jobb, hver vei. Vi har også behov for å kunne trøkke inn to barneseter.

Hva tenker dere om å bytte Renaulten i en et par år gammel elbil, og med det "låse" denne bilen som en ren bil nr 2, stort sett kun brukt til jobbpendling. Det er tidvis dårlig brøyting om vinteren. Alternativet er å vente på Tesla 3 eller Ampera-E/noe i den duren, men vi bor i Gudbrandsdalen så det begrenser seg noe uansett - det er langt samme hvor vi skal.

Forøvrig så klarer Outlander så godt som akkurat å få med på jobb uten å bruke drivstoff om sommeren, men om vinteren er det verre. Jeg kan lade denne på jobb, men jeg har kun 10A så det er kanskje ikke så lett få ladet noe annet der.

Har dere anbefalinger, både på type og hva dere ville ha gjort? Ser for meg at jeg blir ved elbilen, så får hun kjøre Outlander, så skulle vært noe man ikke blir for skamfull av å bli sett i også.

Carl Anton Stenling

#1
Med bare 4 mil mellom lademulighetene står du relativt fritt til å velge bil og de fleste brukte elbiler duger greit. Når det nå i høst kommer flere elbiler med større batteri så kan det bli noen gode kjøp av kortrekkeviddebilene.
10 A lading er tilstrekkelig. Tidvis dårlig brøytet vei tilsier imidlertid at du bør skygge unna de minste bilene. F.eks. en brukt Leaf, eGolf eller i3 av forrige modell bør fungere greit.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Mazzbot

Jeg pendler 41km til jobb og og lader kun på jobb , men hjemme etter behov . Kommer somregel på jobb med rundt 30 - 40% etter å ha kjørt t/r . Får fullt på 8 timer på 10A og har ikke hatt noe problem med det .

Jeg kjører 24 kWh Leaf .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Speeder

Ville helt klart gått for elbil nå. Gjorde det samme selv for halvannet år siden, har ikke angret ett sekund. Månedskostnaden er vel omtrent det samme med splitter ny elbil(Zoe) som med gammel sliten bensinbil for vår del.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

THE

Hvis du kjører 40 km hver vei i Gudbrandsdalen så blir det vel bompasseringer underveis også, og da er det en del kroner å hente på elbil, i alle fall et par år til.

Som de andre sier vil det ikke være noe problem med elbil når du kan lade på jobb. Selv om det kan bli ned til 25-30 minus på de kaldeste vinterdagene bør det gå fint.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Kanutten

Sitat fra: Speeder på tirsdag 16. august 2016, klokken 22:39
...Månedskostnaden er vel omtrent det samme med splitter ny elbil(Zoe) som med gammel sliten bensinbil for vår del.

I så tilfelle er det vel ingen vits?

Kafk4

Jo, du får jo en nyere og mer miljøvennlig bil uten å betale mer for det.

Kanutten

Sitat fra: Kafk4 på onsdag 17. august 2016, klokken 07:27
Jo, du får jo en nyere og mer miljøvennlig bil uten å betale mer for det.

Miljømessig er det antagelig best at den nye bilen ikke ble produsert i det hele tatt.

Kafk4

Da kan vi jo egentlig bare ta beina fatt :)

Poenget er at du får en nyere bil, som i tillegg er miljøvennlig og har ingen utslipp. En gammel sliten diesel vil måtte byttes ut før eller senere.
Om det ender med økonomisk gevinst å bytte til elbil avhenger av hvor mye som kjøres, antall bom/ferjer og eventuelle parkeringsavgifter.

Hvis trådstarter sier litt om årlig kjørelengde, forbruk på nåværende bil som skal byttes, utgifter ved bom/ferje/parkering og eventuelle rentekostnader ved ny bil (og gammel, hvis denne har lån) så er det veldig lett å se om økonomien går i pluss eller ei.

Kanutten

Sitat fra: Kafk4 på onsdag 17. august 2016, klokken 07:41
Da kan vi jo egentlig bare ta beina fatt :)

Fra et miljøperspektiv er det definitivt den beste løsningen  :)

THE

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 16. august 2016, klokken 23:10
Sitat fra: Speeder på tirsdag 16. august 2016, klokken 22:39
...Månedskostnaden er vel omtrent det samme med splitter ny elbil(Zoe) som med gammel sliten bensinbil for vår del.

I så tilfelle er det vel ingen vits?

Samme resultat på regnestykket lå til grunn da jeg byttet til elbil. En annen fordel er at det er mye mer forutsigbare utgifter til service og vedlikehold på en ny elbil enn en gammel bensinbil med 200000km på telleverket. For ordens skyld så satte jeg restverdien på Zoe til 2500 kroner (vrakpant) etter 6 år da jeg sammenlignet ny elbil eller beholde gammel bensinbil. Håper jo å få igjen noe mer for elbilen, men det blir ren bonus. Attpåtil sparer jeg nå 32 kroner ekstra pr dag i fergeutgifter med elbil sammenlignet med det jeg brukte i regnestykket mitt, og elbilen har tatt over mer kjøring fra dieselbilen vår enn jeg hadde regnet med, så der er det også en innsparing i drivstoff og servicekostnader jeg ikke har tatt med i regnestykket. Alt i alt er nok elbilen tjent inn på under 5 år sammenlignet med å beholde den gamle bensinbilen jeg sendte til hugging. I løpet av fem år hadde jeg nok uansett måtte finne en erstatter for den gamle bensinbilen uansett.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Litt tryggere sitter man også i en splitter ny bil sammenlignet med en tilsvarende gammel. For de som bryr seg om sånt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

Akkurat i mitt tilfelle er jeg ikke sikker på om jeg sitter tryggere da jeg byttet ut en Saab 9-5 med en Renault Zoe... Tror nok at Saab'en var minst like sikker selv om den var 16 år eldre.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Øyvind.h

Sitat fra: THE på onsdag 17. august 2016, klokken 09:11
Akkurat i mitt tilfelle er jeg ikke sikker på om jeg sitter tryggere da jeg byttet ut en Saab 9-5 med en Renault Zoe... Tror nok at Saab'en var minst like sikker selv om den var 16 år eldre.

1. Det var derfor jeg skrev "tilsvarende gammel bil" for å ikke sammenligne store biler med små biler, og 9-5 var i sin tid en svært sikker bil.

2. Det er gjort betydelige fremskritt på sikkerhet siste 16 år. Alt fra forbedringer på deformasjonssone, airbag etc. Til aktiv sikkerhet. Hadde eksempelvis din 9-5 ESP, noe som er helt essensielt utstyr og bortimot ulovlig å selge biler uten i dag? Min -99 9-5 hadde ikke ESP såvidt jeg husker. Kun TCS antispinn. Tror faktisk Saab måtte godt ut på 2000-tallet før de tilbød antiskrens. Greit nok at 9-5 ikke er den verste gamle bilen å krasje i, men det viktigste er å unngå at ulykken skjer overhodet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA